Tim Cook: Ipad tävlar mot persondatorn

Permalänk
Snusfri

Hybridlösningar där datorn kan "dockas" trådlöst till skärm och mus/tangentbord tror jag kan ta över, men aldrig att en snurfplatta gör det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

lol, inte april än men alltid roligt med skämt

Permalänk
Medlem

Köpte en iPad4 till tjejen i julas, och den använd väldigt flitigt. Hur ofta när man surfar skriver man egentligen?
Surfplattan är underbar för tex. Facebook, Netflix och Candy Crush. Även grabben älskar den, Appstore har ett fint utbud av lek & lär-spel.
I samband med köpet av platta köpte jag till Logitechs tangentbord, men antalet gånger det har används kan jag räkna på ena handen.

Permalänk
Avstängd

apple tävla? i vadå? och om vadå? nog för jag gillar frukt men äpple är inte någon favorit. föredrar faktiskt dem fria päronen.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

För min del så har ipaden ersatt laptop helt och hållet.
Laptopen sålde jag iväg billigt till en som var i behov av bärbar dator.

Klarar mej utmärkt med kombinationen ipad+stationär dator.
Men att låta ipaden ersätta dator helt och hållet?? Njaeeääää

Permalänk
Medlem

Plattan är ett komplement, men ersätter den inte, vet själv när man kör med plattan hemma, så är det bara för att laptopen eller stora datorn är upptagen.

Efter en tid blir det mest påfrestande och tröttsamt att chatta och skriva på den, + att det tar betydligt längre tid att få nått gjort på den.

Ren lite nöjessurfning funkar den lite bättre till, än skriva o chatta mm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

bara tanken att inom snar framtid skriva en B-C uppsats på en surfplatta vore en mardröm.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Läste du artikeln? Om du har gjort det,läs igen. Han förklarar att man inte kan konkurrera mot en obefintlig marknad. PC datorer står för ca 90% av marknaden. 80% av dom köper en dator för >5000kr för surfa, mail etc. Då kan man lika görna köpa en platta.

OBS: Har inga vetenskapliga bevis för siffrorna , jag bara uppskattar.

Jag läste artiklen. Faktum kvarstår, även om Apples andel av persondatorer är liten så konkurrerar Apple med sig själva eftersom de trots säljer Mac:ar.

Vad jag vill veta är varför ska man köpa en Ipad när man kan köpa en Nexus 7?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag läste artiklen. Faktum kvarstår, även om Apples andel av persondatorer är liten så konkurrerar Apple med sig själva eftersom de trots säljer Mac:ar.

Vad jag vill veta är varför ska man köpa en Ipad när man kan köpa en Nexus 7?

Globalt är snitt priset (ASP) på en PC år 2013 $450. En Mac kostar minst det dubbla. Prismässigt bråkar dom inte om samma marknad. Även om man tar av sin egen marknad så ser jag det inte som något problem. Pengar kommer in på ett eller annat sätt.

iPad vs Nexus frågeställning är inte relevant heller. Nexus är också en surfplatta.

Permalänk
Inaktiv

Vilken udda fråga på Sweclockers....surfplatta på heltid? Njet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Globalt är snitt priset (ASP) på en PC år 2013 $450. En Mac kostar minst det dubbla. Prismässigt bråkar dom inte om samma marknad. Även om man tar av sin egen marknad så ser jag det inte som något problem. Pengar kommer in på ett eller annat sätt.

iPad vs Nexus frågeställning är inte relevant heller. Nexus är också en surfplatta.

Och vad är snittpriset på en Ipad? Folk köper Ipad för att det är en trendprodukt, ingen annan särskild anledning.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

...och moppe motorer kommer slå hårt på F1 marknaden!

Gemene man nöjer sig definitivt med en platta för slö surf och kolla mejl. Men ska man lyckas uträtta något vettig med program som kräver sin dator som tex 3d rendering eller annan media produktion så lär inte plattan bli första handsvalet. Speciellt inte en Ipad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Och vad är snittpriset på en Ipad? Folk köper Ipad för att det är en trendprodukt, ingen annan särskild anledning.

Du verkar inte hänga med. Nu råkade det vara Apple's Tim Cook som citerades i artikeln. Men det skulle kunde lika gärna varit Google's VD eller någon annan. Det handlar inte om iPad som produkt utan att surfplattor tar över på beskostnad av PC datorer.

Permalänk
Medlem

Känns som många här tolkar det han säger fel, han påstår ju inte på att surfplattor skall utrota den vanliga PCn.

Det är inte för folk som hänger på Sweclockers han syftar på. Vi utvecklare, överklockare, hardcorespelande eller vad vi nu må vara är ju endast en väldigt liten del av de totala PC-marknaden. För oss är ju såklart surfplattor inte ett fullvärdigt alternativ till en riktig PC.

Men för den stora massan som använder dator till surf, mail och lite media fungerar den utmärkt. Kan bara se hur det ser ut hos mina föräldrar, där står datorerna och samlar damm, endast iPaden som används nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad jag vill veta är varför ska man köpa en Ipad när man kan köpa en Nexus 7?

Själv så vill jag veta varför man ska köpa Volvo när man kan köpa Wolksvagen passat

Skämt åsido. Det är väl bra att det finns alternativ att välja på. Vet man om att man vill ha en nexus 7, så går man väl inte och köper en ipad, och vise versa. Ganska logiskt på något sätt, eller hur??

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet, skulle inte ens kunna gå över till bärbar på heltid. Visst att de kan få en del av kakan, men de kommer aldrig uppnå majoriteten av marknaden. Han snackar bara sedvanligt Apple-trams.

Prylar kan de göra och de gör det bra, men ibland är det jobbigt att ha en iPhone när de beter sig som ett gäng jubelidioter.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Haha vilken skojjare. Jag har en iPad 4 och det är fan inte mycket man kan göra på den mer än att använda applikationerna som Apple tillåter. Vilket inte medför speciellt mycket extra funktionaliteter utöver vad iOS erbjuder.

Permalänk
Avstängd

Vilket skämt, Apple bevisar det ännu en gång.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är en uppenbar utveckling ... för 99% av befolkningen. Så självklart kommer surfplattorna plocka av båda stationära och bärbara. Med en ok standardiserad dockningsstation med extern skärm/tangentbord/mus så funkar det säkert för de flesta i jobbet också. BYOD on steroids.

Självklart kommer de flesta här inne ha kvar en stationär/bärbar och en surfplatta och smartphone som komplement ... eller är den bärbara / stationära komplementet?

Lika självklart är det de 99% som företagen vill åt.

Hemma hos oss är det uteslutande iPhone / iPad som används för det dagliga. Väldigt mycket TV ses vi *Play, Netflix, HBO, etc. Snart kan man nog skrota Canal Digital helt. Det är bara lillkillen och jag som har kvar våra stationära ... för utvecklingsändamål.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du testat att läsa en bok på plattan? Det är helt underbart. Eller du läser inte böcker. Har själv väldigt många böcker och e tidningar på plattan. Kolla film är med ett trevligt nöje

Spela på plattan har jag inte ens testat. Allting har sitt användningsområde.

Ska man sitta på platten då när man läser boken eller hur är tanken?

Skämt åsido, men när jag läser en bok så är det sista jag vill att den ska slockna för att batteriet är slut...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Då förstår han tyvärr långt ifrån hela bilden. På en begränsad niche av användare... ja, kanske... Men absolut inte som helhet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Tim Cook är precis som Jen-Hsun Huang en lättpåverkad man. Inget ersätter för tillfället min dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Då förstår han tyvärr långt ifrån hela bilden. På en begränsad niche av användare... ja, kanske... Men absolut inte som helhet.

Man skulle nog kunna påstå det motsatta och säga att han har väldigt korrekt bild av helheten och att det är du som tillhör niche marknaden.

Verkligheten ser ut som sådan: 90% använder datorn till media konsumtion. Resten är utvecklare, gamers eller hobbyister.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en iPad 4 och det är ruskigt vad snabb den är på att öppna webbsidor, just på den punkten (att rendera webbsidor) står den sig absolut mot datorer. Men en dator är så mycket mer än att öppna webbsidor, tillexempel vill man ju också kunna skriva inlägg, sökadresser mm och då skiter det sig riktigt rejält mot för en riktig dator. Hade tidigare en 10" relativt slö netbook och då hade man både tangentbord, stort lagringsutrymme, windows, usb, musplatta, halvduglig ergonomi och dylikt även om den givetvis var sämre på ett antal punkter så som batteritid, portabilitet, vikt osv.

I framtiden blir det dock intressant när man lyckas lösa lite utav de har bristerna, och lyckas baka in fördelarna datorerna har.

Permalänk

Den dagen jag kan plugga in XLR, Midi samt köra fler skärmar för musik produktion(plus spela lite spel som warcraft 3, RA2 YR, NfSU2 m.fl) så kan jag tänka mig en surf platta med mus och tangent bord samt två 24" skärmar utöver Midi utrustningen, mikrofon och syntar!

... men vänta lite nu...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det enda som kan ersätta PCn som den är idag är när allting utvecklats så långt att jag kan sitta i ett rum omgiven av skärm. såsom i Gamer (filmen). Otherwise F cook...

Permalänk
Avstängd

apple plz, försvinn ut ur världen... typ nu

Permalänk
Medlem

Inget Apple tillverkar kan mäta sig med gamla bettan <3

Permalänk
Entusiast

Stora frågan är, dom som har svarat "Ja, jag kan tänka mig att gå över till surfplatta på heltid", varför hänger dom på Sweclockers?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Stora frågan är, dom som har svarat "Ja, jag kan tänka mig att gå över till surfplatta på heltid", varför hänger dom på Sweclockers?

Jovisst, de är ju inte speciellt många dock dom tur är annars hade man ju blivit riktigt mörkrädd.