Läckta specifikationer för Xbox 8

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007

Läckta specifikationer för Xbox 8

http://www.neowin.net/news/next-gen-xbox-specs-reportedly-lea...

CPU:

x64 Architecture
8 CPU cores running at 1.6 gigahertz (GHz)
each CPU thread has its own 32 KB L1 instruction cache and 32 KB L1 data cache
each module of four CPU cores has a 2 MB L2 cache resulting in a total of 4 MB of L2 cache
each core has one fully independent hardware thread with no shared execution resources
each hardware thread can issue two instructions per clock
GPU:

custom D3D11.1 class 800-MHz graphics processor
12 shader cores providing a total of 768 threads
each thread can perform one scalar multiplication and addition operation (MADD) per clock cycle
at peak performance, the GPU can effectively issue 1.2 trillion floating-point operations per second
High-fidelity Natural User Interface (NUI) sensor is always present

Storage and Memory:
8 gigabyte (GB) of RAM DDR3 (68 GB/s)
32 MB of fast embedded SRAM (ESRAM) (102 GB/s)
from the GPU’s perspective the bandwidths of system memory and ESRAM are parallel providing combined peak bandwidth of 170 GB/sec.
Hard drive is always present
50 GB 6x Blu-ray Disc drive
Networking:

Gigabit Ethernet
Wi-Fi and Wi-Fi Direct
Hardware Accelerators:

Move engines
Image, video, and audio codecs
Kinect multichannel echo cancellation (MEC) hardware
Cryptography engines for encryption and decryption, and hashing

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Läkt hoppas vi nog alltid att nästa Xbox kommer att vara till skillnad från Xbox 360 när den släpptes ;D

Silverstone Sugo SG10 | ASrock Z77 Extreme 4 mATX | Intel Core i5 3570k | 16GB Corsair Vengeance LP 1600mhz | MSI GTX 680 Twin Frozr III | BenQ 2420Z 24" 144hz | Corsair K65 RGB MX Red | Zowie FK1 | Xtrfy XGP-L4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011

Ryktas om att den ska visas denna vecka vid ett Microsoft event! Sannolikt inte, men ett rykte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011

Det var väl ps3an som skulle visas i feb och xbox i maj.

Untill then rykten rykten , spekuleringar och åter rykten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av lang666:

Det var väl ps3an som skulle visas i feb och xbox i maj.

Untill then rykten rykten , spekuleringar och åter rykten.

Detta är väl även rykten?! Det vi vet med största säkerhet är att de kommer visas upp på E3!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007

Kinect 2 lär vara inbyggt eller följa med alla Xbox 8 iaf. Det medför att alla spel kan utvecklas med Kinect i åtanke. Fan va kul det kommer bli att se vad Sony och Microsoft gör med denna generation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011

Det mest intressanta som ingen verkar bry sig om är loadingtimes.
BD for real!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Kinect som är så bra också! Fast jag tror jag är lite fel målgrupp ^^

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

x64 Architecture? kan det menas att det är en x86 Arkitektur som klarar x64 kan tänkas

Men verkar bra i så fall 8 cores x64, kommer ju vara bra även för portningar till PC då också, och spelen tar ett hopp upp i att utnyttja moderna CPU med 4cores+ och kanske att det kommer 8 kärniga konsument CPU, vilket inte finns idag.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Låter slött dock. Speciellt på grafiksidan. Men det är iofs väntat. Tror inte ngn av de nya konsollerna blir enorma uppgraderingar från nuvarande generation. Visst blir det en hel del snabbare men grafikmässigt kommer det inte bli lika stort steg som förra gången.

En hyfsad PC krossar de här specarna totalt för övrigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Så är det bekräftat att den kommer heta Xbox 8 nu?

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Dx11 yay!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
nyköping
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ggustavsson:

x64 Architecture? kan det menas att det är en x86 Arkitektur som klarar x64 kan tänkas

Men verkar bra i så fall 8 cores x64, kommer ju vara bra även för portningar till PC då också, och spelen tar ett hopp upp i att utnyttja moderna CPU med 4cores+ och kanske att det kommer 8 kärniga konsument CPU, vilket inte finns idag.

senast jag kollade så satt det en 8 kärnig processor i min amdrigg och förmodligen kommer även xbox använda amds 8kärniga/4 moduler system i sig^^

PC1.cpu:intel 2600k@4,2ghz gpu:gigabyte 680 gtx Chassi:Antec darkfleet DF-85 psu: ocz 700wMobo:GA-P67A-UD3-B3 RAM:corsair xms3 8gigabyte@1600mhz Cpukylning:cooler master V8
AMD burken. cpu:FX 8350@stock gpu:Asus R9 290X chassi:Cooler master HAF X psu:corsair GS 800w RAM16 gig Crucial tacticalMoboASUS CROSSHAIR V FORMULA 990FX AM3+CpukylningCM 412S

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ozo64:

Låter slött dock. Speciellt på grafiksidan. Men det är iofs väntat. Tror inte ngn av de nya konsollerna blir enorma uppgraderingar från nuvarande generation. Visst blir det en hel del snabbare men grafikmässigt kommer det inte bli lika stort steg som förra gången.

En hyfsad PC krossar de här specarna totalt för övrigt

Mjo, det är ju bara det att jämfört med en PC så är en konsol väldigt prisvärd för tiden den "håller" eftersom alla spel optimeras för just den hårdvaran som konsollen har.

Den här killen vet lite vad han pratar om: http://www.youtube.com/watch?v=nAISLtNq5d0

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Hotfuzz08:

Så är det bekräftat att den kommer heta Xbox 8 nu?

Nä.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Titta, typ en atom.. Great for gaming i heard.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Skeptisk till detta. Känns påhittat av nån drömmare.

500 watt räcker för en elementär dator oavsett grafikkort utan överklockning. Räkna ut annat på OuterVision Power Supply Calculator. Power. Performance. PRIME.
Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Kanske bygger in Metro gränssnittet i boxen Vore skoj å prova!

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av strejf:

Kinect 2 lär vara inbyggt eller följa med alla Xbox 8 iaf. Det medför att alla spel kan utvecklas med Kinect i åtanke. Fan va kul det kommer bli att se vad Sony och Microsoft gör med denna generation.

Låter ju faktiskt inte som en jättebra idé att han det inbyggt i själva konsolen... mitt xbox står inuti skrivbordet och har inte en chans att se mina rörelser. Dock om man får en kinect "konsol" med på köpte pratar vi ju annat.

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
MSI 1070 8GB | I5 4960k @4Ghz | 16Gb ram DDR3 Vengeance | Windows 10 | Fractal Design Arc Midi R2 | Skärm 1: Dell UltraSharp U2913WM 29" Skräm 2: Asus VE248

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Batman:

Kanske bygger in Metro gränssnittet i boxen Vore skoj å prova!

Xbox använder ju redan ett modern UI inspirerat gränssnitt

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av KeVVa:

Xbox använder ju redan ett modern UI inspirerat gränssnitt

Om det är titels-gränsnittet du syftar på så vill jag minnas att den fanns där innan windows 8 släpptes.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Hotfuzz08:

Om det är titels-gränsnittet du syftar på så vill jag minnas att den fanns där innan windows 8 släpptes.

Windows phone hade metro inspirirerat GUI innan windows 8 släpptes. Mediaspelaren Zune var de första som gick över till att experimentera med det är utseendet redan 2006. Då hade Xbox360 inte det gränssnittet än!

Kände någonstans på mig att Xbox inte var först eftersom att man sätt det på flera MS produkter innan just xboxet kom med sin GUI update

källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_(design_language)

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Ja den hårdvaran lät ju inte hemskt bra, hoppas att PCspelen inte fortsätter att bli neddragna av konsolernas hårdvara.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2010

funderar verkligen på om det kommer vara Blu-Ray eftersom, om jag inte minns fel, är Blu-Ray från Sonys sida..?

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

1.6 GHz, I chuckled.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Bordsvatten:

funderar verkligen på om det kommer vara Blu-Ray eftersom, om jag inte minns fel, är Blu-Ray från Sonys sida..?

Har för mig också att det är så att det var sony och någon/några fler som tog fram bluray och därmed har patent på det. Kan hända att xbox kmr få det men då kmr dom få betala för det. Det var delvis därför det inte fanns med i xbox360 har ja för mig, pga kostnaden.

Verkar som att xbox kmr och möjligtvis att sony väntar ett tag http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130121/sony-varfor-skulle...

Dator: Clevo p370em 680m sli Dell xps m1730 8800gtx (såld) Alienware m17x r2 5870m (såld) Msi gx660r 5870m (såld), Alienware M18x R2 7970m cf (såld)
Konsoll: Ps3 ca 100 spel på hårddisken. Ca 60 spel på skiva. 15 platinum och 1300+ trophies
Ljud:: Reciever: Yamaha RX-V771, Front: Blue Diamond: Rear: Black Ruby Cent: Black Ruby C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Jonathanknet:

Har för mig också att det är så att det var sony och någon/några fler som tog fram bluray och därmed har patent på det. Kan hända att xbox kmr få det men då kmr dom få betala för det. Det var delvis därför det inte fanns med i xbox360 har ja för mig, pga kostnaden.

Verkar som att xbox kmr och möjligtvis att sony väntar ett tag http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130121/sony-varfor-skulle...

Tror det var Sony och Panasonic som utvecklade Blu-Rey och sen så var det Toshiba som hade Microsoft och intel på sin sida som utvecklade HD-DVD. Summa summarum, Blu-Ray vann över HD-DVD.

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Bordsvatten:

Jag kan tänka mig att det blir som Wii U som använder blu-ray liknande skivor med mycket utrymme på, men maskinen kan inte spela upp vanliga blu rays, därför slipper de betala royalty till Sony.

Jag har svårt att se att det blir 8gb ram i nya xbox. Det skulle vara närmast slöseri. Jag skulle tro att den inte ens får 4. Anledningen till detta är att den har så mycket mindre som den kör samtidigt än vad en pc gör. De behöver inte lika mycket ream då. Ett spel drar inte i närheten av 7,5gb ram, så 8gb skulle vara onödigt.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Lindgren92:

1.6 GHz, I chuckled.

mhz är inte allt.
Sen rykte bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av flyawaynille:

Jag kan tänka mig att det blir som Wii U som använder blu-ray liknande skivor med mycket utrymme på, men maskinen kan inte spela upp vanliga blu rays, därför slipper de betala royalty till Sony.

Jag har svårt att se att det blir 8gb ram i nya xbox. Det skulle vara närmast slöseri. Jag skulle tro att den inte ens får 4. Anledningen till detta är att den har så mycket mindre som den kör samtidigt än vad en pc gör. De behöver inte lika mycket ream då. Ett spel drar inte i närheten av 7,5gb ram, så 8gb skulle vara onödigt.

Ja precis wii u använder inte bluray skivor.

Dom har hittat på ett eget format