Styra fläktar medm mjukvara samt köra två fläktar på ett uttag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Jan 2011

Styra fläktar medm mjukvara samt köra två fläktar på ett uttag

Vill folk här hjälpa mig att reda ut lite i djungeln kring fläktar, PWM och allt vad det innebär.

Jag har ett litet mATX-kort - "ASUS P8H61-m lx r2.0" och mitt case - fractal core 3000 har två fläktar (den toppmonterade använder jag inte)

moderkortet har ett "chassis fan" uttag - kan jag koppla båda fläktarna på detta uttag mha en adapterkabel? Då kommer vi in på frågorna kring det här med 4pin PWM - 3 pin osv... är lite osäker på det där? vad innebär PWM?

Om jag kopplar på en adapterkabel på detta uttag och sedan kopplar båda fläktarna i adapterkabeln - kommer fläktarna då gå på fullt blås eller kan jag styra dem på något vis?

Jag tittade på det här med FAN XPERT - kan man styra chassifläktar med det? eller det är bara för CPUfläkt? Om man kan styra chassifläktar - går det då att styra vanliga 3-pin som dessutom är kopplade på adapterkabel?

Jag är förvirrad...

Ja - mitt case har en fläktkontroll - men jag slipper gärna de där fula kablarna som den ger i mitt case - den verkar inte vara sådär jätterolig heller