Permalänk
Medlem

Värt att köpa vattenkylning?

Tja har för nuvarande en amd x6 1100t cpu klockad till 4ghz med en noctua nh u12p se2 kylare och undrar om det är värt att köpa något vattenkylnings kit såsom antec 620/920 eller corsairs h80 eller h100. Kommer det vara stor skillnad i temp eller? Ligger på 55-56 grader i full load och ca 30 i idle. Har tänkt att överklocka den mer i framtiden då jag behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingee:

Tja har för nuvarande en amd x6 1100t cpu klockad till 4ghz med en noctua nh u12p se2 kylare och undrar om det är värt att köpa något vattenkylnings kit såsom antec 620/920 eller corsairs h80 eller h100. Kommer det vara stor skillnad i temp eller? Ligger på 55-56 grader i full load och ca 30 i idle. Har tänkt att överklocka den mer i framtiden då jag behöver det.

Om du tycker pengarna är värda den svalare temperaturen och fördelarna är nog stora tycker jag absolut att du ska köpa dig vattenkylning. Antec's 620 ger bra resultat för priset.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Vattenkylningen kommer ju inte dra ned temperaturerna så värst mycket när du ligger i idle, men kommer kyla väldigt effektivt när du ligger i load. Jag är väldigt glad att jag bytte till vattenkylning och det tror jag också att du hade blivit

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Har kanske en möjlighet att köpa en antec 620 nu för 200kr nästan helt ny och hade tänkt att sätta mina noctua fläktar på den och köra push-and-pull. Någon som vet ungefär hur stor temp skillnad det blir jämfört med nu? ^^

Permalänk
Medlem

Om din överklockning är stabil just nu och du inte tänkt klocka mer så ser jag ingen anledning att spendera tusenlappen på en ny kylare. Vänta isåfall tills du tänkt överklocka mer och köp en då, då borde ju priserna också ha gått ner lite grann.

Däremot så brukar ju vattenkylningssystem vara lite tystare än motsvarande luftkylare, så om du tycker det är värt tusen spänn så go for it.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wingee:

Har kanske en möjlighet att köpa en antec 620 nu för 200kr nästan helt ny och hade tänkt att sätta mina noctua fläktar på den och köra push-and-pull. Någon som vet ungefär hur stor temp skillnad det blir jämfört med nu? ^^

Kan inte säga hur stor skillnaden blir, men ett givet köp!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingee:

Har kanske en möjlighet att köpa en antec 620 nu för 200kr nästan helt ny och hade tänkt att sätta mina noctua fläktar på den och köra push-and-pull. Någon som vet ungefär hur stor temp skillnad det blir jämfört med nu? ^^

Max 5 grader jag ser ingen större mening att lägga pengar på det, ska du uppgradera ska det vara till en NH-D14/ liknade tornkylare eller H100i(byt fläktarna direkt) H100i är 5-10 grader bättre än NH-D14. Men jag skulle aldrig betala nästan dubbelt så mycket för H100i när NH-D14 inte har några problem att maxxa ut alla moderna CPUer.

Skrivet av keffing:

Däremot så brukar ju vattenkylningssystem vara lite tystare än motsvarande luftkylare, så om du tycker det är värt tusen spänn så go for it.

Vattenkylare låter mer än luft, riktig vattenkylning där man överdimensionerar radiatorerna är tystare än luft men det är en helt annan sak än det som Corsair, Antec m.f. erbjuder.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM