Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2005

4pin (PWM) splitter?

Hej, jag har lite problem, i mitt fall så har jag 2st PWM fläktar. Push/pull på en Cooler master 212 evo. Men jag har endast 1 PWM uttag... den andra kör i 3pin vilket betyder att den går på max RPM hela tiden, vilket skapar oväsen... det jag vill ha är en förgrening av det enda PWM uttaget så jag kan köra båda fläktarna i den, så de anpassar sin RMP efter vad som krävs

http://www.inet.se/produkt/8906278/a...aktar-fran-1-5 <- detta ser ut som det jag behöver? dock så är 5x lite för många

Någon som har några förslag? och sen undrar jag om det fungerar bra att köra två PWM fläktar till cpun på samma uttag på moderkortet om man får tag på en splitter?

Moderkort: MSI P67A-C45
Processor: intel i5-2500k

sidnotering är att jag fick ner max load temp med 30 grader när jag gick från stock cpu-fläkten till cooler master 212 evo

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2005

Det står ju dock att bara en av sladdarna ska användas till cpu.. de andra 2 till chasi fans.. hur skulle det påverka om jag körde 2st cpu fläktar ?
och hur skiljer sig det om man har båda cpufläktarna går genom den där splittern jämfört med om man hade 2st olika pwm uttag på moderkortet direkt? Jag vill ju inte att RPMn ska vara sämre bara för att jag kör en splitter?

Någon som har erfarenheter, som gjort något liknande?

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av crow2:

Det står ju dock att bara en av sladdarna ska användas till cpu.. de andra 2 till chasi fans.. hur skulle det påverka om jag körde 2st cpu fläktar ?
och hur skiljer sig det om man har båda cpufläktarna går genom den där splittern jämfört med om man hade 2st olika pwm uttag på moderkortet direkt? Jag vill ju inte att RPMn ska vara sämre bara för att jag kör en splitter?

Någon som har erfarenheter, som gjort något liknande?

Funkar precis som den du länkade fast för 3 fläktar, dvs alla styrs med pwm men bara en rapporterar tillbaka rpm till mobo.

Skillnaden mot att ha flera pwm uttag på mobo är egentligen inget, bara att man får koppla en molex till adaptern för att ge ström till extra fläktarna.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Dahle86:

Funkar precis som den du länkade fast för 3 fläktar, dvs alla styrs med pwm men bara en rapporterar tillbaka rpm till mobo.

Skillnaden mot att ha flera pwm uttag på mobo är egentligen inget, bara att man får koppla en molex till adaptern för att ge ström till extra fläktarna.

Okej, låter bra. Blir en sådan splitter då antar jag. Drygt att ha ena cpu fläkten gå på max rpm konstant. Tack

www.twitch.tv/leeftv