Ubuntu Server 12.10 no internet connection

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Ubuntu Server 12.10 no internet connection

Goddag, jag har nyligen ominstallerat Ubuntu Server 12.10 pga byte av hårddisk. Installationen gick smärtfritt men när jag körde ifconfig upptäckte jag att jag inte är uppkopplad mot den vida webben.
Eftersom jag inte får någon intern IP så kan jag inte komma åt servern via tex PuTTY så jag måste köra via vSphere fönstret.

Såhär ser det ut när jag kör ifconfig

Som ni kanske hade räknat ut kör jag ESXi 5.1, mina andra maskiner får kontakt med den vida webben.
Jag har Googlat och åter Googlat men inte hittat något som funkar.

Och ja, innan ni frågar, jag har såklart startat om både Ubuntu och ESXi.

Mvh

Rigg1: i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance
Rigg2: FX 8120 @4.4 Ghz | ASRock 970 Extreme4 | Radeon HD 6850 | 8 GB 1600 Mhz G.Skill Ripjaws

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Vad har du gett Ubuntu VM:en för nätverksadapter? En sak kan ju vara att du använder en som Ubuntu Server inte stödjer? Vet inte hur det är med kompatibiliteten där. Du skulle kunna testa med att byta till en annan och se om samma sak händer då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

192.168.122.0/24 är väll nat med esxi. Antar att det övre nic:et är eth0? Du har kopplat den till rätt vswitch i esxi? Provat en statisk konf på ip-adressen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Okt 2007

Hur ser dina fysiska kopplingar ut (router / esxi-host etc) ?
För din Ubuntu VM, hur är nätverket uppsatt där (NAT / Bridged / host-only) ?

i7 2600K - ASRock P67 Extreme 6 - 8GB Vengeance - GTX 560ti OC - Vertex 3 120
-> http://lamslagen.com
-> Telia Smart - Inte så smart