YouTube och upphovsrättslagen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2010

YouTube och upphovsrättslagen?

Hej!

Jag har funderat på att starta en YouTube kanal som rappoterar dator och tekniknyheter. Men har dock några frågor?

1. Ska man följa svenska eller amerikanska upphovslagar när man laddar upp till Youtube?
2. Finns det några lagar som säger HUR man ska uppge källor?
3. Om jag t.ex berättar om ett nytt grafikkort, kan man ta en bild från t.ex Google och använda i videon, utan att bli stämd, copyright strikad etc.?
4. Finns det nån lag som liknar amerikanska "Fair Use" i Sverige?

Jag förstår att om man vill ha perfekta svar ska man tala med en jurist, men tänkte bara få lite allmän vägledning av ni som vet mer

Tack på förhand!

Dator: Mobo: Gigabyte Z77-UD3H Cpu: Intel Core i5 3570K @ 4,6Ghz OC --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Sapphire Radeon R9 280X Toxic PSU: Corsair RM 650W RAM: 8Gb(2gbX4) @ 1333Mhz.
Övrigt: Surfplatta: Asus eee Pad Transformer Prime TF201 Rooted Androwook 2.2(Android 4.2) Telefon: Samsung Galaxy S6 Edge 32GB stock ROM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av metalkiller78:

3. Om jag t.ex berättar om ett nytt grafikkort, kan man ta en bild från t.ex Google och använda i videon, utan att bli stämd, copyright strikad etc.?

Nej. Om det inte uttryckligen står att bilden är fri/creative commons eller liknande kan man inte ta den utan att ha fått ett tillstånd att använda den. Google själva har ju blivit ifrågasatta eftersom de faktiskt publicerar bilder i sina sökresultat, vilket de knappast frågat upphovsmannen om. Vad jag vet är det ingen som prövat detta rättsligt dock och det skulle nog, tyvärr, vara svårt att hävda sig mot googles pengar/makt/advokater.
Däremot borde ju tillverkaren av grafikkortet ha pressbilder som man får använda. Handlar det om en verksamhet som drar in pengar i någon mån är väl det bästa att själv ta bilder. Utrustningen kostar inte förtvivlat mycket pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av dumbo:

Nej. Om det inte uttryckligen står att bilden är fri/creative commons eller liknande kan man inte ta den utan att ha fått ett tillstånd att använda den. Google själva har ju blivit ifrågasatta eftersom de faktiskt publicerar bilder i sina sökresultat, vilket de knappast frågat upphovsmannen om. Vad jag vet är det ingen som prövat detta rättsligt dock och det skulle nog, tyvärr, vara svårt att hävda sig mot googles pengar/makt/advokater.
Däremot borde ju tillverkaren av grafikkortet ha pressbilder som man får använda. Handlar det om en verksamhet som drar in pengar i någon mån är väl det bästa att själv ta bilder. Utrustningen kostar inte förtvivlat mycket pengar.

Är du helt hundra på det? Svensk lag säger väl att du får använda bilder fritt hur du vill så länge det inte är i reklamsyfte?

Jag kan mycket väl ha fel i detta, det var länge sedan jag läste på om det ^^

MVH,
Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Gorian:

Är du helt hundra på det? Svensk lag säger väl att du får använda bilder fritt hur du vill så länge det inte är i reklamsyfte?

Jag kan mycket väl ha fel i detta, det var länge sedan jag läste på om det ^^

Man får inte använda några bilder på något som helst sätt utan tillstånd från den som har/äger upphovsrätten. Även om ett företag köper upphovsrätten har fotografen alltid rätt att ha sin byline vid bilden.
Om vi leker med tanken att du skulle "låna" en av mina bilder för att du tycker den är fin och vill ha den på din hemsida/blogg och jag skulle råka märka det så har jag all rätt att kräva dig på pengar för publiseringen.

Däremot är det "fritt" att publicera bilder på folk utan deras tillåtelse om det inte är i vinstdrivande syfte. Ska man använda bilder på någon som ska användas på det sättet måste man ha en modellrelease. Det kanske är det du tänker på?