Forskare lagrar 2,2 petabyte per gram i syntetisk DNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Trodde inte Shakespeares verk var så stora.

Som jag förstod det så väger inte en DNA sträng 1 gram. Så säg att dom till exempel lagrade 2,2 TB på 0,001 gram istället så blir ju datadensiteten detsamma men totala datamängden mycket mindre.

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Inaktiv

Farväl SSDs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Grymt! Då kanske de nya mobilerna kommer med 2,2 PetaBytes minne
Då behöver man aldrig behöva tänka på lagring, någonsin

"640K is more memory than anyone will ever need on a computer" - även om det är en myt så finns det en viss sensmoral.

Hur ser tekniken ut för att faktiskt lagra något på dessa DNA-strängar? Laser?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

undrar hur hör läs/skrivhastighet man kan uppnå?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Väntar på den dagen man kan ladda in kunskap i hjärnan som man gör i Matrix... känns inte så långt borta längre.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Piratkopiering kommer att få byta namn till piratkloning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Vi blir väl stämplade med streckkoder vid födseln i framtiden och så tar de betalt för att vi existerar. Kan riktigt se framför mig hur Copyswede står och skannar människor på löpande band. Jag menar, allting du ser och hör kan ju lagras i minnet.

"Se där ja! 3870 gram. Det blir 246Kr. Vi kommer tillbaka månadsvis och gör kontrollvägningar och tar sedan ut avgiften retroaktivt. Kulturarbete är minsann inte gratis inte!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vill ha faktorn är stor. Dock, har de kommit på hur man skalar upp det för att skapa stora kluster av dna strängar för sådan extrem lagring?

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte riktigt med hur man fick värdet 2,2 i artikeln. Någon som kan förklara?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Det här är nog inget för folk som tycker att hårddiskar är långsamma. Skrivhastigheten för deras DNA-lagring är hisnande 4 B/s och läshastigheten 0,7 B/s om mina beräkningar stämmer. Det skulle alltså ta ca 17 miljoner år att skriva de 2.2 PB som får plats i 1 g DNA. Att sedan läsa det tar ytterligare 98 miljoner år...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

Trodde inte Shakespeares verk var så stora.

EDIT: Kanske var lite snabb med läsandet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAcKman:

Är inte riktigt med hur man fick värdet 2,2 i artikeln. Någon som kan förklara?

mängen minnen som SP + vad det nu va tog upp gånger antalet dna strängar man behöver för att komma upp till 1 gram?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Undra vad detta kan leverera i accestid och överföringshastighet

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ozzed:

Aj fan! Då blir det rätt saftig privatkopieringsavgift på... Allt levande, snart?

De har ju fått det till att hårddiskar och annat är "särskillt ämnade" för att lagra privatkopior, så det blir väl samma med DNA.

lmao

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

"640K is more memory than anyone will ever need on a computer" - även om det är en myt så finns det en viss sensmoral.

Hur ser tekniken ut för att faktiskt lagra något på dessa DNA-strängar? Laser?

Ingen aning. Säkert dyrt i början, men som med i princip allting så finns det lösningar som ger oss ett lägre pris

Permalänk

Haha, då slipper man köpa ext HDDar sen, man tar bara sitt fullt lagliga filmbiblotek och sparar i sin fot, eller ögonbryn ;D

JK.
Riktigt coolt, bra att hitta alternativa lagringsmetoder

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Se där ja! 3870 gram. Det blir 246Kr. Vi kommer tillbaka månadsvis och gör kontrollvägningar och tar sedan ut avgiften retroaktivt. Kulturarbete är minsann inte gratis inte!"

Exakt, och sen följer Radiotjänst med i trenden också. Så länge du kan se eller höra har du automatiskt en mottagare och måste betala.
Okej, lite väl långt ifrån ämnet nu kanske...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Frågan är då i vilken form denna lagring kommer...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hade varit najs om man kunde lägga till lite enzymer så att DNA-strängen replikerades.. Infinite space!!!

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Farväl SSDs!

Oh nej, detta är låååångt fram för att ens användas för konsumenter och för dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Exakt, och sen följer Radiotjänst med i trenden också. Så länge du kan se eller höra har du automatiskt en mottagare och måste betala.
Okej, lite väl långt ifrån ämnet nu kanske...

Tanken låter absurd. Men inte omöjlig. Tänk IPRED, FRA-lagen, Datalagringsdirektivet... Samtliga har jag suttit och tänkt "HAHA! Det där kan de ju försöka få igenom... träskallar." Men, nu sitter vi här.

Aja... Oavsett så är det väl coolt... Poängen är att det alltid kommer någon gniden fan och ska exploatera allt till och ibland förbi vansinnets gräns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Väntar på den dagen man kan ladda in kunskap i hjärnan som man gör i Matrix... känns inte så långt borta längre.

Jag vill inte köra upp en "spik" i hjärnan allt för snart

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ingen aning. Säkert dyrt i början, men som med i princip allting så finns det lösningar som ger oss ett lägre pris

Alltid! Men jag undrade hur de faktiskt gjort för att lagra denna datan. Digital kod på organiskt material? Hur går det till?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av scienta:

Alltid! Men jag undrade hur de faktiskt gjort för att lagra denna datan. Digital kod på organiskt material? Hur går det till?

DNA är inget annat en ett programmerings språk med 3 baser

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Vänta ni bara, snart kommer spel och filmupplevelser i sprutform och blir den nya drogen som moralkärringar kommer gnälla över

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Är lagring av data i denna DNA minne volatile eller non-volatile?
Behöver den konstant strömförsörjning?
Är lagringen tillförlitlig eller muterar den sönder?
Hur lång är livstiden?

Permalänk

Vad är läs/skriv-hastigheten ;)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Är lagring av data i denna DNA minne volatile eller non-volatile?
Behöver den konstant strömförsörjning?
Är lagringen tillförlitlig eller muterar den sönder?
Hur lång är livstiden?

Och hur står det sig mot virus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Alltid! Men jag undrade hur de faktiskt gjort för att lagra denna datan. Digital kod på organiskt material? Hur går det till?

Mjo det kan man undra över.
Men vi lagrar ju minne och sådant i huvudet, som är organiskt, hur nu det fungerar vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Så länge du kan se eller höra måste du betala.

Det finns redan. Skatt kallas det.