corsair 500r . noctua d14 vs corsair 100i

Permalänk

corsair 500r . noctua d14 vs corsair 100i

Har ett corsair 500r chassi och intel 3570k och skall överklocka till ca 4.4 .. då är frågan vilken kylare.. luftkylare ( d14 ) eller vattenkylning ( h100i )
det som jag tror/tycker
d14 verkar svår o montera och kan skada moderkortet vid flytt ? ( lan osv.. )
+inget vatten
måste man ha fler ut blås för att den skall vara effektiv ? har bara 1 bakmonterad ?

h100i högljud ? läckor ?
+smidig och snyggare och lättare o montera och ingen påfrestning vid flytt
kylning vid bara push ?

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Har ett corsair 500r chassi och intel 3570k och skall överklocka till ca 4.4 .. då är frågan vilken kylare.. luftkylare ( d14 ) eller vattenkylning ( h100i )
det som jag tror/tycker
d14 verkar svår o montera och kan skada moderkortet vid flytt ? ( lan osv.. )
+inget vatten
måste man ha fler ut blås för att den skall vara effektiv ? har bara 1 bakmonterad ?

h100i högljud ? läckor ?
+smidig och snyggare och lättare o montera och ingen påfrestning vid flytt
kylning vid bara push ?

Jag har en H100 är grymt nöjd, aldrig över 65 grader(kör 4,7) och har jättevarm inne ibland, 26-27 grader. Spelar Bf3 o Far Cry 3 i flera timmar.
Men jag tror d14 också är grym och inte för tung men bökig att montera. H100i skall ju vara snäppet bättre och tystare än gamla H100. Jag har två fläktar
i botten(200 och 120) och två i fronten(120) som blåser in. Och radiatorn i toppen som blåser ut(2x120) och även en bakre(140). Grafikkorten är referens kort så dom blåser ut. Lite övertyck i burken tror jag på. Läckrisken är nog väldigt liten. Men sen skiljer det ju runt 400 kr till d14s fördel men runt 5 grader varmare.

Lycka till med valet

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk

jag har en d14 och klart den är stor men jag tycker inte den var svår att montera ,jag köpte min för kampanj pris för bara 450kr om jag skulle betala fullt pris så skulle jag satsat på vatten kylning vatten istället, läckage tror jag är väldigt liten risk för på corsairs kylare och det blir ju klart snyggare i lådan har ett z77 sabretooth moderkort själv och en vatten kylare är klart snyggare där, fördelarna med d14 är att den är tystare och klart om man är väldigt oförsiktig och tappar datorn kan det knäcka moderkortet.
Så vill du köra lan ofta köp corsair annars köp vad du känner för bägge funkar bra.

Permalänk
Medlem

NH- D14 alla dagar, med samma fläktar presterar H100i ca 5 grader bättre men 4,5ghz är långt ifrån ett problem för någon high end kylare.
NH-D14 är jättelätt att montera och det finns ingen risk för att skada moderkortet vid flytt. Det enda som kan slitas ut och gå sönder hos en NH-D14 är fläktarna.
Hos en vattenkylare är det fläktarna, pumpen, slangarna och skarven mellan slang och pump/radiator. H100i är dyrare och blir ännu dyrare när man ska byta fläktarna till ett par tysta. NH-d14 har redan väldigt bra och tysta fläktar.
Planerar du att byta kylaren om ett par år kan du ta H100i men jag skulle aldrig chansa och använda en vattenkylare lika länge som en tornkylare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har också D14, hur lätt som helst att montera. Bara lägga datorn ned, på med backplate, kylpasta och dra åt 2 skruvar med det medföljande verktyget. Klart på 5 min.

Ända nackdelen är som du sa att den väger en del och kanske kan brytas loss. Har dock inte en aning om hur ofta detta händer, bara läst de om inet:s frakt.

Har aldrig sett högre än 64c på någon av kärnorna och då kör jag även med ULNA- adaptern (4,5ghz/2500k).
Är nog bra om kylaren hamnar i höjd med utblåset bak.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Nh dh14 har dessutom 6års garanti vilket är fantatiskt för fläktar kan man tycka.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk

Jag skulle garanterat köra nh-d14! Sitter på en just nu i min maindatorn och är sjukligt nöjd i 4.7ghz så går den aldrig över 65c full load i ett rum som är 26c varmt, då kör jag den med arctic silver pasta, jag skulle garanterat kört på den då många kompisar har haft problem med missljud och dåliga fläkar från sina slutna system, inklusive mig som ägde en h60 innan med kaffebryggarsjukan.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk

Det blevt noctua kylaren .. då jag aldrig satt på en kylare som inte är stock.. hur mycket kylpasta och hur applicerar jag ? .. kollat nätet efter tips men det finns ju 10000 olika metoder för olika kylare. kommer använda det som kommer med så fall.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Det blevt noctua kylaren .. då jag aldrig satt på en kylare som inte är stock.. hur mycket kylpasta och hur applicerar jag ? .. kollat nätet efter tips men det finns ju 10000 olika metoder för olika kylare. kommer använda det som kommer med så fall.

Ett riskorn i mitten, kryssmetoden och liknade är bättre för amd och grafikkort för de är mycket större.
NH-D14 är jättelätt att montera, följ bara instruktionerna och gör inte samma miss som jag gjorde en gång. På Kylaren sitter det gummi/plastbitar som fläktarna ska ligga emot för att inte vibrationer ska låta, jag vred kylaren 180grader åt fel håll så en fläkt blev utan en sådan. Det är ingen stort problem alls men onödigt att missa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vallentiin:

Det blevt noctua kylaren .. då jag aldrig satt på en kylare som inte är stock.. hur mycket kylpasta och hur applicerar jag ? .. kollat nätet efter tips men det finns ju 10000 olika metoder för olika kylare. kommer använda det som kommer med så fall.

En liten klick på mitten av processorn, som ett riskorn ungefär, tryck dit kylaren - klart.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

har en D14 och jag monterade min första gången med en D14 också så har inte haft erfarenhet av andra fläktar. Det var inte så svårt eller bökigt att installera den heller, dessutom gör du det en gång så inte mycket till pest om du ändå tycker det är bökigt. Jag lanar inte så mycket så jag flyttar inte den heller så mycket men jag tror inte att den skadas om man gör rätt kanske?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

har en D14 och jag monterade min första gången med en D14 också så har inte haft erfarenhet av andra fläktar. Det var inte så svårt eller bökigt att installera den heller, dessutom gör du det en gång så inte mycket till pest om du ändå tycker det är bökigt. Jag lanar inte så mycket så jag flyttar inte den heller så mycket men jag tror inte att den skadas om man gör rätt kanske?

Skador kan uppkomma om datorn släpps, om man sätter ner datorn försiktigt kommer inget att hända och man kan flytta runt den hur mycket man vill.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Skador kan uppkomma om datorn släpps, om man sätter ner datorn försiktigt kommer inget att hända och man kan flytta runt den hur mycket man vill.

hehe precis!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av vallentiin:

Har ett corsair 500r chassi och intel 3570k och skall överklocka till ca 4.4 .. då är frågan vilken kylare.. luftkylare ( d14 ) eller vattenkylning ( h100i )
det som jag tror/tycker
d14 verkar svår o montera och kan skada moderkortet vid flytt ? ( lan osv.. )
+inget vatten
måste man ha fler ut blås för att den skall vara effektiv ? har bara 1 bakmonterad ?

h100i högljud ? läckor ?
+smidig och snyggare och lättare o montera och ingen påfrestning vid flytt
kylning vid bara push ?

om du skaffar h100i kolla den här videon
http://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk&list=UUXuqSBlHAE6X...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vallentiin:

d14 verkar svår o montera och kan skada moderkortet vid flytt ? ( lan osv..

Flyttar inte min burk så speciellt ofta men skulle inte tveka att frakta den, Svår att montera? Nej, inte alls. Noctua d14 är en riktigt bra premium luftkylare. Förmodligen den bästa även om det fins ett par stycken till som vill vara med och fightas och då skiljer det bara någon grad eller så.

Permalänk

skall montera min dh14 imorgon lr senare idag då det är from scratch bygge så undrar jag är det safe att installera fläkten i början ?, skall installera windows och andra program så kommer ju inte kunna kolla temp o liknande från början. eller skall man ta stock fan och kolla så att allt fungerar och installera d14 senare ?

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

skall montera min dh14 imorgon lr senare idag då det är from scratch bygge så undrar jag är det safe att installera fläkten i början ?, skall installera windows och andra program så kommer ju inte kunna kolla temp o liknande från början. eller skall man ta stock fan och kolla så att allt fungerar och installera d14 senare ?

Safe är det väll. Ser du bara till att du är noga med att sätta dit kylaren och kollar att den sitter fast osv så är det nog inga problem.
(Kan inte så mycket om datorer så jag kan ha fel)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

skall montera min dh14 imorgon lr senare idag då det är from scratch bygge så undrar jag är det safe att installera fläkten i början ?, skall installera windows och andra program så kommer ju inte kunna kolla temp o liknande från början. eller skall man ta stock fan och kolla så att allt fungerar och installera d14 senare ?

Sätt dit den direkt, det blir bara en massa extra krångel om du ska hålla på och byta kylare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM