Hittar inget internet (kabel), tacksam för hjälp

Permalänk

Hittar inget internet (kabel), tacksam för hjälp

Hej sweclockers!

Jo nu är det såhär att efter lunch så satt jag vid datorn som vanligt! Lirade lite spel och sånt (Online såklart) och internet funkade precis som det ska.
Men sen var det så att de som håller hand om stadsnätet skulle komma hit och byta mediabox. Och efter att de var klara och hade åkt skulle jag då sätta mig vid datorn igen, men vad händer då? JO, då hittar inte min dator något nätverk och kan inte ansluta till något! Det som gör mig förvirrad är att internet funkar via wi-fi men eftersom mitt moderkort inte har något intergretat wi-fi kort så kör jag nätverkskabel (det är bättre också för den delen).

Så nu behöver jag hjälp! Varför funkar det inte? Ingen har rört datorn utan de har bara bytt mediabox?!? Jag har startat om internet flera gånger...

Tack på förhand! xD

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Medlem

Vad är en mediabox? Har de bytt router så kan det behövas upp till en timma innan en ny ip-adress delas ut.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Hur är kabeln kopplad då? Från nätverkskortet på datorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Hej sweclockers!

Jo nu är det såhär att efter lunch så satt jag vid datorn som vanligt! Lirade lite spel och sånt (Online såklart) och internet funkade precis som det ska.
Men sen var det så att de som håller hand om stadsnätet skulle komma hit och byta mediabox. Och efter att de var klara och hade åkt skulle jag då sätta mig vid datorn igen, men vad händer då? JO, då hittar inte min dator något nätverk och kan inte ansluta till något! Det som gör mig förvirrad är att internet funkar via wi-fi men eftersom mitt moderkort inte har något intergretat wi-fi kort så kör jag nätverkskabel (det är bättre också för den delen).

Så nu behöver jag hjälp! Varför funkar det inte? Ingen har rört datorn utan de har bara bytt mediabox?!? Jag har startat om internet flera gånger...

Tack på förhand! xD

Ring kundservice innan du börjar pilla allt förmycket. Förmodligen orsakade bytet av mediaboxen att din port på routern inaktiverades.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

vet inte hur jag ska beskriva en mediabox men här har du lite info om den iaf:
http://www.stadsnat.karlstad.se/pages/Info_Om_Din_Mediabox

Man får en sån när man är med i statsnätet iaf! Och då går det via nån fiber till mediaboxen och sen därifrån har jag en nätverkskabel som går ända till baksidan på min stationära dator.

Och där fick HerrNilsson30 svar på hur kabeln var kopplad ocksp!

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Skrivet av Nisse86:

Ring kundservice innan du börjar pilla allt förmycket. Förmodligen orsakade bytet av mediaboxen att din port på routern inaktiverades.

Så du menar att det kan ha hänt något skummt medans de bytte? De sa att allt skulle fungera!

Ska testa och se om jag får internet via kabel till min bärbara dator.

För det ska väl inte vara något fel på datorn då allt funkade som vanligt kanske 3 timmar innan....?

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Hedersmedlem

Inget skrikande i rubrikerna, tack.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

provat att förnya ipadressen?

ipconfig /renew

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Så du menar att det kan ha hänt något skummt medans de bytte? De sa att allt skulle fungera!

Ska testa och se om jag får internet via kabel till min bärbara dator.

För det ska väl inte vara något fel på datorn då allt funkade som vanligt kanske 3 timmar innan....?

Om det fungerade innan det bytte, men inte efter det bytte skulle jag nog med 99,9% sannolikhet döma ut installationen av den nya mediaboxen.

Dubbelkolla att alla sladdar sitter rätt, testa eventuellt en annan port. Annars ring kundservice och förklara ditt problem.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Okej jag gick alldeles nyss ut och testade med min bärbara dator och tog sladden direkt från boxen till datorn, och det funkade till min bärbara....som är mycket sämre........det här är ett dilemma för mig, har provat med nya nätverkskablar och allting.

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Skrivet av d0b:

provat att förnya ipadressen?

ipconfig /renew

Menar du att jag ska göra detta på min stationära som inte har internet? kan jag byta där? och hur ska jag göra då? har nämligen inte hållit på mycket med krånglande internet förut. Vore tacksam för hjälp

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Menar du att jag ska göra detta på min stationära som inte har internet? kan jag byta där? och hur ska jag göra då? har nämligen inte hållit på mycket med krånglande internet förut. Vore tacksam för hjälp

Tryck Windows + R och skriv in CMD i rutan som kommer upp. I nya svarta rutan skriver du ipconfig /renew. Allt detta i datorn utan internet.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Tryck Windows + R och skriv in CMD i rutan som kommer upp. I nya svarta rutan skriver du ipconfig /renew. Allt detta i datorn utan internet.

okej men vad kommer hända efter då? är det så jag ska lösa det här?

föresten, kan det inte vara så att jag ska skapa ett nytt nätverk på datorn? eller`?

Är det byta ip jag ska göra alltså?

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk

Okej jag löste problemet men tack ändå!

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det alltid bra att skriva lösningen i tråden om någon annan skulle få samma problem.

Permalänk

jag har samma problem, hur löste du det?