Server att ersätta gammal Tualatin/2003 [var: WD Red usel hastighet]

Permalänk
Medlem

Server att ersätta gammal Tualatin/2003 [var: WD Red usel hastighet]

Jaha, hej gott folk. Jag installerade nyss en WD Red WD20EFRX för att utöka utrymmet en aning. Efter uppstart så körde jag HD Tune för att se så allt fungerade men det verkar inte riktigt som det gör det, utan det verkar som att jag får extremt usel hastighet till och från disken.

Bild: http://piclair.com/lpbzp
Kom ända hit i testet, sedan stannade det typ upp.

Som jämförelse, resultat för en gammal WD Blue jag har sedan tidigare, kopplad till samma SATA-kort:
http://piclair.com/kxska

Operativsystemet är 32 bit Win 2003, som enligt microsoft inte har stöd för 512E, är detta problemet tro? Vad gör jag i sådana fall? :S

Eller kan det vara nånting annat? Drivrutiner? Byglar, som med green?

SATA-kortet som används är något noname, PCI, med 2x 1,5Gbps portar.

Någon som vet var/om det finns renodlade SATA/SATA II-kontrollerkort till PCI-X?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja du, eftersom Windows Server 2003 inte har stöd för 512e så är det orsaken till ditt problem. Det enda du kan göra är antingen lämna tillbaka hårddisken eller uppgradera till ett nyare Windows Server system.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar vettigt. Jag har undvikit att uppgradera för att jag trodde de senare endast fanns till x64. Men efter en titt på Wikipedia verkar det som om 2008 (ej R2) finns till 32 bit också? I sådana fall kan det ju vara lösningen, om man ens lyckas få tag på det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Komplett har Windows Server 2008 så det ska inte vara något stort problem att få tag i det

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Ser bara R2 x64 vart jag än letar. Kanske blir enklare med Win7 32bit och nån annan webbserver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför vill du inte köra 64bit OS?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

2008 r2 finns inte i 32bit.

Har du sett till att aligna disken rätt? XP och 2003 blir felalignade om du partitionerar/formatterar nya diskar. Lösningen är att göra det i modernare dator eller använda program som fixar det. WD hade iaf tidigare WD Align by Acronis, just för det ändamålet. Fungerade utmärkt för XP iaf. Körde det själv i några år innan jag rätt nyligen bytte till W7.

Edit: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=805

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kanske läge att uppgradera servern till ett nyare? typ något core2duo eller så. borde inte kosta mer än några hundralappar för ett sådan system.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

2008 r2 finns inte i 32bit.

Har du sett till att aligna disken rätt? XP och 2003 blir felalignade om du partitionerar/formatterar nya diskar. Lösningen är att göra det i modernare dator eller använda program som fixar det. WD hade iaf tidigare WD Align by Acronis, just för det ändamålet. Fungerade utmärkt för XP iaf. Körde det själv i några år innan jag rätt nyligen bytte till W7.

Edit: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=805

Nej, inte R2, men 2008 utan R2 som jag skrev en bit upp. Verkar inte finnas att få tag på heller.

Läste om detta förut när jag tänkte köpa en WD green, som skulle fungera i xp/2003 genom att använda programmet eller genom att bygla. Hittade ingenting om WD red, bara att den skulle vara 512e, så tog för givet att det funkade ändå (512e = emulerar 512). Men tack för påminnelsen, ska testa programmet.

Skrivet av Ctrl:

Kanske läge att uppgradera servern till ett nyare? typ något core2duo eller så. borde inte kosta mer än några hundralappar för ett sådan system.

Har letat runt lite förut, det mesta jag hittar är gamla servrar med P4 eller P4-Xeon, vilka jag helst undviker, för en sisådär 1000-1500kr.
Länka gärna om ni vet nåt bättre.

Testade en liten desktop-dator med en ensam 3.0ghz/512kb P4 + 2x hdd för att se om den kanske kunde ersätta servern, men den drog MER under load än vad den gamla servern (med 2x P3 + 4x hdd) gör samtidigt som den inte kändes något snabbare alls...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Udihow:

Nej, inte R2, men 2008 utan R2 som jag skrev en bit upp. Verkar inte finnas att få tag på heller.

Läste om detta förut när jag tänkte köpa en WD green, som skulle fungera i xp/2003 genom att använda programmet eller genom att bygla. Hittade ingenting om WD red, bara att den skulle vara 512e, så tog för givet att det funkade ändå (512e = emulerar 512). Men tack för påminnelsen, ska testa programmet.

Har letat runt lite förut, det mesta jag hittar är gamla servrar med P4 eller P4-Xeon, vilka jag helst undviker, för en sisådär 1000-1500kr.
Länka gärna om ni vet nåt bättre.

Testade en liten desktop-dator med en ensam 3.0ghz/512kb P4 + 2x hdd för att se om den kanske kunde ersätta servern, men den drog MER under load än vad den gamla servern (med 2x P3 + 4x hdd) gör samtidigt som den inte kändes något snabbare alls...

att en P4 propp kommer sörpla mer el är inte speciellt förvånande då de mer eller mindre är kända som korvgrillar och att inte vara direkt strömsnåla.
och att den kändes trögare kan vara pga just att du hade 2 p3 prollar i den gammla dvs mer beräkningskraft för multitasking

någon av dessa kanske kan vara intressanta trotsallt som ersättare.

http://www.blocket.se/stockholm/1U_Server_DualCore_4GB___Comp...

U1 racket vet jag att prollen är jäkligt bra i hade själv en sådan den datorn gick strömsnålt och fruktansvärt svalt.

den andra har nog mer beräkningskraft dock men lär ha betydligt högre elräkning med de där 2 elgrillarna i chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

o_O oldschool

Permalänk

Det är ju Tualatin processorn - den var bättre än dåvarande Pentium 4.

Permalänk
Medlem

WD Align-programmet ville inte kännas vid min disk ("Non western digital bla bla"), testade ett annat program från paragon, det påstod att det lyckades men hastigheten är densamma.

Skrivet av Rouge of Darkness:

att en P4 propp kommer sörpla mer el är inte speciellt förvånande då de mer eller mindre är kända som korvgrillar och att inte vara direkt strömsnåla.
och att den kändes trögare kan vara pga just att du hade 2 p3 prollar i den gammla dvs mer beräkningskraft för multitasking

någon av dessa kanske kan vara intressanta trotsallt som ersättare.

http://www.blocket.se/stockholm/1U_Server_DualCore_4GB___Comp...

U1 racket vet jag att prollen är jäkligt bra i hade själv en sådan den datorn gick strömsnålt och fruktansvärt svalt.

den andra har nog mer beräkningskraft dock men lär ha betydligt högre elräkning med de där 2 elgrillarna i chassit.

Har nog egentligen inte plats för nåt rackmonterat, den nuvarande är ett normalt tower (poweredge 1400sc) och det passar prefekt under ett bord. 1.4ghz P4-xeon är nog slöare än mina tualatin som var jämförbart med p4 på över 2ghz om jag inte minns fel.

Kollade snabbt på tradera och stötte på denna: http://www.tradera.com/server-ibm-system-x3250-types-4364-och...

Svårt att veta mer exakt vad det är, men tycker det verkar var nåt hyfsat modernt? Problemet är bara utrymme eller var man gör av en sån.
Är nog ute efter nåt i den här formen: http://www.tradera.com/ibm-eserver-xseries-206-server-intel-p...

Men egentligen är den jag har fullt tillräcklig för mina behov, skulle bara vilja få disken att funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du har servern hemma under bordet räcker det väl med en vanlig dator? Du behöver väl ingen server specifik burk för det?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det går att få disken att fungera... Men leta först reda på ett S-ata 3 kort att koppla disken till... Innan dess så kommer det att vara sirap & den kommer inte vilja prata så vänligt med systemet... Upplevde samma sak här hemma innan jag bytte S-ata controller för min disk...

Men jag håller med om att du tjänar mer på att uppgradera hela systemet. Det är mycket som har ändrats i Windows Server när det kommer till hur systemet hanterar diskar. Sen har du en rejäl flaskhals om du kör S-ata 3 diskar på S-ata 1/1,5/2... Det fungerar men dom trivs inte så bra med varandra... Min gav rejält med error i smart-loggen, men det märktes inget i systemet. Förutom att den var seg som sirap... Nu så får jag inga fel i smart-loggen & den snurrar på kanon med S-ata3 & Windows Server 2012...

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Spackel:

Om du har servern hemma under bordet räcker det väl med en vanlig dator? Du behöver väl ingen server specifik burk för det?

Det är klart, men att jag har den jag har är för att den var gratis samt så är väl en server är ändå mer lämpad att stå på 24/7 än något random ihopplock?

Man kan ju göra något fynd om man har tur, hitta någon halvgammal server (c2d/xeon) till hyfsat pris och då köper jag ju hellre det än nåt annat. Sen har jag också en SCSI-disk som jag gärna flyttar över.

Nu har den här tråden ändrat riktning såpass mycket att den skulle kunna flyttas...

Skrivet av lordcom:

Det går att få disken att fungera...

Jag provar nog att uppgradera till 2008 om jag väl hittar det.

Finns det något bra kontrollerkort för PCI-X att få tag på, för rimlig summa (eller begagnat)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Finns det något bra kontrollerkort för PCI-X att få tag på, för rimlig summa (eller begagnat)?

Kolla på Ebay... Jag slängde ihop en egen maskin eftersom jag inte hittade något jag tyckte var prisvärt för mig. Min maskin var så pass gammal att det var dax för en uppgradering ändå.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Det är klart, men att jag har den jag har är för att den var gratis samt så är väl en server är ändå mer lämpad att stå på 24/7 än något random ihopplock?

Jag har en standardmaskin som kört över ett år utan att stängas av frivilligt. Enda gången den varit avstängd var vid strömavbrott och då tog min ups ner den snällt och fint. Skiljer inget betydligt mellan en vanlig burk och server om man inte är ute efter redundans på nätägg eller så.

Man skall iof inte köpa billigaste delarna man hittar gällande nätagg. Men tror de flesta mer avancerade användare har mer vett än så.
Själv kör jag en undervoltad i3 2120T på ett itx-kort. Allting är passivt och agget är ett ITX av laptop version. Så det enda som kan eller låter är min HD som jag lagt i en ljuddämpande låda.

Inte kollat vad den drar, men gissar runt 30w när den är som mest aktiv. Gällande att du vill behålla din SCSI förstår jag inte alls. Den drar garanterat massor med ström och är lånsammare än en modern 7200rpm disk. Annars kan du som mig köra en SSD som system.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Udihow:

Nu har den här tråden ändrat riktning såpass mycket att den skulle kunna flyttas...

Håller med, flyttar!

Gällande livslängd för 24/7-bruk är det viktigaste ett nätagg med bästa komponenterna (främst kondensatorer/fläkt) och bra fläktar som kyler och håller länge, alltså inget billigt skräp där heller. Resten kan hålla tiotals år även med standarddelar, iaf grejer från de senaste åren där moderkort oftast har polymerkondensatorer. Alltså: Ren ström över lång tid och kontrollerad temperatur. En UPS är ytterligare en utmärkt investering, t ex fläktlösa Powerware 5115 500VA.

Budget-FSP finns i en massa märken men använder tyvärr oftast billiga Capxon med begränsad livslängd vilket gör att agget börjar rippla snabbare än bättre agg, dåligt för komponenterna i datorn. Billigare FSP saknar också oftast MOV och saknar därmed ingående effektiv skydd mot överspänningar, ett obegripligt val av FSP, bortsett från att spara några ören då.

*Tråd flyttad, trådrubrik kompletterad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fick hjälp av en trevlig forummedlem att få in Win 2008 på burken. Efter det tog jag bort partitionen på WD red-disken, skapade en ny och formaterade. Efter testresultat så ser det ut som jag tjänade cirka 1,5-2MBps på läsning..skrivning ungefär som innan.

http://piclair.com/q6fv1

Disken är "aligned" enligt wds acronisprogram. Måste ju vara något helt galet fortfarande?

Skrivet av Ctrl:

Gällande att du vill behålla din SCSI förstår jag inte alls. Den drar garanterat massor med ström och är lånsammare än en modern 7200rpm disk. Annars kan du som mig köra en SSD som system.

Trodde att SCSI-diskar hade bättre accesstid än sata? Det är ivf vad google säger.
Det är en Seagate Cheetah Ultra320 ST373307W, inget värt att behålla alltså?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Håller med, flyttar!

Gällande livslängd för 24/7-bruk är det viktigaste ett nätagg med bästa komponenterna (främst kondensatorer/fläkt) och bra fläktar som kyler och håller länge, alltså inget billigt skräp där heller. Resten kan hålla tiotals år även med standarddelar, iaf grejer från de senaste åren där moderkort oftast har polymerkondensatorer. Alltså: Ren ström över lång tid och kontrollerad temperatur. En UPS är ytterligare en utmärkt investering, t ex fläktlösa Powerware 5115 500VA.

Budget-FSP finns i en massa märken men använder tyvärr oftast billiga Capxon med begränsad livslängd vilket gör att agget börjar rippla snabbare än bättre agg, dåligt för komponenterna i datorn. Billigare FSP saknar också oftast MOV och saknar därmed ingående effektiv skydd mot överspänningar, ett obegripligt val av FSP, bortsett från att spara några ören då.

*Tråd flyttad, trådrubrik kompletterad*

Min Zalman ZM400A-APF gjord av FSP är inne och snurrar på sitt 10 år i år i 24/7.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Har du påslaget diskcache? Om inte, slå på.

http://www.davidorlo.com/wp-content/uploads/2012/03/cache-300...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr. MASS:

Min Zalman ZM400A-APF gjord av FSP är inne och snurrar på sitt 10 år i år i 24/7.

Utmärkt! Då har du troligen fått ett av de bättre. Det finns dock en mängd FSP-byggen därute som inte har speciellt goda förutsättningar att överleva så länge. Dock finns det alltid undantag. Det går säkert att hitta enstaka Ace of Sweden som också gått 10 år. Ingen jämförelse med ditt, men enstaka ex säger tyvärr inte så mycket.

Jag har ingen aning om hur just ditt Zalman är specat eftersom det är beställaren som avgör, inte FSP.

Det finns också en hel del agg som lever trots dåliga komponenter men börjar rippla kraftigt när kondensatorerna tar slut. Det påverkar både driftsäkerhet och livslängd på anslutna delar negativt.

Skrivet av MultiMan:

Håller med, flyttar!

Gällande livslängd för 24/7-bruk är det viktigaste ett nätagg med bästa komponenterna (främst kondensatorer/fläkt) och bra fläktar som kyler och håller länge, alltså inget billigt skräp där heller. Resten kan hålla tiotals år även med standarddelar, iaf grejer från de senaste åren där moderkort oftast har polymerkondensatorer. Alltså: Ren ström över lång tid och kontrollerad temperatur. En UPS är ytterligare en utmärkt investering, t ex fläktlösa Powerware 5115 500VA.

Budget-FSP finns i en massa märken men använder tyvärr oftast billiga Capxon med begränsad livslängd vilket gör att agget börjar rippla snabbare än bättre agg, dåligt för komponenterna i datorn. Billigare FSP saknar också oftast MOV och saknar därmed ingående effektiv skydd mot överspänningar, ett obegripligt val av FSP, bortsett från att spara några ören då.

*Tråd flyttad, trådrubrik kompletterad*

Edit: Efter en snabbkoll visar det sig att just det specifika Zalman-agget var rejält uppspecat med t ex en rent professionell NMB-fläkt, sådana som sitter i riktigt dyr proffsutrustning. Kylflänsarna är också massiva för ett 400W-agg. Alltså är agget ett undantag från regeln.

Vad kostade agget för 10 år sedan? Det brukar ofta vara en ledtråd till byggkvaliteten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det verkar ändå som ett himla spektakel att hitta en ny dator när den du har fyller dina behov, och allt du behöver egentligen är mer lagringsutrymme. Kan du inte skaffa en annan hårddisk istället?

Hur är förresten läget på hårddiskfronten nu? Har tillgången kommit ifatt? Och är priserna lika låga som innan flodvågen i Thailand?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Gällande prisbilden kommer den inte bli nämnvärt lägre. Nu är den på normala nivåer. Just innan Thailand saken, så låg priserna i princip för lågt. Därför som vi idag bara har 2 HD tillverkare kvar.

Orsaken vi rekommenderar en nyare burk, är att hans nuvarande inte verkar kunna ta till vara på den hårdvaran som han vill koppla in.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Provade detta, ingen skillnad.
-

Kopplade in disken till min "vanliga" dator via esata, och skapade partition på nytt. Där får jag över 110 MB/s. Direkt efter koplade jag tillbaka den till servern, utan att ändra något, och testar igen, 2.2MB/s.. Där tyckte jag att det måste vara SATA-kortet som felet ligger i.

Kopplade då disken till en sata-usb-adapter jag hade och testade igen, då får jag 22 MB/s. Låter normalt då jag får ~20 från en annan usb-disk. Blir att inhandla ett bättre satakort.

Kan det duga med något sånt här:
http://www.ebay.com/itm/150868499001?_trksid=p5197.c0.m619

Eller ska man satsa på nåt bättre?
http://www.ebay.com/itm/220875412719?_trksid=p5197.c0.m619

Visa signatur
Permalänk
Medlem

se upp med dells kontroller. Vet inte vilken version det är, med den jag hade gillade inte stora partitioner eller windows 2008

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ok, tog det andra (SuperMicro SAT2-MV8), när jag googlade fick jag fram minst en person som använt 2TB-diskar utan problem med detta kort.

Frågade också WD angående formatet på Red, så svarar de:
"512E is just emulated advanced format, while WD Red use native advanced format."

Microsoft säger: http://support.microsoft.com/kb/2510009/en-us

Om det nu stämmer ska alltså disken endast fungera med Win 8 och 2012? Då förstår jag inte varför den fungerar ypperligt med min Win 7 dator och även över usb till 2008.

Dold text

Edit 14/02: Nytt sata-kort är installerat och problemet kan ses som löst: http://piclair.com/kb8zn

Visa signatur