"dator 1" -> "server" <- "dator 2"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Hej igen! Ständigt dessa problem, tur att man har sweclockers

Jag har en "serverdator" (Server) i mitt hushåll med diverse slask på, den körs med windows 7 med delade hårddiskar som är kopplade till datorerna här hemma (dator 1), so far so good. Nu är det så att min syster (dator 2) i sitt hushåll flera mil härifrån också vill få tillgång till vad som finns i "server" och jag har ingen aning om hur jag ska få det att fungera.. Alltså vill jag att det ska bli:

Jag testade mig på VPN tunnlar men jag och nätverk är inte kompisar (det fungerade inte).. Om någon har någon ide på hur jag ska få detta att fungera så är jag öppen för förslag, tips och råd.

Alla datorer körs med windows 7

Vill ni ha någon mer info så säg vad ni vill veta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2013

H440 | i7 7700k | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | MSI GTX 1080 | 16 GB Vengeance LED |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsör
Registrerad
Apr 2010

en lösning är ju att slänga upp en FTP server på server datorn och öppna ftp porten (vanligtvis 21) i din router, då kan hon iaf komma åt de filerna du delar ut för den användaren hon loggar in med, annars tror jag inte att mapp delning funkar utanför nätverket med Windows server...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Lägg upp t.ex. 2 Smoothwall, en på vardera ställe
> sätt upp röd/grön rätt, t.ex. gröna nätet kör du 192.168.0.xxx hos henne 192.168.1.xxx
> ladda ner Zerina OpenVPN till smoothien
> sätt upp host/root CA + lägg upp en net-to-net anslutning. Ladda ner certifikatet och importera det på andra smoothien

efter detta har ni har nu satt upp ett riktigt VPN och det är bara att börja dela.

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011

Enligt mig är det enda riktiga sättet att köra med OpenVPN. Har själv installerat det, och visst det tog väl nog 2 timmar att få igång monstret (med VNC/remotedesktop access till clienten hela tiden).
Dock om du väljer vägen med VPN så bör du veta om att de utdelade hårddiskarna inte automatiskt kommer att synas i nätverksmappen i Windows, utan du måste själv skriva in \\ip-adressen till serverdatorn, och då är det alltså serverdatorns vpn-ipadress som du ska använda, den skiljer sig från den vanliga ip-adressen.

http://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto.... har allt du behöver för att få igång OpenVPN. Vi hjälper gärna till om du fastnar på vägen.

Skrivet av vpklotar:

... annars tror jag inte att mapp delning funkar utanför nätverket med Windows server...

Det fungerar visst, har själv testat det med OpenVPN i routing-läge. Saken är den att servern med de utdelade mapparna inte syns av network discovery utan du måste själv ange ip-adressen till servern.