AMD gör ny brakförlust – omsättningen minskat med en tredjedel

Permalänk
Melding Plague

AMD gör ny brakförlust – omsättningen minskat med en tredjedel

Det är idel röda siffror när AMD redovisar den senaste kvartalsrapporten och gör en brakförlust på hela 473 miljoner dollar. Omsättningen sjönk med närmare en tredjedel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Det börjar alltid bra för AMD i början av varje grafikkortsgeneration, sen blir de överkörda av Nvidia.

Av Intel är de överkörda 24/7 nu för tiden.

Permalänk
Avstängd

Blev jätteledsen, hur kunde det hända. Vad orsaka detta?

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Blev jätteledsen, hur kunde det hända. Vad orsaka detta?

vet inte, bulldozer kanske? ;D

Permalänk
Medlem

Jag tror ändå på en ljusare framtid för AMD.
De får ju stadiga inkomster från spelkonsolerna framöver iaf.
Om det nu är spikat att de ska använda sig av AMDs prylar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Fel i den gamla ledningen...

Omstrukturering av AMD kostar pengar samt att PC marknaden har stagnerat en hel del. men Rory Read verkar ha siktet inställt och har gjort ett bra jobb hitintills.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Ajdå, får hoppas på att de nya konsolerna säljer bra.

EDIT: VEM KAN GILLA DETTA????

Visa signatur

C>++

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.beliefnet.com/Faiths/Buddhism/Galleries/The-Art-of...

Edit: Och nej, det är inte spam, tyckte det var passande från en gammalt AMD-fan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"det fjärde kvartalet 2013 gjorde AMD en förlust på hela 473 miljoner dollar"

2012*

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Jag tror ändå på en ljusare framtid för AMD.
De får ju stadiga inkomster från spelkonsolerna framöver iaf.
Om det nu är spikat att de ska använda sig av AMDs prylar.

Både Wii o 360 hade AMD grafik i sig, sen kan man ju undra om de kan göra några jättevinster på dessa grejer. De lär ju vara rejält prispressade för att få kontraktet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Mycket tråkigt för AMD. Att man satsar på specialdesignade processorer låter lovande. Lutar som sagt mot AMD i nästa Xbox och Playstation konsol.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Både Wii o 360 hade AMD grafik i sig, sen kan man ju undra om de kan göra några jättevinster på dessa grejer. De lär ju vara rejält prispressade för att få kontraktet.

Om man betänker de stora volymer som spelkonsoler säljs i, så är det välkommet för AMD att både Microsoft och Sony verkar satsa på AMD-processorer för sina nya plattformar. I och med de stora volymerna så behövs ju inte någon jättevinst per processor. Känns som livsnödvändigt för AMd i dagsläget då de inte riktigt kan konkurrera annat än i mid-segmentet och nedåt på PC-marknaden.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Både Wii o 360 hade AMD grafik i sig, sen kan man ju undra om de kan göra några jättevinster på dessa grejer. De lär ju vara rejält prispressade för att få kontraktet.

Personligen tror jag att dom får en liten vinst ur det, men eftersom konsolerna lever länge och produktionskosten sänks med tiden så går dom ut med en bra vinst i slutändan, då kan dom göra som bankerna och "leva på räntan" dvs lägga in pengar i produktion pga att pengarna kommer in hela tiden.

(fan vad jag är värdelös på att formulera mig i skrift)

Permalänk
Medlem

Snart måste det väll vända..

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Ja om det skulle bli så att AMD konkar så kanske Microsoft köper upp dem och till slut kommer folk bli tvingade att använda AMDs processorer och så är de räddade, yay.:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Både Wii o 360 hade AMD grafik i sig, sen kan man ju undra om de kan göra några jättevinster på dessa grejer. De lär ju vara rejält prispressade för att få kontraktet.

Nu verkar de ju få hela plattformen i alla tre konsoler, och det är ju stor volym, som sagt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur mycket pengar Abu Dhabi fått pumpa in i företaget totalt sett. Någonstans måste man ju ta pengar ifrån för att täcka upp alla dessa röda siffror som vi sett kvartal efter kvartal.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Både Wii o 360 hade AMD grafik i sig, sen kan man ju undra om de kan göra några jättevinster på dessa grejer. De lär ju vara rejält prispressade för att få kontraktet.

Många bäckar små gör en stor å. Wii har sålt närmare 100 miljoner exemplar och Xbox 360 har sålt över 70 miljoner exemplar. Låt oss säga att varje såld konsol drar in 100 dollar åt AMD, det blir 17 miljarder dollar, vilket är en hel del pengar när dom går med miljarder i förlust. Nästa generation så ryktas AMD även stå för processorerna i både Xbox och Playstation.

Tittar man tillbaka så sköt AMD's aktie i höjden efter releasen av Xbox 360, så jag tror att det kommer vända rejält för AMD så fort nästa generationens konsoler kommer. Och förhoppningsvis så använder arkitekturen för konsolerna till sin fördel på PC-marknaden. PC-portar har stor potential att flyta på som smör på en AMD-baserad PC om konsolerna bygger helt på AMD-teknik. Detta kan vara en av orsakerna till att många spel flöt på mycket bättre på Radeon under dom kommande åren efter Xbox 360 hade släppts. Multiplattform utvecklas först och främst på just Xbox 360 och sen portas dom till PC och PS3.

Jag hoppas i alla fall att det kommer gå bättre för AMD, och att dom kan ge både Intel och Nvidia en rejäl käftsmäll och bevisa att dom fortfarande har balls of steel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Helvete vad dyrt Nvidia och Intel kan bli om AMD konkar!

Permalänk
Avstängd

det sjuka är att AMDs Grafikkort är bättre än Nvidias men Folk inte fattar det. plus att i alla OEM burkar sitter det Intel + Nvidia för att de gör som förut o mutar sig in i OEM marknaden för att driva AMD i konkurs.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Sak samma, de har fortfarande mitt och mina vänners stöd.. fast än dem inte är så många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Många bäckar små gör en stor å. Wii har sålt närmare 100 miljoner exemplar och Xbox 360 har sålt över 70 miljoner exemplar. Låt oss säga att varje såld konsol drar in 100 dollar åt AMD, det blir 17 miljarder dollar, vilket är en hel del pengar när dom går med miljarder i förlust. Nästa generation så ryktas AMD även stå för processorerna i både Xbox och Playstation.

Tittar man tillbaka så sköt AMD's aktie i höjden efter releasen av Xbox 360, så jag tror att det kommer vända rejält för AMD så fort nästa generationens konsoler kommer. Och förhoppningsvis så använder arkitekturen för konsolerna till sin fördel på PC-marknaden. PC-portar har stor potential att flyta på som smör på en AMD-baserad PC om konsolerna bygger helt på AMD-teknik. Detta kan vara en av orsakerna till att många spel flöt på mycket bättre på Radeon under dom kommande åren efter Xbox 360 hade släppts. Multiplattform utvecklas först och främst på just Xbox 360 och sen portas dom till PC och PS3.

Jag hoppas i alla fall att det kommer gå bättre för AMD, och att dom kan ge både Intel och Nvidia en rejäl käftsmäll och bevisa att dom fortfarande har balls of steel.

100 dollar per såld konsol? Snarare 1 dollar per konsol.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

det sjuka är att AMDs Grafikkort är bättre än Nvidias men Folk inte fattar det. plus att i alla OEM burkar sitter det Intel + Nvidia för att de gör som förut o mutar sig in i OEM marknaden för att driva AMD i konkurs.

Varför är dem bättre ?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Avstängd

Catalyst är ju så ruttet att jag aldrig mer vill äga ett Radeon. Köpte ett, 2 dagar senare gick jag och köpte ett nvidia istället. Detta var ett par år sedan då det inte gick att få över bilden till TVn med Radeon. Gick kanske det gjorde men det var så jävla osmidigt att man börja gråta

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det sjuka är att AMDs Grafikkort är bättre än Nvidias men Folk inte fattar det. plus att i alla OEM burkar sitter det Intel + Nvidia för att de gör som förut o mutar sig in i OEM marknaden för att driva AMD i konkurs.

Men jag tror inte någon vill köpa AMD grafikkort när de gör förluster varje år. FPS/krona är verkligen inte viktigaste som du tänker på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ajdå, får hoppas på att de nya konsolerna säljer bra.

EDIT: VEM KAN GILLA DETTA????

http://img843.imageshack.us/img843/3796/vemd.png

Snarare en hel del tydligen.

Edit: Tydligen fem personer som gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Snarare en hel del tydligen.

Edit: Tydligen fem personer som gillar.

http://oi45.tinypic.com/vrat8n.jpg

Och nu sex personer. Vart är världen på väg?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd

Äger ingen AMD processor eller AMD grafikkort för nuvarande men jag hoppas att det går bra för AMD nu när dom ska stå för kretsar i nya Xbox och PlayStation.

Permalänk
Avstängd

Jag har för tillfället ingen AMD produkt, men är ändå glad och tacksam över AMD först att det var dom som först gav oss dual-core och 64-bitar på x86.

Permalänk
Medlem

De som gillar att AMD går med förlust tänker varken långt eller tänker inte alls.