Permalänk
Medlem

Panasonics VT och ST skärmar

Hej!

Vad är skillnaden mellan TX-P55ST50Y och TX-P55VT50Y? Det skiljer 5.000:- och för det får man THX-Certifiering. Har inte det mest med ljudet att göra?

Mvh Köpasugen!

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem

Är inte 100% säker men tror att VT modellen har någon form av filter som ska förbättra svärtan och minska reflektioner.

Permalänk
Medlem

VT ger bättre bild i ljus miljö annars är de stort sett snarlika. Du får 2 par 3d glasögon med VT modellen. VT modellen har även THX lägen så man slipper jiddra en massa med bildinställningar. Om det är värt 5000 extra får folk själva avgöra.

Bägge 2 får dock inbränningar relativt enkelt så man måste vara lite försiktig. Speciellt de första 300 timmarna.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

VT ger bättre bild i ljus miljö annars är de stort sett snarlika. Du får 2 par 3d glasögon med VT modellen. VT modellen har även THX lägen så man slipper jiddra en massa med bildinställningar. Om det är värt 5000 extra får folk själva avgöra.

Bägge 2 får dock inbränningar relativt enkelt så man måste vara lite försiktig. Speciellt de första 300 timmarna.

Har du någon källa på det fetade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Har du någon källa på det fetade?

Ja mig själv Har fått permanenta inbränningar på min VT50 vid vanligt användande.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Ja mig själv Har fått permanenta inbränningar på min VT50 vid vanligt användande.

Vad är det för inbränningar du fått då?

Jag har en lite äldre Panasonic, och har själv upptäckt att jag har fått en aning av inbränning där texterna till filmer/serier sitter, dock har min Panna gått några tusen timmar....

Något jag annars drabbas av hela tiden är ju "ghost-image", ljusa delar av bilden blir kvar när bilden blir mörk.

Permalänk

De största skillnaderna är att VT'n har en HDMI-utgång mer, en USB-port mer, 6000000:1 istället för 5500000:1 i kontrast och en uppdateringsfrekvens på 2500Hz istället för 2000Hz. Sen har VT'n en tvåkärnig processor så det går lite snabbare när man använder SMART TV-apparna, sen ingår 3D-brillor också men köpte samsungs till min ST50 för ca 140kr/st. Tycker inte att dessa skillnader är värda de extra cashen!

Och det med inbränningar är sant, har haft min ST50 i ca 7 månader och fick min första i förrgår när jag såg 2 premier league matcher, måltavlan blev kvar... Men har kört en skärmtvätt i 24h och nu är det borta så det var inget permanent Men det gäller att vara försiktig, speciellt med kanallogos som t.ex. Eurosport.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Vad är det för inbränningar du fått då?

Jag har en lite äldre Panasonic, och har själv upptäckt att jag har fått en aning av inbränning där texterna till filmer/serier sitter, dock har min Panna gått några tusen timmar....

Något jag annars drabbas av hela tiden är ju "ghost-image", ljusa delar av bilden blir kvar när bilden blir mörk.

I över högra hörnet har jag lite spår efter SVT loggan. I högra nedre och vänstra nedre jag har lite spår kvar efter användargränssnittet på min mediaspelare samt från Darksiders 2. Det är dock väldigt svårt att se dem om man inte vet att de finns där. Syns i princip bara med helt vit eller väldigt ljus bakgrund.

Det är inget jättestort problem men man bör känna till att de här modellerna kan få inbränningar. Det är en ny paneltyp med en ny typ av fosfor som tyvärr verkar vara mer känslig för inbränningar än tidigare årsmodeller.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

I över högra hörnet har jag lite spår efter SVT loggan. I högra nedre och vänstra nedre jag har lite spår kvar efter användargränssnittet på min mediaspelare samt från Darksiders 2. Det är dock väldigt svårt att se dem om man inte vet att de finns där. Syns i princip bara med helt vit eller väldigt ljus bakgrund.

Det är inget jättestort problem men man bör känna till att de här modellerna kan få inbränningar. Det är en ny paneltyp med en ny typ av fosfor som tyvärr verkar vara mer känslig för inbränningar än tidigare årsmodeller.

Bra att veta, gick nämligen i lite funderingar på att byta upp mig till 65"VT50, fast då kanske man ska vänta någon generation till.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag valde en TX-P55ST50Y från Click-OK. Den kostade ca 12.700:- en VT kostar ca 5.000:- mer. Jag tittade på dem hos Hi-Fi-klubben och nog ser man skillnad på de olika panelerna, inte svårt alls. Bättre är då att jämföra Panasonic med andra tillverkare, det stod LG och Samsung bredvid. Något lägre pris och betydligt lägre bildkvalitet än Panasonics modeller. Han drog på rejält med ljus från spotarna i taket utan att bildkvaliteten försämrades. Inbränning hade han inga på någon av panelerna, sa att det inte var några problem alls hos någon tillverkare. Dessutom börjar dessa Panasonicmodeller försvinna från lagerhyllorna då de nya modellerna kommer ev i mars.

Alltså: dyrare TV ger bättre bild, Panasonic är bättre än LG och Samsung.

Tack för er hjälp!

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem

Nja det bör inte vara ngn skillnad alls på vt och st om man kalibrerar dem rätt. Det är ju dock i get hifiklubben gör. Vt har bättre förinställda läge då den har thx lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja det bör inte vara ngn skillnad alls på vt och st om man kalibrerar dem rätt. Det är ju dock i get hifiklubben gör. Vt har bättre förinställda läge då den har thx lägen

Det tror jag nog. Det är inte enbart en mjujkvaru-/inställnings-skillnad på de olika skärmarna utan de skiljer sig åt i tillverkning/hårdvara. bl a ska det ligga ett filter på VT:n som saknas på ST:n.

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulie2:

Det tror jag nog. Det är inte enbart en mjujkvaru-/inställnings-skillnad på de olika skärmarna utan de skiljer sig åt i tillverkning/hårdvara. bl a ska det ligga ett filter på VT:n som saknas på ST:n.

Det är olika paneler i VT och ST. VT har Infinite Black Ultra och ST Infinite Black Pro.
Det är annan bildprocessor i VT som hanterar 24p playback i 96hz istället för 48 bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulie2:

Det tror jag nog. Det är inte enbart en mjujkvaru-/inställnings-skillnad på de olika skärmarna utan de skiljer sig åt i tillverkning/hårdvara. bl a ska det ligga ett filter på VT:n som saknas på ST:n.

Det jag menade var själva bilden. Ja VT har ett annat filter. Faktum är att ST är ljusstarkare och man får då även bättre kontrast än med VT.
Sen är VT bättre i ljus miljö pga filtret.

Det är väldigt små skillnader mellan ST/VT. De som inte proffskalibrerar sin tv för 3-4000 lär inte se ngn skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det jag menade var själva bilden. Ja VT har ett annat filter. Faktum är att ST är ljusstarkare och man får då även bättre kontrast än med VT.
Sen är VT bättre i ljus miljö pga filtret.

Det är väldigt små skillnader mellan ST/VT. De som inte proffskalibrerar sin tv för 3-4000 lär inte se ngn skillnad.

Fast jag såg skillnaden väldigt tydligt när de stod bredvid varandra på Hi-fi-klubben. Han ställde båda på samma bildläge i inställningaran. Det heter THX på VT och något snarlikt på ST. KLarare färg och bild på VT.

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem

Som sagt man måste kalibrera st för att få en rättvis jämförelse. Ja VT har bättre förinställt läge. Thx läget ska dock inte användas för spel eller tv då orbiter är avstängd i det läget vilket ger inbränningar mycket lättare. Det var så jag fick mina. Numera kör jag endast thx när jag ser på film

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Som sagt man måste kalibrera st för att få en rättvis jämförelse. Ja VT har bättre förinställt läge. Thx läget ska dock inte användas för spel eller tv då orbiter är avstängd i det läget vilket ger inbränningar mycket lättare. Det var så jag fick mina. Numera kör jag endast thx när jag ser på film

Köp VT för 18.000:- få bra bild eller köp ST och proffskalibrera den och betala sammanlagt 18.000:- får man då samma TV?

Nej, säger jag. VT ger fortfarande bättre bild. Vad skulle hända om man proffskalibrerade VT då? Ännu bättre?

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulie2:

Köp VT för 18.000:- få bra bild eller köp ST och proffskalibrera den och betala sammanlagt 18.000:- får man då samma TV?

Nej, säger jag. VT ger fortfarande bättre bild. Vad skulle hända om man proffskalibrerade VT då? Ännu bättre?

Eller en ST och DVE HD Basics kanske? Vad jag läst är inte THX-läget på VT så enormt mycket bättre än True Cinema på ST.