Stilrent program som visar CPU-temperaturen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Stilrent program som visar CPU-temperaturen

Finns det några stilrena program som endast visar processorns temperatur? Möjligtvis grafikkortets temperatur också, men helst endast processorn.

I nuläget ser de flesta program ut att vara designade av sjuåringar och de innehåller dessutom en massa lull-lull som inte ens går att välja bort bland inställningarna.

Någonting i den här stilen skulle jag uppskatta (har redigerat bilden i Photoshop, programmet ser inte ut så där egentligen):

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2009

Även jag efterlyser ett nätt litet sådant program.
Håller med om att de flesta dylika program är designade av scriptkiddies med inställningen att ju nördigare look desto bättre. Minimalistiskt är att föredra

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX570 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Det enda programmet jag känner till är Speccy, men det visar en sammanfattning av alla ens olika temperaturer och om man vill se till exempel alla CPU-kärnors temperaturer så blir det helt plötsligt inte alls lika snyggt och stilrent längre.

Dessutom vill jag inte ha igång det programmet i bakgrunden hela tiden, då det håller koll på mina hårddiskars temperaturer som då också resulterar i att mina hårddiskar inte går in i viloläge. Speccy går inte heller att minimera ner i "tray":en.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Core Temp är väl rätt så minimalistiskt, eller?

O2+ODAC - Denon AH-D2000 - Koss Porta Pro
Harman Kardon HK3490 - Had Oy högtalare - 2st Eminence LAB12 slutna baslådor drivna av Behringer iNuke NU6000 MiniDSP och UMIK-1
Min musik/ljudblogg - Phimusic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Desktop Info
Samurize
Wonky

Har inte testat endera (eller ja, Samurize långt innan det blev vad det är idag, men det räknas inte), men det var tre snabba resultat efter googling för Conky-alternativ för Windows. Hoppas något fungerar och passar.

Arch Linux, i3wm, Emacs, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Kalium:

Core Temp är väl rätt så minimalistiskt, eller?

Nja, det skulle jag inte vilja påstå.

Allt detta rödmarkerade hade jag mer än gärna sluppit se:

Men då det inte verkar finnas så mycket alternativ får jag köra med det tills vidare.

Skrivet av Crazy Ferret:

Desktop Info
Samurize
Wonky

Har inte testat endera (eller ja, Samurize långt innan det blev vad det är idag, men det räknas inte), men det var tre snabba resultat efter googling för Conky-alternativ för Windows. Hoppas något fungerar och passar.

Den första länken går till någon lista över all möjlig freeware, den andra länken verkar innehåll sååååå mycket mer än bara CPU-temperatur och den tredje länken har jag ingen aning om vad det är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Subdubwise:

Den första länken går till någon lista över all möjlig freeware, Därav att jag skrev ut namnet på det specifika programmet den andra länken verkar innehåll sååååå mycket mer än bara CPU-temperatur och hade du brytt dig om att läsa lite så hade du sett att du själv konfigurerar den till att visa det du vill och den tredje länken har jag ingen aning om vad det är. Se föregående.

Fetmarkerat.

Arch Linux, i3wm, Emacs, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

typ Rainmeter med valfritt plugin som stödjer att hämta temps från t.ex realtemp elelr nått som bara behöver ligga igång i systray

såhär der det ut för mig med rainmeter läser lite olika aktivitet och har iaf tidigare haft en plugin till rainmeter som läste temps ur realtemp / msi afterburner kommer dock inte ihåg vad det hette längre.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Subdubwise:

Någonting i den här stilen skulle jag uppskatta (har redigerat bilden i Photoshop, programmet ser inte ut så där egentligen):

Det där är ju Real Temp 3.70 bara att du har suddat ut den lilla text som står i överkanten (CPU-namn, nuvarande hastighet, load%, multiplier och hur längre programmet har varit igång)

Är det så hemskt att använda Real Temp precis som det är?

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Okt 2005

Är det stilrent du vill ha så skulle även jag säga Rainmeter

Dator #3 (2011) - P8P67 | 2500K 4.8GHz | 16GB | GTX980 | 840SSD | 3x27"LED
Dator #2 (2006-2011) - P5W | Q6600 | 4GB | HD4870 1GB | 3TB | 22"LCD
Dator #1 (2002-2006) - Celeron 3.1GHz | 1.25GB | ATi 9600 | 160GB | 19" TFT

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Crazy Ferret:

Fetmarkerat.

Det lät som att du bara hade googlat lite snabbt och länkat de första bästa du hittade, därav att jag reagerade som jag gjorde.

Skrivet av Rouge of Darkness:

typ Rainmeter med valfritt plugin som stödjer att hämta temps från t.ex realtemp elelr nått som bara behöver ligga igång i systray

såhär der det ut för mig med rainmeter läser lite olika aktivitet och har iaf tidigare haft en plugin till rainmeter som läste temps ur realtemp / msi afterburner kommer dock inte ihåg vad det hette längre.

http://img577.imageshack.us/img577/2595/desktoplz.png

Skrivet av Ahlen:

Är det stilrent du vill ha så skulle även jag säga Rainmeter

Jag har aldrig riktigt blivit kompis med Rainmeter, men jag ska se om det kan vara en möjlig kandidat! Men du, Rouge of Darkness, skärmdumpen du länkade visade ju bara CPU-belastning – inga temperaturer?

Skrivet av Minsc S2:

Det där är ju Real Temp 3.70 bara att du har suddat ut den lilla text som står i överkanten (CPU-namn, nuvarande hastighet, load%, multiplier och hur längre programmet har varit igång)

Är det så hemskt att använda Real Temp precis som det är?

Jag vet, dock har jag tagit bort en hel del ointressant information och dessutom centrerat innehållet. Från början var det alltså en massa överflödig information, enligt min subjektiva åsikt, och riktigt fult när det var vänsterställt. Stor skillnad gentemot hur det ser ut egentligen, om jag får säga det själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Subdubwise:

Det lät som att du bara hade googlat lite snabbt och länkat de första bästa du hittade, därav att jag reagerade som jag gjorde.

Jag har aldrig riktigt blivit kompis med Rainmeter, men jag ska se om det kan vara en möjlig kandidat! Men du, Rouge of Darkness, skärmdumpen du länkade visade ju bara CPU-belastning – inga temperaturer?

Jag vet, dock har jag tagit bort en hel del ointressant information och dessutom centrerat innehållet. Från början var det alltså en massa överflödig information, enligt min subjektiva åsikt, och riktigt fult när det var vänsterställt. Stor skillnad gentemot hur det ser ut egentligen, om jag får säga det själv.

som jag sa inget jag använder längre men vet att det ska finnas för har använt en annan tidigare som kunde läsa temps från diverse program

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland (Finland)
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Subdubwise:

Finns det några stilrena program som endast visar processorns temperatur? Möjligtvis grafikkortets temperatur också, men helst endast processorn.

Starta RealTemp, minimera det, njut av den lilla ikonen som visar CPU temp i aktivitestfältet

Define R4 Black | Asus P8Z77-V | Intel i5 3570K | Samsung 850 PRO 256GB
WD Caviar Black 500GB | Gigabyte GTX 980 ti | Corsair Vengeance LP 16GB
Newton R2 800w | Silent Wings 2 140mm | Silent Series R3 140mm | Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Ecfor:

Starta RealTemp, minimera det, njut av den lilla ikonen som visar CPU temp i aktivitestfältet

http://i45.tinypic.com/t4web5.jpg

Samma sak med Core Temp... Kör det själv och har bara en temp (den varmaste kärnan) och en GHz angivelse i aktivitetsfältet.

Om man sen vill ha lite mer info, om t.ex. hur varm den har varit som mest under en spelsession, öppnar man bara fönstret..

Hemma hos mig är det numera en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4GHz - 32GB 2133MHz - 512GB SSD - AMD 395X 4GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Synology DS415+ 16TB