Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Vattenkylning Bitfinix Prodigy

Tjena!
Dags att skaffa vattenkylning efter nu månader av spaning och inspiration från diverse håll.
Nybörjare som man är så har man inte full koll på ting men har ändå knåpat ihop en lista på saker jag funderar på att införskaffa mig.
Tanken med setupen är främst att slippa höra fläktarna från CPU och GPU och kunna kyla någorlunda. Jag är ingen höjdare på överklockning och det lär nog inte ske i någon större utsträckning men vill så klart att kylningen ska vara tillräcklig om man skulle komma på andra tankar.

Block: EK-Supremacy Plexi-Nickel | EK-FC7970 - Nickel CSQ
Pump: Phobya DC12-260 12Volt
Reservoar: EK-RES X3 150
Radiator: MagiCool 180
Fläkt: SilverStone 180mm SST-AP181 AirPenetrator
Slang: 13/10
Samt diverse anslutningar och adaptrar.

Och så till mina frågor, kommer en 180 radiator med fläkt klara av att kyla någorlunda eller bör jag skaffa en till radiator?
Är pumpen tillräcklig eller för mycket för att klara av kylningen med de block jag har valt och hur tror ni att ljudnivån på denna kommer att vara?
Kan man ha en reservoar liggandes i chassit?
Är en 13/10 slang för "vek" och lätt kommer vika sig eller är de bättre att köra på en lite grövre, men i såna fall måste jag förbättra min pump?

Intel Core i5-3570K @ 3,4 GHz | Fractal Design R3 | ASRock Z77 Extreme4 | AMD Radeon R9 290 3GB | Samsung 830 128GB | WD Black 500GB | WD Green 3TB | Crucial BallistiX Tactical 16GB CL8
Kringutrustning: LG 24'' E2441V-BN | SteelSeires Rival | Logitech Illuminated K740

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

En 180.1-radiator är detsamma som 120mm x 2,25 radiator. Det ska kunna kyla men kan vara gränsfall beroende på fläkar, lufttillförsel, och radiator i sig.

Om vi antar att det är okej så hade jag personligen skjutit till lite mer pengar och köpt en riktig pump istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av JaZid:

En 180.1-radiator är detsamma som 120mm x 2,25 radiator. Det ska kunna kyla men kan vara gränsfall beroende på fläkar, lufttillförsel, och radiator i sig.

Om vi antar att det är okej så hade jag personligen skjutit till lite mer pengar och köpt en riktig pump istället.

Okej lite fel formulerat, alltså den MagiCool 180 radioatorn som då passar med en 180 fläkt och inte två 120 fläktar.

När du säger riktig pump menar du något i stil Swiftech MCP350 / Alphacool VPP655?

Intel Core i5-3570K @ 3,4 GHz | Fractal Design R3 | ASRock Z77 Extreme4 | AMD Radeon R9 290 3GB | Samsung 830 128GB | WD Black 500GB | WD Green 3TB | Crucial BallistiX Tactical 16GB CL8
Kringutrustning: LG 24'' E2441V-BN | SteelSeires Rival | Logitech Illuminated K740

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av iWorm:

Okej lite fel formulerat, alltså den MagiCool 180 radioatorn som då passar med en 180 fläkt och inte två 120 fläktar.

När du säger riktig pump menar du något i stil Swiftech MCP350 / Alphacool VPP655?

Jo jag förstod vad du menade, men iallafall jag finner det lättare att jämföra i 120-enheter då det är den absolut vanligaste storleken för radiatorer.

Precis, något baserat på Laing DDC eller D5. Boxpumparna från EK och Phobya är förbannat jobbiga att få riktigt tysta, inte speciellt hållbara eller effektiva heller för den delen. En Laingpump med en pumptopp kommer man väldigt långt med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av JaZid:

Jo jag förstod vad du menade, men iallafall jag finner det lättare att jämföra i 120-enheter då det är den absolut vanligaste storleken för radiatorer.

Precis, något baserat på Laing DDC eller D5. Boxpumparna från EK och Phobya är förbannat jobbiga att få riktigt tysta, inte speciellt hållbara eller effektiva heller för den delen. En Laingpump med en pumptopp kommer man väldigt långt med.

Aha men då gör jag nog så att jag börjar med en och om jag inte blir nöjd med temperaturen så får det bli en 120/140 vid ett senare tillfälle.

Okej då är jag med, tack så mycket!