Intel-databas avslöjar Ivy Bridge-E med upp till 15 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Opteron.....kolla hur många kärnor dom har

Opteron har endast 16 st. Lär ju bli bortblåst av motsvarande intel?

Permalänk
Medlem

15 jag fattar inte varför, det är ju oftast 4, 8, 16, 32 ,64... och 3, 6, är undantagen från amd samt en 10 från intel.

Permalänk
Medlem

Hehe är det "kuriosum"-dagen idag?

Har nog läst ordet kuriosa i varje artikel idag

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Det roliga var att intel när dom lanserade sin första 4x core cpu lovade att inom bara två år skulle dom lansera en cpu med 32 kärnor och kort därefter med 64 kärnor. Det gick väl inte riktigt som planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Konsolerna går upp till 8, då kommer Intel där "Oh shit, dom kommer ikapp!" och spottar ut en 15-kärnig

I like your style Intel

Med tanke på hur mycker sämre pc ports presterar så behöver man minst 50 procent mer kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av tvelander:

Jag har väldigt ofta uppe 3 WoW och Dota 2 på mitten skärmen och ger 3 kärnor till dota 2 och kärna till varje WoW och 2 trådar till varje WoW.

Funkar skit bra, och så slipper jag starta upp och starta om spel, dock vill man ju inte göra det med BF3 då det drar satan power i 6080x1080.

DHS? Får ta en titt på dina datorer då jag var där i vintras o gibba 24/7

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Bra, nu har vi snart processorer med 15 kärnor, kan alla slöfockar där ute börja anpassa sina program så att de faktiskt ANVÄNDER alla dessa kärnor... Speciellt spel och tungdrivna redigeringsprogram.

Håller med!
Programmerarna får änna trycka hårdare på "fixa multitrådning"-knappen, och framförallt "göra alla algoritmer parallelliserbara"-knappen.

Nu.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att de landar på någotsånär vettiga priser, så det blir värt att köpa en bunt

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Ja det vore på tiden att det kommer mer än 6 kärnor för konsumentbruk även från intel. Men priset blir väl inget för oss vanliga dödliga kan jag tänka mig. Men om man kunde drömma om en 8-kärnig för sisådär 5000 kr så kunde det bli intressant.

Varför är det på tiden? Vad har vanlig konsument för nytta av mer än 6 kärnor? De som verkligen behöver prestandan har länge kunnat köpa Xeon som löser problemet. Det har till exempel gått att få tag på dubbla fyrkärniga till bra pris ett tag. Senast jag kollade var det inte så svårt att få tag på 8 kärnor och 16 trådar till ungefär samma pris som en 3960X. Det man får offra är generellt SLI och Crossfire men det känns som om marknaden för kombinerade rendreringsburkar och speldatorer är minst sagt minimal.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Varför är det på tiden? Vad har vanlig konsument för nytta av mer än 6 kärnor? De som verkligen behöver prestandan har länge kunnat köpa Xeon som löser problemet. Det har till exempel gått att få tag på dubbla fyrkärniga till bra pris ett tag. Senast jag kollade var det inte så svårt att få tag på 8 kärnor och 16 trådar till ungefär samma pris som en 3960X. Det man får offra är generellt SLI och Crossfire men det känns som om marknaden för kombinerade rendreringsburkar och speldatorer är minst sagt minimal.

Bara för att man gör mer avancerade saker på sin dator än att surfa så betyder det inte att man är miljonär och har råd att punga ut med 50tuss på en dator.

Permalänk
Avstängd

Underligt med 15 kärnor, det är ju inte power of two 2 ^ n.
Vad hände med 16 kärnor? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JDM:

Opteron har endast 16 st. Lär ju bli bortblåst av motsvarande intel?

Ja klart! Men det va inte det jag ville påpeka!

Jag ville få fram att processorer med massor utav trådar redan existerar...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av rektor:

Underligt med 15 kärnor, det är ju inte power of two 2 ^ n.
Vad hände med 16 kärnor? :S

Utbyte???
Det kan vara så att i deras testtillverkningar får de nästan aldrig 16 fungerande kärnor så de väljer att bara ha femton eller färre där de bränner bort de som inte fungerar.

Det är min gissning till den udda siffran.

AMD tillverkar inga chip med mer än 8 kärnor då deras Opteron med 16 kärnor består av två chip i en kapsel.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Även om 15 kärnor antagligen blir lite väl dyrt så kan man ju hoppas på att dess blotta existens sänker priset på tio kärnor en aning.

Permalänk
Inaktiv

http://extreme.idg.se/2.1030/1.77576

Nu har det gått 6,5 år sedan det uttalandet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ak-47:

Ja klart! Men det va inte det jag ville påpeka!

Jag ville få fram att processorer med massor utav trådar redan existerar...

Du använde bara ett dåligt exempel.

Kommunikation mellan CPU-kärnor är relativt dyrt, kommunikation mellan CPU-kärnor i olika CPUer är väldigt dyrt.

Detta är något man måste tänka på när man jobbar med system som har flera CPU-socklar. En 16-kärnors Opteron är rent fysiskt två 8-kärnors CPUer som man placerat på samma kiselbricka, så den har samma begränsningar och brister som ett dual-socket system.

Intel har däremot Xeon E7 varianter med 10 CPU-kärnor / 20-trådar där alla kärnorna delar på samma L3-cache. Detta är vad du ska jämföra mot 15-kärnors Ivy Bridge E och då ser IVB-EX CPUn faktiskt rätt imponerade ut...

Den mest extrema varianten är Xeon E7 8xxx serien som stödjer 8 st sådan CPUer i ett och samma system över QPI.

Det trista för AMD här är att man tidigare var väldigt konkurrenskraftiga med sina Opterons jämfört med Intels Xeon, men sedan "Bulldozer" Opterons kom ut och kanske framförallt sedan Sandy Bridge Xeon, som till skillnad från desktop är rejält mycket snabbare än föregångaren Westmere (krympt Nehalem), så är Xeon betydligt snabbare.

Xeon har så mycket högre IPC att det räcker med 6 kärnor / 12 trådars SNB Xeon för att matcha en 16-kärnors Bulldozer Opteron länk där man använder 2x Xeon E5-2600 mot 2x Opteron 6276.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

hoppas på en konsumentprolle med 8 kärnor iaf.

då kanske man kan rättfärdiga att köpa ivy, som redan är år gammal.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Octo:

Bara för att man gör mer avancerade saker på sin dator än att surfa så betyder det inte att man är miljonär och har råd att punga ut med 50tuss på en dator.

Jag gillar att fotografera men det betyder inte att jag har råd att punga ut 50 000 kr på en kamera. Vad är din poäng?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

http://extreme.idg.se/2.1030/1.77576

Nu har det gått 6,5 år sedan det uttalandet

Ja, Windows 7 64-bit har ju stöd för upp till 256 st processorkärnor.. så den som väntar på något gott..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag gillar att fotografera men det betyder inte att jag har råd att punga ut 50 000 kr på en kamera. Vad är din poäng?

Två år efter att tillverkaren släppt den kameran på marknaden, släpper de en kamera som har nästintill identisk funktionalitet och kvalitet för 5000 kr, ett mycket mer lönsamt köp för den entusiastiske fotografen.

Mitt skäl till att inte köpa Xeon, förutom priset, är att dessa inte går att överklocka och därmed är den entrådade prestandan mycket lägre än det (potentiellt sett) är för 3930k. Jag behöver fortfarande hög flertrådad prestanda, men den entrådade är lika viktig eftersom många applikationer jag kör använder sig utav flera kärnor smärtsamt dåligt.

Eftersom det är helt enkelt praktiskt att samla allt arbete, och nöje, under en och samma dator, lönar det sig inte direkt att dela upp detta i flera datorer. Dessutom skulle jag inte säga att den konsument som köper en i7 3930k är en "vanlig konsument", då de oftast är medvetena om att det inte är en processor man har behov av i en surfdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

http://extreme.idg.se/2.1030/1.77576

Nu har det gått 6,5 år sedan det uttalandet

Men processorn i den notisen var väl mer åt hållet: Larrabee / Knights Ferry / Xeon Phi

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Soir:

Två år efter att tillverkaren släppt den kameran på marknaden, släpper de en kamera som har nästintill identisk funktionalitet och kvalitet för 5000 kr, ett mycket mer lönsamt köp för den entusiastiske fotografen.

Mitt skäl till att inte köpa Xeon, förutom priset, är att dessa inte går att överklocka och därmed är den entrådade prestandan mycket lägre än det (potentiellt sett) är för 3930k. Jag behöver fortfarande hög flertrådad prestanda, men den entrådade är lika viktig eftersom många applikationer jag kör använder sig utav flera kärnor smärtsamt dåligt.

Eftersom det är helt enkelt praktiskt att samla allt arbete, och nöje, under en och samma dator, lönar det sig inte direkt att dela upp detta i flera datorer. Dessutom skulle jag inte säga att den konsument som köper en i7 3930k är en "vanlig konsument", då de oftast är medvetena om att det inte är en processor man har behov av i en surfdator.

Men ett SR-X Med 2 stycken Xeon 2687w Du vet att 2687w går upp i 3.9 Ghz när den bara använder 1 kärna va?.

Edit : Cinebench

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soir:

Två år efter att tillverkaren släppt den kameran på marknaden, släpper de en kamera som har nästintill identisk funktionalitet och kvalitet för 5000 kr, ett mycket mer lönsamt köp för den entusiastiske fotografen.

Mitt skäl till att inte köpa Xeon, förutom priset, är att dessa inte går att överklocka och därmed är den entrådade prestandan mycket lägre än det (potentiellt sett) är för 3930k. Jag behöver fortfarande hög flertrådad prestanda, men den entrådade är lika viktig eftersom många applikationer jag kör använder sig utav flera kärnor smärtsamt dåligt.

Eftersom det är helt enkelt praktiskt att samla allt arbete, och nöje, under en och samma dator, lönar det sig inte direkt att dela upp detta i flera datorer. Dessutom skulle jag inte säga att den konsument som köper en i7 3930k är en "vanlig konsument", då de oftast är medvetena om att det inte är en processor man har behov av i en surfdator.

Nej det gör de inte. De dyraste husen har funktionalitet och karaktärsdrag som är unika för dem som man inte hittar på billigare saker. Min Nikon D200 har funktioner som jag använder mig av som fortfarande inte finns i hus för 5000 kr och den släpptes 2005. Sen kan jag ju byta ut kamera mot objektiv så blir din teori helt värdelös.

Nej precis, de som behöver väldigt flertrådat och stark entrådad prestanda på konsumentmarknaden är en försvinnande liten grupp. Speciellt när det vanligaste är renderering av olika slag som oftast kan göras väldigt mycket mer effektivt på ett grafikkort. Tyvärr är stödet för det oftast sämre än man kunde önska men det kommer lösa sig med tiden vilket gör flertrådad prestanda ännu mindre intressant i hemdatorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det gör de inte. De dyraste husen har funktionalitet och karaktärsdrag som är unika för dem som man inte hittar på billigare saker. Min Nikon D200 har funktioner som jag använder mig av som fortfarande inte finns i hus för 5000 kr och den släpptes 2005. Sen kan jag ju byta ut kamera mot objektiv så blir din teori helt värdelös.

Nej precis, de som behöver väldigt flertrådat och stark entrådad prestanda på konsumentmarknaden är en försvinnande liten grupp. Speciellt när det vanligaste är renderering av olika slag som oftast kan göras väldigt mycket mer effektivt på ett grafikkort. Tyvärr är stödet för det oftast sämre än man kunde önska men det kommer lösa sig med tiden vilket gör flertrådad prestanda ännu mindre intressant i hemdatorer.

Eftersom det exempelt du satte igång med inte passar in i situationen, då det Intel gör inte går att tillämpa på hur övriga tillverkare arbetar använde jag enbart min "teori" som ett exempel för att utvidga ditt perspektiv. Tack för att du faktiskt åter påvisade just det jag försökte få fram.

Jasså? Har du belägg för det? Jag har inte för varken det ena eller andra, men man skulle kunna tycka att det är tvärtom. Det finns fortfarande väldigt mycket som är fantastiskt svårt att parallelsiera, och treden ser inte ut att skifta. Tidigare har jag inte kunnat syssla med mycket av det jag gör just för att jag har saknat beräkningskraften, och för allt annat än större projekt så lönar det sig inte att sitta och vänta på att få lånetid av en serverfarm.
Nej, grafikkort duger oftast till förhandsvisningar, men i många fall inte till för slutproduktion där till exempel precision står i fokus.

Jag tar 15 kärnor på en och samma kiselkrets än dubbla octocores på ett och samma moderkort, speciellt om det är en konsumentprocessor som tillåter överklockning gentemot två låsta Xeons. Jag sitter just nu med en 3930k, och kör den i 4.5GHz. Även här duger inte den entrådade prestandan fullt ut, och jag ser hemskt mycket fram emot den ökade IPC:n man får med Ivy Bridge(-E/EP).

Citat rensat
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Soir:

Eftersom det exempelt du satte igång med inte passar in i situationen, då det Intel gör inte går att tillämpa på hur övriga tillverkare arbetar använde jag enbart min "teori" som ett exempel för att utvidga ditt perspektiv. Tack för att du faktiskt åter påvisade just det jag försökte få fram.

Jasså? Har du belägg för det? Jag har inte för varken det ena eller andra, men man skulle kunna tycka att det är tvärtom. Det finns fortfarande väldigt mycket som är fantastiskt svårt att parallelsiera, och treden ser inte ut att skifta. Tidigare har jag inte kunnat syssla med mycket av det jag gör just för att jag har saknat beräkningskraften, och för allt annat än större projekt så lönar det sig inte att sitta och vänta på att få lånetid av en serverfarm.
Nej, grafikkort duger oftast till förhandsvisningar, men i många fall inte till för slutproduktion där till exempel precision står i fokus.

Jag tar 15 kärnor på en och samma kiselkrets än dubbla octocores på ett och samma moderkort, speciellt om det är en konsumentprocessor som tillåter överklockning gentemot två låsta Xeons. Jag sitter just nu med en 3930k, och kör den i 4.5GHz. Även här duger inte den entrådade prestandan fullt ut, och jag ser hemskt mycket fram emot den ökade IPC:n man får med Ivy Bridge(-E/EP).

Du har en hobby som potentiellt kostar massa pengar, jag har en hobby som potentiellt kostar massa pengar. Antingen jobbar man runt de tekniska begränsningar som dyker upp till följd av en begränsad ekonomi eller så skiter man i pengarna och köper det man vill ha. Att gnälla på tillverkarna att inte de ger bort extremt nischad utrustning billigt saknar verklighetsförankring.

Jag vet att det mycket är svårt att parallellisera och det är ju precis därför det är meninglöst att gräva ner massa pengar i att utveckla processorer med massa kärnor till konsumentmarknaden. Då får folk betala massa pengar för kisel som kunde använts till annat som gett betydligt mer för pengarna. Till exempel större cache.

Jag hade tyckt det var jättekul att sitta och leka med DNS-simuleringar eller bara VOF för den delen men det kräver tusentals kärnor och har ändå en körtid som räknas i dagar om man vill ha något som är större än ett shotglas. Fast ska man se lite rationellt på det så hade ett sådant bygge generellt stått oanvänt hemma då man kanske har tid att pilla några gånger i veckan och resten av tiden hade tusentals kärnor varit helt oanvända.

Har du problem med precision så kör du på fel kort. Testa något med bättre prestanda och felkorrigerande minne.

Grejen är ju att de uppgifter som är lätta att parallellisera går mycket bättre att köra på ett grafikkort än en processor och de som är svåra eller omöjliga att parallellisera, det vill säga nästan allt, passar bättre på en processor med ett fåtal kärnor. En vanligt CPU med massa kärnor är en rätt dålig kompromiss för det mesta.

Citat friserat
Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

15 jag fattar inte varför, det är ju oftast 4, 8, 16, 32 ,64... och 3, 6, är undantagen från amd samt en 10 från intel.

intel ville väl snåla in liite.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på lite off-topic-snack. Social kan man vara någon annanstans!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Playboy_1338:

intel ville väl snåla in liite.

För att detta är 16 kärnor och så stänger dom av en kärna antagligen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Två år efter att tillverkaren släppt den kameran på marknaden, släpper de en kamera som har nästintill identisk funktionalitet och kvalitet för 5000 kr, ett mycket mer lönsamt köp för den entusiastiske fotografen.

Mitt skäl till att inte köpa Xeon, förutom priset, är att dessa inte går att överklocka och därmed är den entrådade prestandan mycket lägre än det (potentiellt sett) är för 3930k. Jag behöver fortfarande hög flertrådad prestanda, men den entrådade är lika viktig eftersom många applikationer jag kör använder sig utav flera kärnor smärtsamt dåligt.

Eftersom det är helt enkelt praktiskt att samla allt arbete, och nöje, under en och samma dator, lönar det sig inte direkt att dela upp detta i flera datorer. Dessutom skulle jag inte säga att den konsument som köper en i7 3930k är en "vanlig konsument", då de oftast är medvetena om att det inte är en processor man har behov av i en surfdator.

"Går inte att överlocka"

Därför jag kör mina på 4ghz och har bench:at på 4,2ghz...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com