Permalänk

Lustigt problem med Phenom 965'a BE

Sitter på en Phenom II x4 965 BE, som just nu är clockad till 4.2GHz, volten ligger på 1.5. Under stress test osv så ligger tempen på MAX 57*c så helt okey ädnå. Brukar toppa 50 under spel osv.

Men ladda ner Tera igår och spelade lite och efter typ 30-40minuter så fick jag blå skärm. Okej? tänkte jag.. starta om datorn o drog igång Tera igen. Efter 15minuter kanske så blev det blue screen igen... Tänkte wtf?
Starta då AMD Overdrive och drog ner mutli med 1, dvs frekvensen till 4.0 GHz istället. Spelade sen i 2timmar+ utan någon blåskärm... Hände samma sak idag.

Överclockingen har jag gjort i BIOS men när jag spelar Tera får jag dra ner lite på Overdrive. så kan jag enkelt stänga av overdrive när jag spelat klart.
Hur kan det bli så här med endast Tera? Inte Aion, BF3, Borderlands etc... Skumt enligt mig?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Christoffer1989:

Sitter på en Phenom II x4 965 BE, som just nu är clockad till 4.2GHz, volten ligger på 1.5. Under stress test osv så ligger tempen på MAX 57*c så helt okey ädnå. Brukar toppa 50 under spel osv.

Men ladda ner Tera igår och spelade lite och efter typ 30-40minuter så fick jag blå skärm. Okej? tänkte jag.. starta om datorn o drog igång Tera igen. Efter 15minuter kanske så blev det blue screen igen... Tänkte wtf?
Starta då AMD Overdrive och drog ner mutli med 1, dvs frekvensen till 4.0 GHz istället. Spelade sen i 2timmar+ utan någon blåskärm... Hände samma sak idag.

Överclockingen har jag gjort i BIOS men när jag spelar Tera får jag dra ner lite på Overdrive. så kan jag enkelt stänga av overdrive när jag spelat klart.
Hur kan det bli så här med endast Tera? Inte Aion, BF3, Borderlands etc... Skumt enligt mig?

Troligen belastas processorn på ett annrolunda sätt och kraschar därav. Du har med största sannolikhet inte någon stabil överklock på 4.2GHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Troligen belastas processorn på ett annrolunda sätt och kraschar därav. Du har med största sannolikhet inte någon stabil överklock på 4.2GHz.

Funderar också om det är så. Men vad har Tera att komma med som belastar processorn mer än Battlefield 3, Borlderlands 2 och tex Aion. Eller AMD Overdrives stability test. Eller Prime 95

Är verkligen bara på Tera jag får bluescreen^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Christoffer1989:

Funderar också om det är så. Men vad har Tera att komma med som belastar processorn mer än Battlefield 3, Borlderlands 2 och tex Aion. Eller AMD Overdrives stability test. Eller Prime 95

Är verkligen bara på Tera jag får bluescreen^^

En CPU är inte helt identisk hela vägen.
CPU:n består av flera integerade kretsar och har en såkallad beräkningsenhet.
I beräkningsenheten finns det flera olika typer av portar.
Dessa portar uppdateras i samma hastighet som den så kallde CPU hastigheten (t ex 4GHz).

Det som kan vara skillnaden är att BF3(och alla FPS på tal om det) använder t ex framför allt Floating point processors (Flyttalsberäkningar).

Du råkar troligen ut att en viss grupp av dessa beräkningskluster inte riktigt klarar av den hastigheten på den spänning du har.
Det finns en uppsjö av olika typer av portar (eng. Gate) och jag tänker inte täcka alla idag

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Christoffer1989:

Funderar också om det är så. Men vad har Tera att komma med som belastar processorn mer än Battlefield 3, Borlderlands 2 och tex Aion. Eller AMD Overdrives stability test. Eller Prime 95

Är verkligen bara på Tera jag får bluescreen^^

Det är inte en fråga om att belasta mer, det är en fråga om att belasta annorlunda. Beroende på vilka instruktioner som används, hur cachen används med mera.

Din tidigare klock är inte stabil med andra ord, däremot fungerar den OK att köra en rad olika spel eller program med

Fullt normalt att en klockad processor klarar vissa saker utmärkt men inte andra.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

En CPU är inte helt identisk hela vägen.
CPU:n består av flera integerade kretsar och har en såkallad beräkningsenhet.
I beräkningsenheten finns det flera olika typer av portar.
Dessa portar uppdateras i samma hastighet som den så kallde CPU hastigheten (t ex 4GHz).

Det som kan vara skillnaden är att BF3(och alla FPS på tal om det) använder t ex framför allt Floating point processors (Flyttalsberäkningar).

Du råkar troligen ut att en viss grupp av dessa beräkningskluster inte riktigt klarar av den hastigheten på den spänning du har.
Det finns en uppsjö av olika typer av portar (eng. Gate) och jag tänker inte täcka alla idag

Ja du vet mer än mig
Skumt att efter testat och spelat så många spel osv så är det bara Tera som är problem Aja inte hela världen, spelar med ~60fps ändå^^
Tack för svaret iallafall

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod