Fredagspanelen 50: Haswell på Computex, Asus Ares II testat och tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad tråkigt att jag inte kan se fredagspanelen då telia trafficshapar youtube så hårt att jag inte ens kan streama i 360p!

Byta Bredbandsleverantör. Det kan du väl göra? Bara att lyfta telefonen så är det fixat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad tråkigt att jag inte kan se fredagspanelen då telia trafficshapar youtube så hårt att jag inte ens kan streama i 360p!

Proxy

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonnyRocker:

Har jag missat något, eller har det nämnts när det skall börja visas videos om dom omtalade hembesöken?
Det börjar kännas som att det är dags snart, man är ju riktigt nyfiken hur det skall arta sig.

Tyvärr ligger det projektet på is tills vidare, även om det absolut inte är helt nedlagt. För att göra en lång historia kort innebär kraven på en sådan produktion att vi antagligen måste plocka in extern hjälp, vilket vi inte tittat närmare på ännu. Det är något vi inte riktigt insåg från början, utan problemet har blivit allt tydligare ju mer vi planerat.

Vi vill helt enkelt ha riktigt bra kvalitet på satsningen och har inte möjlighet att lösa allt själva, det skulle bland annat ta för mycket tid och energi från "vanligt" material. Nyheter, recensioner och andra artiklar är fortfarande själva kärnan för vad SweClockers gör, där tror jag varken ni läsare eller vi i redaktionen vill se för mycket kompromisser.

Så, sammanfattningsvis: "Hemma hos"-satsningen finns fortfarande, men det är i dagsläget osäkert när första "säsongen" blir verklighet. Jag ska försöka komma ihåg att nämna det i nästa panel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Tyvärr ligger det projektet på is tills vidare, även om det absolut inte är helt nedlagt. För att göra en lång historia kort innebär kraven på en sådan produktion att vi antagligen måste plocka in extern hjälp, vilket vi inte tittat närmare på ännu. Det är något vi inte riktigt insåg från början, utan problemet har blivit allt tydligare ju mer vi planerat.

Vi vill helt enkelt ha riktigt bra kvalitet på satsningen och har inte möjlighet att lösa allt själva, det skulle bland annat ta för mycket tid och energi från "vanligt" material. Nyheter, recensioner och andra artiklar är fortfarande själva kärnan för vad SweClockers gör, där tror jag varken ni läsare eller vi i redaktionen vill se för mycket kompromisser.

Så, sammanfattningsvis: "Hemma hos"-satsningen finns fortfarande, men det är i dagsläget osäkert när första "säsongen" blir verklighet. Jag ska försöka komma ihåg att nämna det i nästa panel.

Det är precis det jag har påpekat i flera år nu, att ni måste anställa mer folk så att vi kan få ännu mer högkvalitativ läsning och videos.
Det är ju inte meningen att ni ska behöva jobba ihjäl er, bara för att vi vill ha mer av era trevliga tester och reportage.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Avstängd

Kan ni inte lägga upp fredagspanelen på iTunes också? Det finns nämligen stöd för att lägga upp video-podcasts (eller vad det nu kallas) på iTunes!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Bra fredagspanel som vanligt, tackar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Vad tråkigt att jag inte kan se fredagspanelen då telia trafficshapar youtube så hårt att jag inte ens kan streama i 360p!

Youtube har ju väldiga problem och har haft det ett bra tag, tveksamt att det är Telias fel (har dock hört om dessa isp-begränsningar). Läs dessa trådar, kanske finns en lösning där:

#13146270
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

PS: Sharpkeys är ett litet program som gör att man kan mappa bort/ändra tangenternas funktion, du verkar ju ha grava problem med din caps-lock.
http://www.randyrants.com/sharpkeys/

Caps-lock från citerat inlägg bortredigerat.
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Sötast
Skrivet av skog1s:

Byta Bredbandsleverantör. Det kan du väl göra? Bara att lyfta telefonen så är det fixat.

Nej, om jag vill ha fiber så finns det tyvärr bara 1 alternativ här

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jepp, att det ska behövas är bara skrämmande :/

Skrivet av screamin-daemon:

Youtube har ju väldiga problem och har haft det ett bra tag, tveksamt att det är Telias fel (har dock hört om dessa isp-begränsningar). Läs dessa trådar, kanske finns en lösning där:

#13146270
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

PS: Sharpkeys är ett litet program som gör att man kan mappa bort/ändra tangenternas funktion, du verkar ju ha grava problem med din caps-lock.
http://www.randyrants.com/sharpkeys/

Tyvärr så är det inga problem med youtube i sig, eller ja, det kan jag ju knappast förneka att det finns... MEN det räcker med att titta genom en proxy i t.ex Nederländerna så går det 3x snabbare än via Telia dvs trafficshaping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad tråkigt att jag inte kan se fredagspanelen då telia trafficshapar youtube så hårt att jag inte ens kan streama i 360p!

troligtvis inte Telia,s fel för många har haft problem med Youtube

Stryker är inget p12 chassi. det är ju hur nice som helst!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men jag upplever inte att 7970 Crossfire krånglar på något vis, vet inte om jag vågar gräva i detta då det kan förstöra den annars finfina känslan.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Dell skärmen de snackade om är inte mindre än 2713H den nya 27-tummare som Dell släppte förra månaden.

Du svara mig på denna frågan i en annan tråd, hoppas lite på att dom har fler än en skärm.
Kanske är lite egoistisk nu då ja letar efter 27" skärm personligen, men ett test på några olika 27" vore ju inte fel

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Måste bara påpeka XBMC snacket, så går det fasen knappt att använda med de teman som finns i fullverision idag, dock finns det ett lovande tema under utveckling som gör XBMC värt att använda.

Så till alla er som kört XBMC och inte längre vill gråta blod varje gång man måste se det bedrövliga interfacet ta en titt här:
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=146690

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte ni slutar använda YouTube (YT). Även om YT har mycket problem med belastning eller vad de nu beror på så är det helheten som de är bäst på. Jag gillar att kunna se videorna på både min mobil, platta eller dator. Om man ska köra med Vimeo så tycker jag inte de funkar lika bra. Speciellt inte på Mobilenheter. Dessutom gillar jag att YT skickar mig ett mail varje gång ett nytt klipp kommer upp och att de dessutom kommer upp i min "feed" på YT. Det finns massa schysta saker helt enkelt som väldigt få andra levererar lika bra.

En fråga bara, varför visar inte YT rätt antal visningar för er på Swec? Känns ju märkligt då er sida embeddar videon ifrån YT, visserligen genom ert valda skinn, men ändå. Jag är medveten om att första timmarna så brukar räknaren fastna runt 300, men efter några dagar bör ju den stämma? Som sagt, nyfiken bara

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Ironi & Sarkasm <3 Det är så härligt när ni gör det! Jävla gnäll spikar som inte förstår skönheten i det!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av radx:

En fråga bara, varför visar inte YT rätt antal visningar för er på Swec? Känns ju märkligt då er sida embeddar videon ifrån YT, visserligen genom ert valda skinn, men ändå. Jag är medveten om att första timmarna så brukar räknaren fastna runt 300, men efter några dagar bör ju den stämma? Som sagt, nyfiken bara

Det tekniska svaret är att vi inte bara använder ett "skin", utan att helt fristående spelare. Den kommunicerar med Youtube via deras API, och där räknas helt enkelt inte visningarna. Det gäller inte bara oss, utan alla som kör tredjepartsspelare i olika sammanhang.

Anledningen är antagligen tvådelad. Dels vill Youtube uppmuntra användning av egna spelaren (med egen reklam, givetvis), dels skulle det bli alldeles för lätt att fuska med visningarna om dessa bara kunde "skickas in" via API. Deras egen inbäddade spelare har de betydligt mer kontroll över, och med den räknas också visningarna precis som vanligt.

Sammanfattningsvis blir resultatet att inga visningar via spelaren på SweClockers räknas, vilket är den stora majoriteten. Den siffran som syns på Youtube är alltså endast de som går in direkt genom prenumeration eller liknande, samt användare som kikar via till exempel mobiltelefon. Det gör det svårt för oss att veta exakt antal, vi kan dock uppskatta runt 20-30 000 för panelen baserat på andra mätningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det tekniska svaret är att vi inte bara använder ett "skin", utan att helt fristående spelare. Den kommunicerar med Youtube via deras API, och där räknas helt enkelt inte visningarna. Det gäller inte bara oss, utan alla som kör tredjepartsspelare i olika sammanhang.

Anledningen är antagligen tvådelad. Dels vill Youtube uppmuntra användning av egna spelaren (med egen reklam, givetvis), dels skulle det bli alldeles för lätt att fuska med visningarna om dessa bara kunde "skickas in" via API. Deras egen inbäddade spelare har de betydligt mer kontroll över, och med den räknas också visningarna precis som vanligt.

Sammanfattningsvis blir resultatet att inga visningar via spelaren på SweClockers räknas, vilket är den stora majoriteten. Den siffran som syns på Youtube är alltså endast de som går in direkt genom prenumeration eller liknande, samt användare som kikar via till exempel mobiltelefon. Det gör det svårt för oss att veta exakt antal, vi kan dock uppskatta runt 20-30 000 för panelen baserat på andra mätningar.

Tack för ett utförligt svar. Jag hade ingen aning att inte visningar via API:t räknades med. Faktum är att jag brukar se er panel, och de mesta andra av YT-innehåll via XBMC. XBMC använder ju som bekant dessa API:n också. De jag uppskattar också med API:et är att de är reklamfritt.

Jag antar att om ni hade stört er på det så hade ni slutat använda er separata spelare och kört den vanliga embeddade playern.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Till Emil: Ett helt underbart verktyg för att automatisera att skapa plot:ar av data.

http://matplotlib.org

PM:a en exempelfil (eller maila om ni kommer åt min email på något smidigt sätt) av ert utdata så kan jag se om jag har något färdigt script som passar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni ska återintroducera stolarna.. Ser så hemskt ut att ni ska behöva stå sådär..

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

Emil & Jonas, fortsätt med sarkasm och ironi. Det ger en lättsam och trevlig stämning i panelen!
Förstår inte att folk klagar på det...

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Gött!

Fredagspanelen är lika bra varje gång! Sitter med ett små flin egenom hela avsnittet som vanligt, tackar. Mer ironi till folket!
Mvh

Visa signatur

Gigabyte Windforce III GTX760 OC Edition 2Gb || 3570k -4.22GHz || Kühler 620/Corsair AF120 || Vengence 16Gb 1600GHz || Force 120Gb SSD || Cooler Master GX 650W || Asus P8Z77-V || Corsair 300R