Bahnhof erbjuder blockering av SVT Play för att slippa tv-avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Nej, dem vet vad du och några snåla jävlar gillar!

Jag abonnerar hos Banhof.
Jag har ingen TV.
Jag varken lyssnar eller tittar på SR/SVTplay.
... men de pengarna lägger jag gärna för att vi ska ha någon svensk media som ger opartiska debatter, repotage, dokumentärer och nyheter samt producerar material för även de små ämnen som inte den stora massan drar sig till.

Haha, du hänger verkligen inte med SVT är inte opartiska, de är partiska som fan. Kolla bara hur de snackar skit om Sverigedemokrater och i inslag dör flera partier medverkar (inklusive sverigedemokrater) så klipper de bort just SD och visar de andra partierna. Man kan tycka lite vad man vill om SD som parti, men deras politik hör inte till saken utan bara det att SVT aktivt fryser ut SD och vinklar saker till deras nackdel, precis som allan media gör.

Så argumentet att de är opartiska håller verkligen inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Tycker ni denna avgift är löjlig kan jag upplysa er om att det är ännu värre på andra sidan pölen.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/06/21/kolla-din-yle-skatt

Här är man från och med denna månad tvingad att betala så kallad YLE-skatt (Yle = Svt, mer eller mindre) om man har en årsinkomst över 7352€, oavsett om man har en TV/dator (eller liknande) eller inte.

Helt sinnessjukt.

Dags för ett uppror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Du får gärna komma med exempel på kanaler som du tycker erbjuder klart bättre dokumentärer än SVT. Jag försöker inte vara dryg, jag är uppriktigt intresserad av att få veta.

Nu är det inte jag som ska svara på detta, men själv så är jag helt ointresserad av svensk TV. Vet inte hur det blev så, men jag är mest intresserad av amerikansk och brittisk TV och från båda dessa håll kommer mycket bra dokumentärer. Dock är det något man antingen får ladda ner eller streama för att kunna se.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

SVT är verkligen det sämsta som finns, allt är riktat till de äldre...Så som Fråga doktorn, Landet runt, go'kväll osv ...
Hoppas att detta kanske går igenom och att Telia gör samma sak. Tänker inte betala 2076 i månaden för något som jag aldrig kommer att använda. Har inte ens en tv hemma.

SVT har blivit ett företag med vinstsyfte....Det är väl fel när alla är tvingade att betala snart?

Alla som är så anti mot SVT har nog ingen aning vad deras utbud ens är. Det finns något för ALLA på SVT. Till exempel E-sport. Klassar du det som något för pensionärer? Avgiften täcker väl också SR som t.ex. kanalen P3.

Sen att det har något slags vinstsyfte tror jag inte på. Det har ju som sagt ingen reklam utan avgiften betalar allt. Och desto mer de får in desto större utbud kan de ha och dessutom göra fler och mer påkostade projekt själva. Dessutom ska de ju garrantera att det är public service som inte är politiskt eller driven av någon annan dold agenda.

Men visst förstår jag att man inte vill betala om man verkligen inte vill varken se deras utbud eller lyssna på deras radiokanaler.
Därför är min åsikt att man borde baka in det i grundskatten.

Jag har t.ex. ingen lust att betala för någon kriminell knarkares sjukvård, bostad etc. Och ja, den listan kan göras lång. Det finns mycket jag inte vill va med och betala genom mina skattepengar. Men nu bor vi i landet vi bor i. Så det är väl bara att bita ihop.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dags för ett uppror

Börjar undra om gnälla över banala saker har blivit sveriges nya nationalsport. Ingen är längre tacksam för någonting.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Shadow:

SVT was important. It was important back in the days when there were no independent TV stations and almost all visual entertainment was funnelled through a small B&W box or the cinema. It is not needed now.

Since moving to Sweden I have no problem paying my taxes, taxes which were considerably higher than that of my home country. Why? Because I actually saw that they were used efficiently and fairly. I am happy to pay for the military, schools, civil bureaucracy, police, sewage, recycling, health care, prisons, road maintenance and all the myriad of others. These are absolutely necessary for a functional society. I'm even happy to pay for a national radio channel for the purposes of broadcasting news and emergency warnings - which is already paid for by my taxes.

Yet I do not own a TV. Quite frankly Swedish national TV programs are poor at the best of times and most of what's shown nowadays holds no interest for me. So because I don't own a TV I am subjected to yearly heckling by the licence people, at least three sequential calls, who refuse to take me off their call list and quite frankly accuse me of being a liar when I repeatedly state I don't own a TV.

Every.

Bloody.

Year.

Now I don't like it when I'm judged guilty before proven innocent. Neither do I like being forced to pay for a service which I don't use, but one which I will never use, and one which has no place in modern society where almost 95% of media is commercially funded and arguably has just as good (or bad) standards.

The legal precedence this sets is insane. What is next? Oh, you have eyes so every visual media company can now charge you for possessing the 'ability' to see their material. Why is there no outcry against it just as we did with SOPA?

If SVT wants money for internet viewing then let them set up a pay-wall like every other company.

I love this country, I think it does a hell of a lot right, but SVT has just crossed the line of social justice. I refuse to pay for media that I don't like and don't use. Media in this day and age is not a limited resource.

You should all think about doing the same. I am more than willing to go to prison over this, and if several hundred others followed the government would literally lose hundreds of millions on court time, public defenders, prisoner maintenance costs, single parent family support and one hell of a lot of good will from the people. In addition Sweden would be ridiculed by the rest of the world, and I say, justly so.

Wobble on as you like SVT, but don't tax my internet connection. I already pay for that out of my own pocket, you damn thieves.

Your plan is brilliant. To bad you do not get sentenced to prison for not paying the licence.

My plan to nuke Kiruna with an hydrogen bomb is far more efficent. Collatteral damage, yes, but if you are not fighting the problem then you are a part of the problem.

Your point about media not beeing a limited resorce in this day and age are very valid. Just google it. No need for utbildningsradion anymore...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Dags för ett uppror

Verkligen! Det har flyttats från att vara en avgift för att ha tv till en skatt för att existera! Det måste väl förihelvete finnas en paralell mellan att betala för en tjänst och att bruka den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Börjar undra om gnälla över banala saker har blivit sveriges nya nationalsport. Ingen är längre tacksam för någonting.

Jaså? Du får gärna betala mina avgifter och skatt då, för tydligen är det helt ok för dig att de ska ha betalt "bara för att...".
De vill att även om du inte har TV eller dator ska du betala bara för att du tjänar en viss summa/år.
Löjligaste jag hört i hela mitt liv

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Börjar undra om gnälla över banala saker har blivit sveriges nya nationalsport. Ingen är längre tacksam för någonting.

Hur djupt ska man buga för något man själv anser värdelöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Svt är vårt enda oberoende granskande media och förtjänar de pengar de får. Ja, det är en låtsasskatt som du i princip inte kommer undan med att betala, lev med det.

Tv4 etc har ingen skyldighet och heller inte intresse att berätta någon slags ovinklad sanning, särskilt om svt inte fanns, då de direkt i nyheterna skulle kunna börja undanta skandaler från den egna koncernen.

Även du har tydligen missat hur SVT vinklar politiska nyheter och rapporteringar för bland annat Pirat partiet och Sverigedemokraterna. Jag har visserligen aldrig gillat SVT, men i och med att de börjat vinkla och ljuga likt aftonbladet och annan media så försvann det lilla förtroende om en opartiskt kanal. Med tanke på det kan de lika gärna bli en betalkanal eller läggas på skatten, för de är fan inge bättre än annan media i det avseendet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har alltid haft, har och kommer alltid att ha bahnhof. <3

Permalänk
Skrivet av Tommy Tonfisk:

Verkligen! Det har flyttats från att vara en avgift för att ha tv till en skatt för att existera! Det måste väl förihelvete finnas en paralell mellan att betala för en tjänst och att bruka den

Skickades från m.sweclockers.com

Den skatten var ändå mera rättvis än vad svenska förslaget var.
Men det verkar ha blivit lite fel i tabellerna där däremot.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Vilka hjältar! Har alltid velat ha Bahnhof av olika anledningar, men dom finns tyvärr sällan tillgängliga där jag bott. Hoppas fler internet-leverantörer hakar på!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Därför Bahnhof är dom som försöker vara innovativa och visa att det inte accepteras. Till skillnad från många andra företag som aldrig törs visa sin åsikt. Gäller många svenskar rent generellt att bara bita i sura äpplet och acceptera allt våra politiker osv hittar på.

Du tycker alltså SVT visar dom bästa serierna och filmerna... Inte konstigt att du vill betala då? Jag tycker SVT och alla P radiokanaler sänder skit. Jag vill inte betala för dynga. Jag vill och ställer självklart upp med att betala skatt som leder till sjukvård och skola osv. Men SVT aldrig i livet...

Du får självklart betala radiotjänst om du tycker dom är bra.

Håller helt med dig. SVT är underhållning och nyheter. Både och går att få via andra TV-kanaler, internet, dagstidningar, serietidningar, kompisar, osv. SVT är så långt ifrån livsnödvändigt som man kan komma och ALLA klarar sig utan det utan att samhället faller isär.

Sjukvård, skola och vägar t.ex. är dock sådant som måste finnas för att samhället ska fungera. Inom alla dessa områden så skärs det hela tiden ner för att spara pengar. Jag lägger gärna lite mer skatt till dessa viktiga samhällsfunktioner bara jag slipper betala för andras underhållning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Sjukvård, skola osv håller ju på försvinna sakta men säkert det med.
Allt privatiseras och våra skatter går även dit och sen förs vinsterna ut ur landet istället för att gå till svenska folket.
Dessutom reas alla försäljningar ut till kraftiga underpriser så snart har vi ingenting kvar som vi själva äger.
Inget jag vill betala mera skatt till däremot vill jag betala skatt som går till sjukhus, skola och annat som tillhör svenska folket.
Privata företag ska inte ha mina skattepengar och sen föra ut dom ur landet.
Privatiseringarna gör ju också att det som inte är lönsamt läggs ner och det innebär glesbygd förlorar vård, apotek och mycket annat så det inte längre går att bo där medans storstäder har det i varje gatuhörn nästan.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Tycker ni denna avgift är löjlig kan jag upplysa er om att det är ännu värre på andra sidan pölen.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/06/21/kolla-din-yle-skatt

Här är man från och med denna månad tvingad att betala så kallad YLE-skatt (Yle = Svt, mer eller mindre) om man har en årsinkomst över 7352€, oavsett om man har en TV/dator (eller liknande) eller inte.

Helt sinnessjukt.

Fast det där var ju klart billigare än vad vi har här, för här betalar alla med tv ca 240 euro per år

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Den skatten var ändå mera rättvis än vad svenska förslaget var.
Men det verkar ha blivit lite fel i tabellerna där däremot.

Whatwhatwhat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

SVT är så långt ifrån livsnödvändigt som man kan komma och ALLA klarar sig utan det utan att samhäller faller isär.

SVT spelar en mycket viktigare roll än vad du tror. Utan motvikt till kommersiella och politiska intressen får vi snart ett ännu mer segregerat och obildat samhälle där medierna styr vad du tycker och tänker, ungefär som i USA och Italien där demokratin inte är annat ett skenbart tillstånd i händerna på banker och lobbyister.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Tommy Tonfisk:

Whatwhatwhat!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja enligt svenska förslaget skulle ett par med 2 barn över 18 ha fått betala nästan 500:-/mån och det redan vid låga inkomster.
Om man nu som par delar på avgiften i nuvarande form i Sverige så blir det 86.50:-/mån eller 43.25:-/mån om man låter dom 2 barnen över 18 också betala för sig.
Det är bara ensamhushåll som skulle tjänat på den där förslagna skatten.
I Finland tjänar nästan alla på den nya skatten bortsett från dom par som tjänar lite mer men det handlar bara om €23 per år så blir ju inte den skillnad som det skulle blivit i Sverige om förslaget godkändes.
Sen hur dom får siffrorna där att gå ihop om dom ska få in lika mycket pengar är en annan sak.
Måste vara många skolkare I Finland som dom får in pengar från nu möjligen.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

SVT spelar en mycket viktigare roll än vad du tror. Utan motvikt till kommersiella och politiska intressen får vi snart ett ännu mer segregerat och obildat samhälle där medierna styr vad du tycker och tänker, ungefär som i USA och Italien där demokratin inte är annat ett skenbart tillstånd i händerna på banker och lobbyister.

Nu lyckades du ciera mig och samtidigt få det att se ut som att du citerade någon annan.

Nåja, då det var jag som skrev det så kan jag säga att SVT är inte opartiska när det gäller politik. De mörkar, förhalar, och döljer saker som de inte tycker pasar in i deras inslag. Sverigedemokraterna och sidor som sympatiserar för Sverigedemokraterna (avpixlat) beskylls för att ha hotat SVT reportar vilket är rent förtal. Tyvärr kan de inte dömas för det då de inte anklagar en specifik person. De hävdar att Avpixlat som tidning har mordhotat folk. Det dom dock itne nämner är att det är inte alls tidningens skribenter eller ansvariga för tidningen som gjort det utan möjligen läsare som kommenterat på avpixlats nyheter. De anser docka att vanliga läsare hemma i soffan = avpixlat som tidning och hittar därför på lögner om mordhot.

De väljer också att klippa bort eller förkorta SD's inslag i partidebatter och liknande. Pirtatpartiet är ett annat parti som behandlas ungefär lika illa. Snackas något positivt om fildelning eller negativt om invandring så kommer inte dessa saker med eller förkortas ner i inslagen på SVT eftersom SVT anser sig kunna vinkla nyheter lika effektivt som aftonbladet och expressen. Jävla skitkanal är vad det är!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Brukar man deras tjänst så pröjsar man. Själv är mello lite av av en högtid måste jag säga och tittar gärna på k-kanalen (eller vad fan den heter) när jag käkar (mest för lite begränsad bildning iom att jag skyr kvällstidningarna som pesten). Oavsett så har INGEN NÅGONSIN rätt att kräva pengar för något man inte använder. Tvlicens är inget annat än skatt för att existera! Jag betalar för att jag brukar INGEN som inte gör det borde göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Tycker ni denna avgift är löjlig kan jag upplysa er om att det är ännu värre på andra sidan pölen.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/06/21/kolla-din-yle-skatt

Här är man från och med denna månad tvingad att betala så kallad YLE-skatt (Yle = Svt, mer eller mindre) om man har en årsinkomst över 7352€, oavsett om man har en TV/dator (eller liknande) eller inte.

Helt sinnessjukt.

Fast det där verkar ju hästlängder bättre än att pröjsa en fast avgift oberoende av inkomst

Permalänk
Sötast

Bahnhof for president lätt.

Permalänk
Medlem

Strid i en ankdam. Verka politiskt för att förändra i stället

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

SVT spelar en mycket viktigare roll än vad du tror. Utan motvikt till kommersiella och politiska intressen får vi snart ett ännu mer segregerat och obildat samhälle där medierna styr vad du tycker och tänker, ungefär som i USA och Italien där demokratin inte är annat ett skenbart tillstånd i händerna på banker och lobbyister.

Detta var sant, för 10 år sedan när tv var vår största media-källa. Ärligt talat är det en minoritet i dagen samhälle som faktiskt nyttjar Radiotjänsts tjänster och de som väl gör det, känner garanterat ingen skillnad när det kommer till "politisk neutralitet" mellan kanalerna..

6,7 MILJARDER KRONOR Budgeteras varje år för Radiotjänst....................................... Det är mer pengar än va alla andra kanaler tillsammans omsätter.

Runt 26 miljoner om dagen. Va sägs om gratis kollektivtrafik någon?

Permalänk
Medlem

Bahnhof for president!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

Bahnhof har sagt tidigare att de kommer ha en typ vpn inbakad i deras bb, men 6 mån efter har inget hänt.

Skrivet av Leatherface75:

Nej man måste beställa till det för 50:-/mån. Det är Anonine dom erbjuder.

http://bahnhof.se/priv/extra/anonym

Bredbandsföretaget Bahnhofs Jon Karlung är skarpt kritisk mot den massövervakning som han anser att datalagringsdirektivet ger möjlighet till. Därför kommer Bahnhof att se till att alla bolagets kunder blir anonymiserade på nätet, när väl detaljerna är klara kring hur den nya lagen ska tolkas.

Jag ser att svt har tagit bort länken. Konstigt konstigt.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SetSail4Fail:

Detta var sant, för 10 år sedan när tv var vår största media-källa. Ärligt talat är det en minoritet i dagen samhälle som faktiskt nyttjar Radiotjänsts tjänster och de som väl gör det, känner garanterat ingen skillnad när det kommer till "politisk neutralitet" mellan kanalerna..

6,7 MILJARDER KRONOR Budgeteras varje år för Radiotjänst....................................... Det är mer pengar än va alla andra kanaler tillsammans omsätter.

Runt 26 miljoner om dagen. Va sägs om gratis kollektivtrafik någon?

Det är faktiskt inte sant, det är många fler än du tror som gör det...och gratis kollektivtrafik är en kommunal fråga för dina kommunpolitiker, inte en regeringsfråga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Faktum är att majoriteten av SVTs tittare dras in på fåtal program. OS och Melodifestivalen. Vilket är lustigt, för vilken tv kanal som helst skulle vilja ha dessa event. Om man skalar ner SVT till de som de faktiskt ska vara "till för" har vi UR och nyheterna och om man kollar på deras tittarsiffror så är det en minoritet som använder sig av SVT.

Att SVT skulle på något sätt allmänutbilda samhället är årets skämt, folk lär sig betydligt mer från discovery channel än att titta på URs cuba special.

Permalänk
Medlem

Siades om detta för 5 år sedan, kul att se att det händer(om det räknas hos Radiotjänst återstår ju att se).

Skrivet av Patienten:

2008-03-19 "Är det möjligt att be sin ISP blocka all trafik från SVT?
För då skulle ju t.ex Telia kunna ha specialla abonnemang för folk som inte har intresse av att ta del av SVTs utbud, dessa borde då rimligen slippa avgiften."

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.