"Polisvirus"/white screen

Permalänk
Avstängd

Lyckades få skiten ännu en gång för nåra dar sen och testade systemåterställning via felsäkert läge från komandotolken med \\system32\\restore\\ bla bla men det tog den inte... skrev istället in %systemroot%\system32\restore\rstrui.exe och det gick, testade först en punkt några dagar före men viruset dök upp, samma sak med en punkt från ett par veckor tebaka... slutligen testade jag från första återställningsdatumet och nu dök viruset inte upp, dock så var windows brandväggen ur funktion och en massa andra grejer satta ur spel så det vart till att ominstallera burken ändå

Visa signatur
Permalänk

Gammal tråd jag vet. Snubblade över den när jag letade efter något annat men väljer ändå att lämna en post. Kanske helt värdelös... LÄST DEN INTE DÅ.

Tog bort liknande virus på syrrans burk. Som flera har sagt tidigare så finns det olika versioner av detta virus det dem har gemensamt alla är att det vill ha betalt för att du ska kunna använda datorn igen. Och de flesta är riktigt jobbiga att få bort.
Jag fick bort det genom att starta i felsäkert läge utan nätverk, drog även ur kabeln för att vara helt säker. Funkade inte heller för mig i början, inte för ens jag hade letat upp disken med windows på och skulle blåsa rent burken. Men syrran hade mkt bilder och skit som hon gärna ville ha kvar så jag gav det ett par försök till och tillslut så lyckades jag komma in vet inte om det beror på att jag drog bort nätverkskabeln också men tror inte det.

Jag fick bort det med hjälp av Malwarebytes och ett program till som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det heter. Mitt bästa tips är att googla på just det namnet som just ditt virus har. Då brukar man kunna hitta ganska så effektiva sett att få bort just de viruset. Jag hade tillgång till en laptop och det gör ju att allt blir mycket lättare då man kan läsa steg för steg och ladda ner program där och sen köra det via USB. Har man inte tillgång till en annan dator så tror jag tyvärr att det är svårt att bli av med dessa virus. Då är nog ominstallation den enklaste vägen och snabbaste.

Har även fort bort en del virus genom att köra den skadade disken i en docka och USB till en annan dator. Dock gäller det här att man är jävligt försiktig och har rätt program på den andra datorn för att inte infektera den också. Brukar se till så att jag inte har några saker som tar skada av en ominstallation på laptopen.

Permalänk

Hej! jag hade också det nya polisviruset i min dator, kom inte in på datorn i något läge heller!
jag startade om datorn åtskilliga gånger , tillslut kom det upp: vill du göra en startup repair?, och efter det kom jag in på datorn men virus finns fortfarande kvar, men det går att ta bort med virusprogram eller omformatera datorn! skit lätt att fixa faktiskt, mvh

Permalänk
Medlem

Bara en tanke som dök upp:
Tänk att när man kör Linux och Unix på sina PC har man aldrig några problem .. oavsett vilka sidor man surfar på.

Permalänk
Medlem

En sak du kan/hade kunnat göra, som jag precis löste problemen för en familjemedlem med är:
Starta datorn i Felsäkertläge (med nätverk om så önskas)
Så fort du ser skrivbordet, eller så fort du kan, tryck Windowsknappen+R, skriv in "notepad", enter, sen bara skriv något (vad som helst) snabbt i rutan.
Det kommer då bli så att när Windows ska avslutas så stannar den på att den inte kan avsluta notepad, så det är bara till att trycka "Avbryt" när den frågar om den ska avsluta programmen.

Installera sedan in Malwarebytes Anti-Malware Free (http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free/), kör en scan med detta och ta bort allt den hittar.

(Vet att detta antagligen är försent, men någon kanske får nytta av informationen)

Permalänk
Medlem

Kom igenom! :-)

Till boblol: Tack som fan! Ditt tips funkade. Jag startade upp datorn (inte i felsäkert läge, då startar den bara om sig). Fort som attan fick jag upp notepad från startmenyn och skrev in några bokstäver. När jag sedan skulle stänga av datorn frågade den om jag ville spara textdokumentet eller avbryta. Jag klickade på avbryt/cancel och då försvann polisrutan. Kanon! Har nu gjort backup av allt viktigt och ska göra en ominstallation. Skitbra tips. Det ska jag komma ihåg.