Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2012

Överklocka FX 6100

Tja! Jag har denna dator: http://greattech.se/product.html/Gamer-Infinity-Fusion?catego... fast med ett 7870 och 16GB ram och 2-5 120mm fläktar som man kan välja på konfiguration.

Är det säkert att överklocka en processor? Bara och dra upp på CPU Overdrive på AMD panelen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Aug 2011

ja det är ganska säkert men självklart finns det risker med att överklocka om du inte vet hur man klockar borde du rådfråga någon eller forska lite i det

Laptop: MacBook Pro Late 2012 Telefon: iPhone 6s Plus

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Xaoi:

ja det är ganska säkert men självklart finns det risker med att överklocka om du inte vet hur man klockar borde du rådfråga någon eller forska lite i det

Vad för risker? Vad kan hända

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2011

Du kan bränna prolle och Moderkort.

Moderkortet har ju dock bara 4Pins ist för 8Pin, sen ser jag ingen kylning för VRMarna runt CPUn heller så vet inte om jag skulle ge mig på någon jätte clock på det moderkortet

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ShutteN:

Vad för risker? Vad kan hända

att du får göra reset på bios (CMOS reset) får bluescreen i belastning vilket kan göra windows korrupt så du får ominstallera, bränd cpu med för hög volt.
att moderkortet blir bränt men då måste du kräma på ordentligt :P.
fixa en annan cpu kylare den osm följer med kan du glömma och klocka med om du nu inte har något imot att stänga av ett par cpu kärnor för att få ner temperaturen...
skulle inte gå så högt dock med det moderkortet kanske upp till 4.0 ghz som mest ifall du kan ha låg volt

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2012

Om att överklocka processorn är lite farligt, hur är det med grafikkortet då? Kan det hända något med grafikkortet om man klockar det?