Funderingar kring NAS lösning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008

Funderingar kring NAS lösning

Funderar på det här med NAS och innan jag börjar vill jag veta vilken lösning som blir bäst för mig!

Jag har läst på en del och kommit fram till att jag kan använda min gamla Asus eeePC (version med 160GB HDD 1GB RAM) som NAS. Därefter tänker jag koppla in en redan existerande USB Extern Hårddisk på 2TB (den är ungefär fylld till hälften idag med data jag absolut vill ha kvar).

Nas4Free erbjuder ju en lösning här som troligtvis inte skulle behöva vara så svår att sätta upp, men vad händer med den data jag har på min externa HDD (som idag är NTFS formaterad)? För att Nas4Free ska mounta den krävs att filsystemet är UFS, inte sant?

Detta förde mig till alternativ nummer två som egentligen helt tar bort behovet av Nas4Free / EeePC:
NAS-adaptern låter mig koppla min externa USB HDD till routern och voila, jag har access från mina andra enheter (?). Vad blir nackdelen här? Konfigurationsmöjligheterna är helt borttagna antar jag? Vad är era rekommendationer? (Kan tillägga att jag har en Linksys WRT-54GL Router...)

Sidospår nummer 1:
Nas4Free erbjuder en torrent lösning genom Transmission vad jag har förstått, vad är vitsen med den här egentligen? Kan jag remotely ladda ner torrents från t.ex. en mobilapp då eller?

Sidospår nummer 2:
Remote access, hur lätt eller svårt är det att t.ex. nå mina filer i mobilen eller från en PC som befinner sig på ett annat nätverk? Jag behöver någon form av VPN/FTP/DDNS lösning här vad jag har kunnat förstå.

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync