Permalänk
Medlem

Strippa minnen

Hoj! Jag tänkte köpa en kylare till min dator och undrar om det är skadligt att ta av "skalet" till mina minnen.
90% av alla andra minnen jag sett/ägt har inget "skal" (dock klistermärken)
Om kylaren skulle kräva det, klan jag strippa dom utan att oroa mig?

Dold text

Mvh!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gman:

Hoj! Jag tänkte köpa en kylare till min dator och undrar om det är skadligt att ta av "skalet" till mina minnen.
90% av alla andra minnen jag sett/ägt har inget "skal" (dock klistermärken)
Om kylaren skulle kräva det, klan jag strippa dom utan att oroa mig?

Mvh!

Jag hade samma problem, för jag hade inte heller lågprofilminnen. Jag strippade mina Corsair och satte på sånnahär:

http://shopping.blocket.se/Revoltec_Ram_Freezer_Platinum_1387...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag hade samma problem, för jag hade inte heller lågprofilminnen. Jag strippade mina Corsair och satte på sånnahär:

http://shopping.blocket.se/Revoltec_Ram_Freezer_Platinum_1387...

Finemang! Antar att det finns risk för att dom blir för varna utan? notera: har inte klockat dom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gman:

Finemang! Antar att det finns risk för att dom blir för varna utan? notera: har inte klockat dom

Jag vågade inte testa helt utan. Mina minnen var lite ljumna på kylflänsen när man kände på dem, så jag bara antog att det var säkrast att sätta dit kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag vågade inte testa helt utan. Mina minnen var lite ljumna på kylflänsen när man kände på dem, så jag bara antog att det var säkrast att sätta dit kylare.

Okej, ja det är klart.. better safe than sorry! Tack

Permalänk
Inaktiv

Minneskylare på RAM är bara för syns skull såvitt jag vet. Undantaget är om du har tänkt klocka minnena rejält och ger dem mycket mer spänning än vad de är specade för.
Enda fördelen jag kan komma på är att de är lite tåligare mot ESD med kylare så det gör ju inget om de kommer med lågprofilskylare. De höga minneskylarna är dock enbart av ondo då de är ivägen för många luftkylare. Mina Kingston Hyper X 2400MHz fungerar finfint utan de gigantiska kylarna.

Permalänk

Passa dig bara så att inte minneskretsarna följer med kylaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Minneskylare på RAM är bara för syns skull såvitt jag vet. Undantaget är om du har tänkt klocka minnena rejält och ger dem mycket mer spänning än vad de är specade för.
Enda fördelen jag kan komma på är att de är lite tåligare mot ESD med kylare så det gör ju inget om de kommer med lågprofilskylare. De höga minneskylarna är dock enbart av ondo då de är ivägen för många luftkylare. Mina Kingston Hyper X 2400MHz fungerar finfint utan de gigantiska kylarna.

Aha, tack för svar! Då lägger jag inte 200 spänn på lite koppar att sätta på dom dom är ju 1600MHz som sagt oklockade!

Skrivet av FlummbulleN:

Passa dig bara så att inte minneskretsarna följer med kylaren!

Det ska jag!