ESXi server till litet företag, komplett enkel backuplösning?

Permalänk
Medlem

ESXi server till litet företag, komplett enkel backuplösning?

Hej!

Jag ska hjälpa ett mindre företag med sin serverlösning. Jag behöver köra en Windows 2003 server då företaget använder ett system som bara funkar på 2003. Jag vill även ha en Windows 2012 server för att sköta backup av windows klienterna i nätverket (2 stycker Windows 7 burkar) och domänen.

Jag är med på hur jag kan virtualisera dessa två servrar med ESXi 5.1, dock funderar jag på hur jag bäst ska kunna backa upp de här servranra på ett enkelt sätt?

Företaget äger för närvarande en Dell Poweredge t105 som kör Server 2003 på 2*250gb i RAID 1 på ett hårdvaru-raidkort. Detta fungerar dock riktigt dåligt med de nuvarande klienterna som kör Vista, det är ett under att klienterna kan logga in öht och det är ofta problem med montering av utdelade nätverkskataloger osv. Inte en bra lösning.

Min plan just nu är att köpa en ny server som klarar direkt passthrough till diskarna genom ESXi. I den tänker jag köra 3 VMs, en för Server 2003, en för Server 2012 och en för Debian. Jag tänkte sedan köra passthrogh av diskarna till Debian, köra mjukraid på dem i Debian (eller hårdvaruraid) och sedan dela ut dem via NFS till ESXi-hosten och lagra image-filerna för Windows servrarna på den. Anledningen till detta är att jag vill använda debian för att varje natt köra backa upp Windows servrarnas image filer till den gamla servern som jag också tänkte köra debian direkt på, jag tänker ett rsync script. Den äldre servern ska flyttas ut ur kontoret och ställas offsite.

Jag tänker mig att jag kör ESXi och Debian imagen på en USB-hårddisk, innehållet på den lär ju inte förändras nämnvärt så jag tänker att jag gör en identisk kopia av den med dd när allt är färdiginställt och tar med den hem för att enkelt kunna byta om den skulle rasa.

Låter det här som en vettig lösning? Har jag gjort några tankevurpor?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker det låter lite väl omständigt för en såpass liten miljö. Hade själv kört på RAID 1 plus backup i form av t.ex. Mozy mot molnet eller en USB-disk inkopplad i servern.

Permalänk
Medlem

Låter lite omständigt, enklare att ha låta ESXi dela ut disken direkt och sedan backa hela VMs med veeam free till gamla servern.
http://www.veeam.com/virtual-machine-backup-solution-free.htm...

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Låter lite omständigt, enklare att ha låta ESXi dela ut disken direkt och sedan backa hela VMs med veeam free till gamla servern.
http://www.veeam.com/virtual-machine-backup-solution-free.htm...

Tack för tipset men gratis-veeam verkar inte stödja ESXi. Står "Veeam Backup Free Edition for VMware and Hyper-V
Note: Free ESXi is not supported." på download sidan

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Veeam är det absolut tveklöst bästa programmet för att backa VMs i VMWare. Det fungerar utmärkt på gratisversionen av ESXi. Dock kan man inte schemalägga jobb, vilket gör det lite jobbigare.
Man kan skripta en backup annars. Ta snapshot och exportera till fil, inte speciellt snyggt. Men gratis och fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Veeam är det absolut tveklöst bästa programmet för att backa VMs i VMWare. Det fungerar utmärkt på gratisversionen av ESXi. Dock kan man inte schemalägga jobb, vilket gör det lite jobbigare.
Man kan skripta en backup annars. Ta snapshot och exportera till fil, inte speciellt snyggt. Men gratis och fungerar.

Att schemalägga är tyvärr ett krav då jag inte jobbar heltid åt företaget, besöker dem egentligen bara någon gång i månaden. Hur scriptar jag en backup? Fungerar min lösning med en VM som delar ut sin datastore till ESXi och sköter backupen eller kan jag backa upp "direkt" från ESXi?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Du hittar om du Googlar lite :). Men det borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att en lösning med en NFS-server att ha alla images på blir lättare att backa upp. GhettoVCB verkar lite läskigt...

Blir alltså en server som kör alla VM:s från den andra som lagrar alla VMs som i sin tur kör ett nattligt backup-script med cron till antingen USB-disk eller en tredje server. Funderar på att lägga en av mina raspberry pis med en USB-disk att ha som backup-server.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

råkar du vara certad ms/vmware så går det ju att få licens på nfr veeam.
http://www.veeam.com/nfr/free-nfr-license

edit: va visst ingen kontroll... fick licensen rakt i mailen

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

råkar du vara certad ms/vmware så går det ju att få licens på nfr veeam.
http://www.veeam.com/nfr/free-nfr-license

edit: va visst ingen kontroll... fick licensen rakt i mailen

Tack!
Dock bara 12 månader men ändå

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Om allt är Windows, varför överhuvudtaget blanda in ESXi och Debian? Låter bara onödigt komplicerat för en sån liten setup(säger jag som är VMware Certified Professional..).
Mitt förslag är istället att installera en Windows 2012-server och köra allt där, samt köra 2003-servern som VM i Hyper-V i 2012an.
Backupa till "molnet".

Permalänk
Medlem

Håller med om att Hyper-V låter som ett bättre val i den här situationen, speciellt med tanke på att du får extra licenser för Windows Guests. Sen borde det inte vara några problem att köra Windows Backup mot den andra servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Om allt är Windows, varför överhuvudtaget blanda in ESXi och Debian? Låter bara onödigt komplicerat för en sån liten setup(säger jag som är VMware Certified Professional..).
Mitt förslag är istället att installera en Windows 2012-server och köra allt där, samt köra 2003-servern som VM i Hyper-V i 2012an.
Backupa till "molnet".

Det låter klokt, men jag tänker nog köra på en burk med debian som nfs och samba server och sen virtualisera sbs2003 i esxi att köra företagets system på i en annan burk med datastores på nfs i debian-burken. På så vis slipper jag köpa fler licenser också. Dessutom är jag mycket bättre på debian än windows server.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Varför inte låta en windowsmaskin förslagsvis AD server köra filserver, då får du ju enkelt rättigheter från AD för windows sharen?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Varför inte låta en windowsmaskin förslagsvis AD server köra filserver, då får du ju enkelt rättigheter från AD för windows sharen?

Det är ungefär fyra pers som jobbar på företaget och alla har tillgång till allas filer, mail osv så en domän känns mest krångligt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Det är ungefär fyra pers som jobbar på företaget och alla har tillgång till allas filer, mail osv så en domän känns mest krångligt.

Okej, om det är så uppläget är så fungerar ju din lösning alldeles utmärkt.

Mvh

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera http://communities.vmware.com/docs/DOC-8760 dvs GhettoVCB för att ta backup på ESXi, det lirar bra i min miljö, backar 4 serverar. Självklart borde du ha backup ur OSet också.

http://www.bamford.me/?page_id=53 går igenom ganska bra hur man konfar upp det

Du behöver en enhet som har stöd för NFS, typ en NAS.