Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

System Fan failure

När jag startar min dator blir skärmen svart och säger System Fan Failure ( alla fläktar i mitt system fungerar) och jag kan då trycka F1 för att starta windows eller F2 för att öppna inställningarna.

Kan detta bero på att jag anslutit alla min chassi fläktar till en fläkt kontroll och att moderkortet bara känner av CPU kylaren och tror då att den är den enda fläkten i systemet. Om mitt problem är det som är skrivet över kan jag då lösa det genom att ansluta en av mina chassi fläktar till moderkortet, är tacksam för alla svar.

Mvh Christoph

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Ja, den tror att dina chassifläktar har stannat. Du får gå in i bios och ställa in att den inte har några chassifläktar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Ditt problem kanske är det samma som i den här tråden, som också blev löst.
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland (Finland)
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Sizeablewings:

När jag startar min dator blir skärmen svart och säger System Fan Failure ( alla fläktar i mitt system fungerar) och jag kan då trycka F1 för att starta windows eller F2 för att öppna inställningarna.

Kan detta bero på att jag anslutit alla min chassi fläktar till en fläkt kontroll och att moderkortet bara känner av CPU kylaren och tror då att den är den enda fläkten i systemet. Om mitt problem är det som är skrivet över kan jag då lösa det genom att ansluta en av mina chassi fläktar till moderkortet, är tacksam för alla svar.

Jag hade samma problem som dig, det var BIOS som störde sig på att min CPU fläkt hade för låg RPM vid uppstart. Detta är inte farligt, fläkten får upp farten efter några sekunder.

Jag löste det genom att säga åt BIOS att hålla tyst så länge CPU fläkten höll sig över 200rpm

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7