Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2012

Farligt för datorn att överklocka?

Tja, har en FX 6100 på 3,3ghz som jag vill överklocka till 4,0ghz 24/7 stabilt om det går. Vad menar folk att den går bra 24/7 när dom överklockar? Kan det ta skada om jag överklockar ellerär det bara skitsnack att ngt dåligt kan hända? Hört att de e lite farligt t.e.x om man inte höjer spänningen eller va de heter när man ska överklocka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Det finns alltid risker med att överklocka.

Jag säger inte att det är ofta något händer, men man ska inte vara naiv och tro att det INTE KAN gå sönder.

Största problemet är att det blir varmare när du höjer frekvensen och mer ström går igenom chippet, höjer du spänning så kan även det slita på komponenterna, i värsta fall får du elektronmigration som sakta äter upp ditt chip.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Karaff:

Det finns alltid risker med att överklocka.

Jag säger inte att det är ofta något händer, men man ska inte vara naiv och tro att det INTE KAN gå sönder.

Största problemet är att det blir varmare när du höjer frekvensen och mer ström går igenom chippet, höjer du spänning så kan även det slita på komponenterna, i värsta fall får du elektronmigration som sakta äter upp ditt chip.

Är CPU-fläkt ngt att föredra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av ShutteN:

Är CPU-fläkt ngt att föredra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör byta kylare om du ska överklocka.

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

nja det farligaste är ju temperaturerna och strömfasernas belastning på moderkortet men har man bra moderkort så ska det då gå bara man ser till och ta det i steg :3
har du moderkort med minst 6+2 fas så ska det gå utan problem ^^
vad kör du för moderkort just nu ?

skulle gått på minst denna kylare ifall du ska på 4.0 ghz ^^
https://www.inet.se/produkt/5321761/arctic-freezer-13

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av mini-z1994:

nja det farligaste är ju temperaturerna och strömfasernas belastning på moderkortet men har man bra moderkort så ska det då gå bara man ser till och ta det i steg :3
har du moderkort med minst 6+2 fas så ska det gå utan problem ^^
vad kör du för moderkort just nu ?

skulle gått på minst denna kylare ifall du ska på 4.0 ghz ^^
https://www.inet.se/produkt/5321761/arctic-freezer-13

Det är väl helt skit samma om du har 38 faser på moderkortet. Det är likström i slutändan ändå och kvalitén på komponenterna spelar mest roll, förr klockade man bra med 3 faser också.

Att det inte är några direkta problem är helt ok.

Men man ska inte säga att saker INTE KAN GÅ SÖNDER när man klockar även om det är ovanligt.

Har man en komponent som är svag och på gränsen så kan klockningen vara det som gör att det packar ihop i förtid.

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Datorn kan ta skada utav överklockning, ja.

Fractal Design R4 Titanium / Fractal Design Newton R3 / Corsair Vengeance 16 GB / Intel i7 3770K
Gigabyte 680 Windforce X3 / ASRock Z77 Extreme4 / Seagate 3 TB / Samsung 840
Acer XB270HU/ Ducky Shine II Tenkeyless MX Red / Razer Naga / Steelseries Siberia II