Problem med SFTP-anslutning till Ubuntu Server

Permalänk
Medlem

Problem med SFTP-anslutning till Ubuntu Server

Hej!

Håller på och sätter upp en webbserver (Ubuntu Server 12.04) till ett skolprojekt och har precis satt upp ett konto för SFTP. Dock har jag stött på lite patrull. Jag har ju (obviously) installerat en open-ssh-server och konfigurerat den. Fungerar ypperligt att logga in med en 4096-bitars SSH-2 RSA nyckel som är skapad i Putty.

Dock blir det en del problem när jag försöker ansluta via det separata SFTP-kontot (som förövrigt heter sftp-patrik) via WinSCP (FTP-klient med stöd för SFTP). Det är något strul på vägen när det kommer till att plocka fram publickey för kontot från servern vilket innebär att jag får felmeddelandet ”Disconnected No supported authenitication methods available (server sent: public key)".

Har i mångt och mycket följt denna guide: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=858475 när jag satt upp användarkontot ”sftp-user” där jag började på steg ”(2) User Setup” (detta då jag redan hade openssh installerat sedan tidigare).

Saken är den att själva kontot fungerar utmärkt som sådant, för i filen /etc/ssh/sshd_config satte jag PasswordAuthentication till ”yes” (då jag tidigare stängt av det eftersom att jag inte vill tillåta endast lösenord utan påtvinga användingen av RSA-nyckeln). Då WinSCP misslyckades med att använda nyckeln för inloggning hoppade den vidare till användning av lösenordet. Jag kom då in, kunde ladda upp och ner filer precis som jag ville etc.
Så på något sätt så läses inte authorized_keys-filen av som den skall eller också hittar den inte den filen (filen ligger under SFTP-användarens home-directory i mappen .ssh).

Här kommer hela sshd_config filen som den ser ut i skrivande stund:

Skulle vara tacksam om det fanns en lite mer bevandrad människa inom området som kunde bidra med lite hjälp för att få det här att fungera, skulle vara ytterst tacksam!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Löst problemet, var fel i permissions för vissa directories. Tråden kan således låsas.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu