Intel lanserar 525-serien SSD med mSATA

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar 525-serien SSD med mSATA

För tunna formfaktorer som Ultrabook introducerar Intel nya SSD-enheter i 525-serien, samtliga med styrkrets från Sandforce.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

MER SSD'S ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Riktig tunn kan man säga:)
Intel gör ju bra diskar fastän det är sandforce.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt på det här med SSD, hur kommer dessa prestera vs tex min 520?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Inte fler Sandforce... Vad pysslar ni med Intel?

Gå tillbaks till era egna kontroller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Är inte så insatt på det här med SSD, hur kommer dessa prestera vs tex min 520?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen nämnvärd skillnad.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Snart kanske jag kan ha en SSD bredvid mitt USB-minne på min nyckelknippa.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Ingen text på minneskretsarna? Eller är det nått skydd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Kryptering med AES-128, hallå?
Varför har dom inte AES-256 kryptering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralleballe:

Ingen text på minneskretsarna? Eller är det nått skydd?

Mm, jävligt underligt.
Aldrig sett något liknande.
Usch, jag gillar det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Kryptering med AES-128, hallå?
Varför har dom inte AES-256 kryptering?

SF-2281 stödjer inte AES-256.

http://www.anandtech.com/show/5971/intel-discovers-sandforce-sf2281-controller-cant-do-aes256-encryption-offers-return-program

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kanske kommer få användning av mSATA kontakten jag har på moderkortet, har ju en vertex 4 på 256 gb som räcker ganska fint, kan bli speldisk då

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Inte fler Sandforce... Vad pysslar ni med Intel?

Gå tillbaks till era egna kontroller

...eller häng med lite, var ett tag sedan det var problem med SandForce och Intel är dem som haft minst problem med det...blir så trött på allt folk här som påstår sig vara teknikintresserade och hävdar att utveckling är bra, men i varenda inlägg de gör om något så lever de kvar i det förgågna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralleballe:

Ingen text på minneskretsarna? Eller är det nått skydd?

Hört talas om ordet "prototyp"?! Är inte säkert att detta är en bild på den slutliga produkten över huvud taget

Skrivet av rektor:

Mm, jävligt underligt.
Aldrig sett något liknande.
Usch, jag gillar det inte.

Vilken otur att det ska sitta på insidan av datorn där det inte syns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Blir perfekt till NUCen som skall inhandlas om ett par månader.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

...eller häng med lite, var ett tag sedan det var problem med SandForce och Intel är dem som haft minst problem med det...blir så trött på allt folk här som påstår sig vara teknikintresserade och hävdar att utveckling är bra, men i varenda inlägg de gör om något så lever de kvar i det förgågna

Sandforce SF-2281 är och förblir värdelös. En kontroller som bara jobbar med realtidskomprimering som dessutom bara kan göra det med vissa filer.

Det är snarare du som är bakåtsträvare, SF-2281 är snart tre år gammal. Det är dags att lämna den bakom sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

litet. Snart kanske man kan hitta telefoner eller surfplattor med mSata, skulle vara häftigt.
"måste ha ny hdd till telefonen"

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Någon kommenterade i artikeln

"Actually, AES-128 is *more* secure than AES-256.

Complexity to recover the key:

AES-256: 2^99.5 (related-key attacks)
AES-128: 2^126.1 (bicliques based attacks)
AES-192: 2^176 (related-key attacks)

Actually, AES-256 is the weakest. "

Så det kanske inte är så osäkert iallafall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sandforce SF-2281 är och förblir värdelös. En kontroller som bara jobbar med realtidskomprimering som dessutom bara kan göra det med vissa filer.

Det är snarare du som är bakåtsträvare, SF-2281 är snart tre år gammal. Det är dags att lämna den bakom sig.

Trots sina 3 år är det fortfarande bland de snabbaste och värdelöst är det absolut inte nu när de fått till allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Den kom lägligt! Börjar få slut på utrymme i min laptop och den här verkar ju vara ett bra alternativ. Bra med större urval på mSATA fronten tycker det har varit ett för litet utbud.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Trots sina 3 år är det fortfarande bland de snabbaste och värdelöst är det absolut inte nu när de fått till allt

Skickades från m.sweclockers.com

Verkligen inte, långt ifrån. 840 Pro, Vector, Neutron och M4 är alla bättre val än någon Sandforce-baserad enhet. Jag äger 6+ SSDer baserade på Sandforce 2281 så erfarenhet har jag. Alla diskarna är fullständigt sämst på att hantera redan komprimerade filer, som rar-arkiv och liknande. Bara för att dom förlitar sig på att få högre hastigheter av att komprimera data.

Dessutom är det en lögn att säga att dom fått till allt, vissa SF-enheter har slutat använda RAISE. Bara för att få mer utrymme som marknadsavdelningen kan använda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Aha, tack!

Det var på gamla Intel 520 som dom upptäckte det.
Så har dom inte fixat det i Intel 525, vad dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Verkligen inte, långt ifrån. 840 Pro, Vector, Neutron och M4 är alla bättre val än någon Sandforce-baserad enhet. Jag äger 6+ SSDer baserade på Sandforce 2281 så erfarenhet har jag. Alla diskarna är fullständigt sämst på att hantera redan komprimerade filer, som rar-arkiv och liknande. Bara för att dom förlitar sig på att få högre hastigheter av att komprimera data.

Dessutom är det en lögn att säga att dom fått till allt, vissa SF-enheter har slutat använda RAISE. Bara för att få mer utrymme som marknadsavdelningen kan använda.

840 Pro är verkligen inte bättre, Neutron är för ny för att utvärdera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

840 Pro är verkligen inte bättre, Neutron är för ny för att utvärdera

Skickades från m.sweclockers.com

840 Pro är marknadens bästa SSD, du tror allvarligt talat den inte är bättre än en SF-2281/2282 baserad enhet?
Och sist jag kollade så lanserades 840 Pro och Neutron inom en månad av varandra, i augusti/september. Lägg ner nu, du vet ju inte vad du snackar om.

Det enda vi kan tacka Sandforce för är deras billiga kontroller och egna mjukvara. Dom ökade utbudet, dock av samma modeller överallt men det är en annan sak igen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

840 Pro är marknadens bästa SSD, du tror allvarligt talat den inte är bättre än en SF-2281/2282 baserad enhet?
Och sist jag kollade så lanserades 840 Pro och Neutron inom en månad av varandra, i augusti/september. Lägg ner nu, du vet ju inte vad du snackar om.

Det enda vi kan tacka Sandforce för är deras billiga kontroller och egna mjukvara. Dom ökade utbudet, dock av samma modeller överallt men det är en annan sak igen.

840 Pro är absolut inte marknadens bästa, den klår inte Plextor M5.
Att Neutron släpptes i augusti/september säger ingenting, det är fortfarande för ungt och obeprövat för att man ska kunna göra en riktig utvärdering av det, så sluta slicka Samsung i röven och inse att de är inte bäst på allt, det var länge sedan de var det, nu säljer de bara för märket på gamla meriter, störst betyder inte bäst.
Du kanske skulle ta och lusläsa igenom Sweclockers senaste test av SSD'er där även SSD'er med SF klådde 840 Pro, återupptagning efter TRIM t.ex, förkastligt av 840 Pro, super av Sandforce baserade Corsair Force GS, bara ett av exemplen, men läs igenom slutsatserna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

840 Pro är absolut inte marknadens bästa, den klår inte Plextor M5.
Att Neutron släpptes i augusti/september säger ingenting, det är fortfarande för ungt och obeprövat för att man ska kunna göra en riktig utvärdering av det, så sluta slicka Samsung i röven och inse att de är inte bäst på allt, det var länge sedan de var det, nu säljer de bara för märket på gamla meriter, störst betyder inte bäst.
Du kanske skulle ta och lusläsa igenom Sweclockers senaste test av SSD'er där även SSD'er med SF klådde 840 Pro, återupptagning efter TRIM t.ex, förkastligt av 840 Pro, super av Sandforce baserade Corsair Force GS, bara ett av exemplen, men läs igenom slutsatserna

Skickades från m.sweclockers.com

Du missade min poäng helt och hållet. Men ditt svar hjälpte till, Plextor är inte Sandforce, utan Marvell. Ett bra exempel på att SF-2281 har gjort sitt och dom behöver skapa något nytt. Dessutom är en M5 Pro 200-300:- dyrare än en 840 Pro (128GB)
Det är du som måste sluta se på Sandforce som om dom vore gud.

Och att du ber mig läsa Sweclockers tester på SSD är inget som imponerar, jag kollar på testsidor dedikerade för bara hårddiskar där kunskapen ligger på en nivå över Anandtech.

http://www.storagereview.com/samsung_ssd_840_pro_review

Visst gör den ett sämre resultat procentmässigt förhållande till sig själv, men det hindrar inte 840 Pro att fortfarande prestera bättre än motsvarande Sandforce trots en slöare återhämtning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du missade min poäng helt och hållet. Men ditt svar hjälpte till, Plextor är inte Sandforce, utan Marvell. Ett bra exempel på att SF-2281 har gjort sitt och dom behöver skapa något nytt. Dessutom är en M5 Pro 200-300:- dyrare än en 840 Pro (128GB)
Det är du som måste sluta se på Sandforce som om dom vore gud.

Och att du ber mig läsa Sweclockers tester på SSD är inget som imponerar, jag kollar på testsidor dedikerade för bara hårddiskar där kunskapen ligger på en nivå över Anandtech.

http://www.storagereview.com/samsung_ssd_840_pro_review

Visst gör den ett sämre resultat procentmässigt förhållande till sig själv, men det hindrar inte 840 Pro att fortfarande prestera bättre än motsvarande Sandforce trots en slöare återhämtning.

Du missade tydligen MIN poäng, jag vet mycket väl att det är Marvell i Plextors SSD'er, men det jag svarade var att du påstod att 840 Pro var marknadens bästa, men den får pisk av Plextor M5 Pro, visst den kostar (för en 256GB) 335kr mer, men å andra sida kan du då jämföra detta för dessa ynkliga hundringar:

Plextor M5 Pro:
MTBF: 2 400 000 timmar
DDR3 1333MHz

Samsung 840 Pro:
MTBF: 1 500 000 timmar
DDR2 1066MHz

Tittar du även på dessa resultat så ser du även att Plextor är mycket jämn, även efter deras s.k tortyrtest presterade den lika bra som nyskick medan Samsung är nere på 1/6, 1/2 efter TRIM (där även Corsair & Intel med sina SF-kretsar återhämtar sig mycket bra). Jämnare resultat värderar jag högst och återhämtning efter TRIM är viktigt.
http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Kort sagt så såg jag inte på Sandforce som om de vire Gud över huvud taget, jag påpekade bara att det inte är några större fel på kretsen idag och den är fortfarande bland de snabbaste.
Är inte så mycket för vad det är för märke, men Samsung skulle jag inte ge en krona hur bra de än var då jag vägrar gynna vapenindusrtin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Du missade tydligen MIN poäng, jag vet mycket väl att det är Marvell i Plextors SSD'er, men det jag svarade var att du påstod att 840 Pro var marknadens bästa, men den får pisk av Plextor M5 Pro, visst den kostar (för en 256GB) 335kr mer, men å andra sida kan du då jämföra detta för dessa ynkliga hundringar:

Plextor M5 Pro:
MTBF: 2 400 000 timmar
DDR3 1333MHz

Samsung 840 Pro:
MTBF: 1 500 000 timmar
DDR2 1066MHz

Tittar du även på dessa resultat så ser du även att Plextor är mycket jämn, även efter deras s.k tortyrtest presterade den lika bra som nyskick medan Samsung är nere på 1/6, 1/2 efter TRIM (där även Corsair & Intel med sina SF-kretsar återhämtar sig mycket bra). Jämnare resultat värderar jag högst och återhämtning efter TRIM är viktigt.
http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Kort sagt så såg jag inte på Sandforce som om de vire Gud över huvud taget, jag påpekade bara att det inte är några större fel på kretsen idag och den är fortfarande bland de snabbaste.
Är inte så mycket för vad det är för märke, men Samsung skulle jag inte ge en krona hur bra de än var då jag vägrar gynna vapenindusrtin.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, nu har nog glömt något här. Vi snackar om Sandforce, inte vilken SSD som är bäst. Jag nämnde 840 Pro som du hakade fast dig på av någon anledning. MTBF är en oerhört obskyr beräkning så den ska man helt ignorera om den inte är onormalt låg. Vi snackar ju fortfarande om 150+ år för i princip alla SSDer på marknaden. Sweclockers SSD-tester är dessutom inget du ska ta siffror ifrån, dom är inte alls på samma nivå som Storagereviews eller liknande (än).

TRIM-testet är även konstigt konstruerat då det är ett extremfall av alla extremfall. Det är verkligen reell prestanda *host* som uppvisas av att fylla disken från 0-100%, köra prestandatest och sedan secure-erase och sedan prestanda-test igen. Vad gagnar det dig vad för resultat det blir där? Är det en situation du oftar hamnar i? Om prestandan återställs till fullo oavsett vad så gör det absolut ingenting mer än att visa att TRIM fungerar och körs.

Anandtechs test säger något helt annorlunda än Swec:

http://images.anandtech.com/reviews/storage/Samsung/840Pro/84...
http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

Storagereviews kör ett mer ett konsument-orienterat test, detta simulerar desktopanvändande väldigt bra. En blandad mix av R/W med olika QD.
Throughput: http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_840_pro_512gb...
PreC-Throughput: http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_840_pro_512gb...
Som du ser bottnar SF-2281 enheterna i detta testet. Sen ska vi inte snacka om söktiden som uppstår:
Max-latency: http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_840_pro_512gb...

Nej, Sandforce är det sämsta alternativet av SSD idagsläget. Finns det andra alternativ så tar man det. Lägg märke till att jag inte säger att dom är dåliga ananrs hade jag inte köpt dom själv, men i jämförelse så har dom inte mycket att komma med mer än höga R/W siffror vid aligned read/write. Alltså utmärkt som speldiskar, dom är ju trots allt väldigt billiga.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, nu har nog glömt något här. Vi snackar om Sandforce, inte vilken SSD som är bäst. Jag nämnde 840 Pro som du hakade fast dig på av någon anledning. MTBF är en oerhört obskyr beräkning så den ska man helt ignorera om den inte är onormalt låg. Vi snackar ju fortfarande om 150+ år för i princip alla SSDer på marknaden. Sweclockers SSD-tester är dessutom inget du ska ta siffror ifrån, dom är inte alls på samma nivå som Storagereviews eller liknande (än).

TRIM-testet är även konstigt konstruerat då det är ett extremfall av alla extremfall. Det är verkligen reell prestanda *host* som uppvisas av att fylla disken från 0-100%, köra prestandatest och sedan secure-erase och sedan prestanda-test igen. Vad gagnar det dig vad för resultat det blir där? Är det en situation du oftar hamnar i? Om prestandan återställs till fullo oavsett vad så gör det absolut ingenting mer än att visa att TRIM fungerar och körs.

Anandtechs test säger något helt annorlunda än Swec:

http://images.anandtech.com/reviews/storage/Samsung/840Pro/84...
http://www.anandtech.com/show/6328/samsung-ssd-840-pro-256gb-...

Storagereviews kör ett mer ett konsument-orienterat test, detta simulerar desktopanvändande väldigt bra. En blandad mix av R/W med olika QD.
Throughput: http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_840_pro_512gb...
PreC-Throughput: http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_840_pro_512gb...
Som du ser bottnar SF-2281 enheterna i detta testet. Sen ska vi inte snacka om söktiden som uppstår:
Max-latency: http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_840_pro_512gb...

Nej, Sandforce är det sämsta alternativet av SSD idagsläget. Finns det andra alternativ så tar man det. Lägg märke till att jag inte säger att dom är dåliga ananrs hade jag inte köpt dom själv, men i jämförelse så har dom inte mycket att komma med mer än höga R/W siffror vid aligned read/write. Alltså utmärkt som speldiskar, dom är ju trots allt väldigt billiga.

Jag är fullkomligt medveten om att det är Sandforce som diskuteras här, men det var ju trots allt du som tog upp en icke Sandforce styrd enhet genom att ta upp 840 Pro...som jag var tvungen att styra upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!