Belkin förvärvar Linksys

Permalänk
Melding Plague

Belkin förvärvar Linksys

Tillbehörsföretaget Belkin köper nätverksjätten Ciscos konsumentdivision Linksys.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så inga mer routrar gjorda för privatpersoner av cisco alltså?

Permalänk
Inaktiv

Inte bra alls. :/ Det måste finnas konkurrens på marknaden!

Permalänk
Medlem

Kommer de nya produkterna heta Linksys by Belkin då eller? för det låter lite sissådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Inte bra alls. :/ Det måste finnas konkurrens på marknaden!

Netgear, ASUS, D-Link och Apple, för att bara nämna ett fåtal tillverkare av routrar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Körde Linksys WRT302N vars mjukvara var det sämsta i hästlängder!
Körde slutligen in dd-wrt på den och den har fungerat galant sedan dess. Hårdvaran man har plockat ihop till Linksys-modellerna är good stuff, men man smäller på mjukvaran.

Ska man köra dd-wrt skulle jag rekommendera en Linksys-router.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Netgear, ASUS, D-Link och Apple, för att bara nämna ett fåtal tillverkare av routrar.

Amen för fasen? Jag hoppas att du bara trollar...

Ja.. Det finns fortfarande ett antal andra tillverkare kvar, det är jag mycket väl medveten...

...men en stor tillverkare mindre är lika med mindre konkurrens.. Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på korten.

Mindre konkurrens = Högre priser + Långsammare produktutveckling.

Permalänk

Och jag som har kört Cisco Linksys länge nu och varit så j@vla nöjd. Jag har aldrig behövt reset'a den och den har alltid fungerat super bra. 2 år har den stått och tuffat och kört dag ut och dag in.

Så jag hoppas att detta inte kommer försämra deras produkter. Och jag hatar faktiskt Belkin helt värdelösa produkter tycker jag!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.

Linksys var bra grejer från dotterbolaget till Cisco.
Belkin är ett skitföretag som gör ipod-strumpor och kassa produkter.

Permalänk
Medlem

Attans, då får man snabba sig med att uppgradera Linksys-routern medan de fortfarande har samma kvalitet. Fördelen med Linksys har ju varit att det har funnits bra stöd för öppen firmware till dem som DD-wrt, Tomato m.fl.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

De var så dåliga (relativt) att Cisco inte ville kalla dem för Cisco produkter. Det säger en del.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

Hmm..jag fattar inget.

Belkin och Linksys är väl budgetmärken, dvs mestadels skitprodukter för några hundralappar stycket.
Medans Cisco är ett välkänt varumärke som satsar på kvalité och "stora" produkter som riktar sig mot företag? Så vad händer nu?

Mer fokus på skitprodukter?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrNeikter:

Amen för fasen? Jag hoppas att du bara trollar...

Ja.. Det finns fortfarande ett antal andra tillverkare kvar, det är jag mycket väl medveten...

...men en stor tillverkare mindre är lika med mindre konkurrens.. Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på korten.

Mindre konkurrens = Högre priser + Långsammare produktutveckling.

Eh, nu måste det väl ändå vara du som trollar. Det är inte ett linjärt förhållande mellan antalet aktörer och konkurrens som leder till en ökad utvecklingstakt. Det är ett komplicerat förhållande som beror på en mängd faktorer. Att oroa sig över minskad konkurrens på en marknad med så många aktörer som den för routrar och nätverksutrustning är på gränsen till paranoia.

Det börjar bli lite tröttsamt med alla domedagsprofetior som skriks ut här varje gång ett företag försvinner. Det är inte så enkelt. Jag har inte sett några som helst indikationer på att det skulle råda osunda konkurrensförhållanden på denna marknad. En aktör mer eller mindre kommer inte påverka något här. Det som är tråkigt är att en tillverkare som är kända för att tillverka bra saker säljer till ett företag som tillverkar billig skit.

Skrivet av danedi:

De var så dåliga (relativt) att Cisco inte ville kalla dem för Cisco produkter. Det säger en del.

Det står Cisco rätt tydligt på min Linksys router. Märket heter Linksys by Cisco. Deras hemsida ligger under cisco.com och har en stor cisco-logga i hörnet.

Jag har en sån här router, en Linksys E4200. Tydligen skäms Cisco så mycket för den att satt en stor lysande Cisco-logga på den.

http://home.cisco.com/en-eu/products/routers/E4200

Tror du behöver läsa på lite på konceptet varumärke och varför ett företag väljer att sälja produkter under olika varumärken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Amen för fasen? Jag hoppas att du bara trollar...

Ja.. Det finns fortfarande ett antal andra tillverkare kvar, det är jag mycket väl medveten...

...men en stor tillverkare mindre är lika med mindre konkurrens.. Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på korten.

Mindre konkurrens = Högre priser + Långsammare produktutveckling.

Att bli uppköpt är inte samma sak som konkurs, där det sistnämnda leder till betydligt mindre konkurrens på marknaden. Linksys kommer fortsätta utveckla och tillverka produkter och därmed hålla konkurrensen på marknaden aktiv, dom kommer bara göra det för Belkins räkning i stället Ciscos. Om något så kan detta vara en fördel för oss då andra tillverkare får mer press och kommer behöva satsa mer på kvalité än tidigare, vilket betyder färre routrar som dör efter bara någon månad för oss konsumenter. Så fort något omtyckt blir uppköpt så tror alla att det innebär slutet. Så hur vore det om Mr Grumpy Pants kunde sluta vara så pessimistisk och tänka på dom positiva delarna som detta ger? Belkin har bland dom snyggaste routrarna, men dom fungerar väldigt dåligt. Tryck in Linksys hårdvara innanför skalet på en Belkin och jag köper den direkt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Kul att se hur många som tror att Linksys är (var) samma sak som Cisco. Linksys är ett skitmärke som köpt licens att använda namnet Cisco, det är det enda de har gemensamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Kul att se hur många som tror att Linksys är (var) samma sak som Cisco. Linksys är ett skitmärke som köpt licens att använda namnet Cisco, det är det enda de har gemensamt.

Förtydliga...
Jag är jättenöjd med min "Cisco Linksys E1000".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Kul att se hur många som tror att Linksys är (var) samma sak som Cisco. Linksys är ett skitmärke som köpt licens att använda namnet Cisco, det är det enda de har gemensamt.

Linksys ägs idag av Cisco så varför skulle Cisco betala licenspengar till sig själv för att använda sitt egna namn?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så länge det inte blir sämre för konsumenten spelar det ingen roll tycker jag.

Jag har haft en Linksys WRT320N i ett par år nu och den har gjort alla tidigare routers jag haft till åtlöje (netgear och dlink). Den var betydligt billigare än den Netgear jag hade före och har presterat fler gånger bättre och varit flera gånger stabilare.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Inte bra alls. :/ Det måste finnas konkurrens på marknaden!

Varför skulle det bli mindre konkurrens bara för att ett dotterföretag byter flagga? De kommer ju fortsätta producera sina enheter..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Kul att se hur många som tror att Linksys är (var) samma sak som Cisco. Linksys är ett skitmärke som köpt licens att använda namnet Cisco, det är det enda de har gemensamt.

Kul att se att du missuppfattat hela grejen.

Linksys ägs av Cisco och har gjort det i många år.

Ingen som kommer ihåg Sipura ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det här suger verkligen på alla sätt tänkbart.

Det bästa företaget (dotterbolaget) enligt mig, säljer sitt märke till det absolut sämsta tillverkningsföretaget på marknaden.

Det enda det här betyder är att man får varna ALLA för att linksys är skit nu mera och bör undvikas som pesten.

Jag blir så in i helv*t** förbannad över "business deals" som denna, enligt mig hade varit bättre att märket linksys bara hade försvunnit från marknaden, men istället så kommer folk att luras/"lura sig själva" till att köpa belkins sunkiga produkter under dom närmaste 2-3 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bustah:

Det här suger verkligen på alla sätt tänkbart.

Det bästa företaget (dotterbolaget) enligt mig, säljer sitt märke till det absolut sämsta tillverkningsföretaget på marknaden.

Det enda det här betyder är att man får varna ALLA för att linksys är skit nu mera och bör undvikas som pesten.

Jag blir så in i helv*t** förbannad över "business deals" som denna, enligt mig hade varit bättre att märket linksys bara hade försvunnit från marknaden, men istället så kommer folk att luras/"lura sig själva" till att köpa belkins sunkiga produkter under dom närmaste 2-3 åren.

Och om 2 år, så är det kanske exakt tvärtom. Så ta det lugnt med varningarna (och ilskan)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Linksys ägs idag av Cisco så varför skulle Cisco betala licenspengar till sig själv för att använda sitt egna namn?

Skrivet av skog1s:

Kul att se att du missuppfattat hela grejen.

Linksys ägs av Cisco och har gjort det i många år.

Ingen som kommer ihåg Sipura ?

Sorry, ni har helt rätt, jag blandade ihop det med en helt annan märkes-kombination. Faktum kvarstår att Linksys-prylarna är mer eller mindre low-end budgetprylar och har inget gemensamt med Cisco's övriga sortiment.

Permalänk
Medlem

Mina WRT54GL är förmodligen de bästa nätverksprodukter jag någonsin ägt. I föräldrarnas villa dit de åkte efter jag fick behov av snabbare trådlöst har de fortfarande bättre överföringshastighet och räckvidd än alla nya n-routrar av diverse slag som provats.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av MrNeikter:

Amen för fasen? Jag hoppas att du bara trollar...

Ja.. Det finns fortfarande ett antal andra tillverkare kvar, det är jag mycket väl medveten...

...men en stor tillverkare mindre är lika med mindre konkurrens.. Det spelar ingen roll hur du vrider och vänder på korten.

Mindre konkurrens = Högre priser + Långsammare produktutveckling.

Jag känner ingen som köpt en router av dem. Som flera nämnt så finns det otroligt många fler aktörer än dem! Det är D-Link och Netgear som håller i den marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Kul att se hur många som tror att Linksys är (var) samma sak som Cisco. Linksys är ett skitmärke som köpt licens att använda namnet Cisco, det är det enda de har gemensamt.

Härligt att du kastar dig in i tråden utan att veta vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Kommer de nya produkterna heta Linksys by Belkin då eller? för det låter lite sissådär

Dessutom kanske man kan säga att det finns gott om anställda som har en hel del tok att berätta om belkin och deras produkter. Jag tycker belkin passar bäst på återvinningen. Köper eller använder inte cisco heller visserligen. Linksys har vart ett möjligt val förr, men nu är det slut på det tydligen.

Förhoppningen är att man kan köra *wrt på de nya enheterna vilket förmodligen kommer dra upp "kvaliteten" på produkterna radikalt. Belkins stora problem förr som jag upplevt är mjukvaran, även fast hårdvaran många gånger är risig, så är det inte där skon klämmer i första hand. Kanske detta tillomed är en nystart för belkin och vi helt plötsligt får se bra produkter. Man kan bara hoppas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Härligt att du kastar dig in i tråden utan att veta vad du pratar om.

Härligt att du kastar dig in i tråden utan att läsa alla inlägg.

Permalänk
Medlem

D-Link alla dagar i veckan. När jag är hemma så vill jag bara att det ska funka.
När det gäller Cisco så gör dom sig bäst på företag och i labbmiljö så man får lära sig hur dom och flera andra nätverksenheter från andra tillverkare fungerar.

D-Link DIR-300 (7dB antenn)

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte haft en endaste produkt från Belkin som funkat ordentligt..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------