Meningen med mer än 8GB RAM i en speldator?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av haapppoooo:

Bf drar 4-6gb
Steam, origin, spotify, skype etc 2gb
Windows 1-3gb?
Firefox, crome 1-2gb
Torrent klient, teamviewer, afterburner, streaming service etc 0.5-1gb

Så nu är jag uppe i 12 gb allokerat/avdvänt ram ganska lätt.
Och nästan alltid över 8gb

Nu pratade vi förvisso om spel, men visst, vi kör på det exemplet. Om de där applikationerna drar så mycket på din dator så är någonting mycket snett. BF3 ligger på 1.2-1.8GB på min dator (ultra settings), "windows"-relaterade services på runt 700MB, Steam spotify och skype drar tillsammans under 400MB på min dator och afterburner/GPU tweak drar 43MB. Det är nog dags för dig att formatera och ominstallera windows!

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Nu pratade vi förvisso om spel, men visst, vi kör på det exemplet. Om de där applikationerna drar så mycket på din dator så är någonting mycket snett. BF3 ligger på 1.2-1.8GB på min dator (ultra settings), "windows"-relaterade services på runt 700MB, Steam spotify och skype drar tillsammans under 400MB på min dator och afterburner/GPU tweak drar 43MB. Det är nog dags för dig att formatera och ominstallera windows!

Frågan är väl hur du vet att de bara är avsett som en gamingburk? Bara för att någon vill kunna spela på datorn så kan den ju också användas till något helt annat emellanåt, där mer minne behövs Är den enbart ämnad för spel skulle jag säga att mer än 8GB enbart är slöseri.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Frågan är väl hur du vet att de bara är avsett som en gamingburk? Bara för att någon vill kunna spela på datorn så kan den ju också användas till något helt annat emellanåt, där mer minne behövs Är den enbart ämnad för spel skulle jag säga att mer än 8GB enbart är slöseri.

Det är jag som skapat tråden, jag vet vad jag själv frågat

Permalänk
Medlem

själv har jag 16 för att det var lika dyrt som 12 när jag köpte, och jag behöver 12GB för 5/8 räcker inte
sen så är det ju så billigt endå

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Frågan borde ju vara, vem använder datorn till enbart att spela på, för dom borde ju en konsoll vara det enda alternativet, för alla andra så är det fritt fram att köpa så mycket minne som plånboken tillåter.

Man kan aldrig få för mycket minne, däremot är det ingen höjdare med för lite

Jag vet många som använder sin PC enbart för gaming, grafiken på konsolerna samt begränsningarna med handkontrollen (ffa fps) är väl stora argument till datorns fördel.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Integra R2 750 W 80+ | MSI MPower | i7 3770k@4,2 GHz (OC Genie) | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance 16 GB | ASUS GTX 1060 OC 6GB | Intel 520 180 GB SSD, Samsung 840 Basic 250 GB SSD | Seagate 2 TB HDD | ASUS VG248 24 " 144 Hz • Bärbar: ASUS ZenBook UX305 • Surfplatta: Lenovo Yoga tab 3 pro wifi/4G • Telefon: Samsung Galaxy S7 Edge •

Permalänk

Haha

Min första dator hade bara 256kb i RAM minne. Min andra dator, en 486 DX2:a, hade 4MB i RAM. När jag uppgraderade till 8MB RAM, dvs det dubbla koatade det mig 400:-. Alltså 100kr per MB.

2012 när jag köpte min nyaste dator, köpte jag 32GB i RAM. Dem kostade 2260:-. Och idag är de tillochmed billigare...

När jag renderar ut data från AE CS6, så brukar 28GB RAM användas. tänk då också att applikationer som PS och Vegas Pro samt plug-ins samt operativssystem och andra dvs program använder sig utav RAM

Ska jag sätta mig o spela BF3 så behöver jag inte mer än 8Gb. Räcker gott o väl. Spelet blir inte snabbare och spelet laddas inte snabbare utav mer RAM minne.

Att det finns en generel term om hur mycket RAM man behöver, är inte sann. Beror på användaren och behovet. Idag kostar nog billigaste 8GB stickan ca 500:- så den som väljer att glassa på med extra RAM gör sig knappast märkbart fattigare. Det är inte i samma skala som att köpa ett GTX690 när tanken är att sitta framför MS office hela dagen..

Min tanke är att köpa 32GB till snart. Dvs 64GB RAM. I mitt sammanhang används dem flitigt, o sen är det skönt när opertivsystemet (win8) fungerar rykande kvickt o respondstiden förkortas till micro millisekunder vid användning..

Märker man skillnad. Jag har gått från att ha 256kb i RAM till 32GB, svaret är självklart att ju mer desto bättre. Bättre jämföra snabbhet per kr..

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Inaktiv

Använder min burk till aftonbladet och facebook samt lite counter strike ibland.
Funkar ganska bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows cachar ju upp en del grejer i det "oanvända" RAMutrymmet så att fler saker startar ännu snabbare. Så lite snabbare laddningstider kan man säkert få här och där. Samma argument som för att skaffa en SSD egentligen, men självfallet märks SSDns laddningstider tydligare.

Sedan är väl priset avgörande. Jag skaffade en ny spelburk 2007 och allt är utbytt utom CPUn (q6600@3,4) och RAMminnen (4*1gig). Det jag saknar lite nu är mer RAM men det kostar mer än det smakar att trixa med det nu... ångrar att jag inte skaffade 8 gig då för 6 år sedan så hade jag sluppit tänka på det nu när det bara blivit dyrare (nej, jag kan inte använda DDR3 med mitt moderkort ).
Så idag hade jag inte köpt en dator med 8gig ram. Det hade garanterat blivit 16git (2*8gig), även om datorn var tänkt mest för spel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Verka inte spela någon roll hur många gåner jag skriver det, "oanvänt" minne används till att cacha filer via prefetch och till att cacha upppackade texturer via det minne som grafikkortet och cpun delar (det delade minnet).
Bara för att det står att en viss del minne används i aktivitetshanteraren betyder det inte att resten inte används.
Prestanda i en testsekvens påverkas antagligen lite eller inte alls, tid för att byta banor korta hack kan visst påverkas när du går över 8GB.

edit Söderbäck

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte meningen med att säga att det är slöseri, ram är snorbilligt just nu och det skiljer bara någon hundralapp mellan 8/16. Och som någon sa tidigare bara för att det är en spelrigg så kanske man använder den till något annat.
För jag är nästan 100% säker på att folk inte bara startar upp sitt spel och inte har igång _något_ annat än just spelet.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Jag tog 16 gb (4*4) för jag tycker inte det är snyggt med tomma RAM-platser

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Avstängd

aldrig haft problem med enbart 8gb

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thunderboy88:

aldrig haft problem med enbart 8gb

Men har du oanvänt minne, alltså minne som vare sig används av program, som cache eller som delat minne av videokortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

dels för att det är billigt samt att jag slipper tänka på vad som körs i bakgrunden

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nu till diskussionen. Vad är egentligen meningen med mer än 8GB RAM i en speldator? Nu pratar jag inte om extremfall som multiboxare med massa virtuella maskiner igång och 5 olika spelservrar med mera, utan om en vanlig speldator där man spelar BF3, FarCry3, Diablo3, World Of Warcraft, Max Payne, Deus Ex osv osv, helt vanliga spel med andra ord.

Under realistiska förutsättningar är väl maximala användbara mängden cirka 8gb. Det händer ju ibland att man kör 1-2 spel, bakgrundsprogram, webbläsare med 30 flikar och ser på film på skärm 3, mailprogrammet på skärm 2. Totalt drog det här mig runt 5gb minne som mest. Med 2 spel på alltså. Att säga att mer än 8gb skulle krävas är patetiskt.

Motivation.. enda jag kan tänka mig kan väl vara att man hade 8gb minne (2 stickor) och skulle uppgradera till en prolle/mobo med tripplechannel så man behöver införskaffa (minst) 1 till.

Själv köpte jag för ~1000kr 24gb minne och monterade enbart för att det var sjukt snyggt på moderkortet. Jag gillar symmetri. Macro-fotade det och njöt av det visuella. Har jag NÅGONSIN behövt det trots att jag simulerat och renderat på denna burk? Nej. Och folk som kör på "alltså jag behöver köpa hyper-v --> ett par virituella burkar på min speldator annars klarar jag mig inte" kan ju slänga sig i väggen och köpa på servern dem garanterat ändå har.. Har passerat 8gb under simulering. Men det är långt ifrån normalt bruk och sker oftare på en slavmaskin som enbart jobbar med sånt.

I framtiden tror jag att användningen av internminnet på grafikkortet, internminnet direkt på mobo och ssd-hdd kommer skjuta i höjden. Det var billigt och en schysst rea ledde till inköpet. Det var ett impulsköp som jag inte direkt ångrar men inte kan motivera på annat sätt än att min burk blev lite snyggare. Inget att skryta över då det i princip är helt värdelöst så någon e-orm förlänger dem inte direkt..

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem

jag kör 24 gig ram och som mest har jag använt 16 gig. Då jag lirar EvE-Online så blir det väldigt ram krävande i vissa strider. tex strider där 100x supercarriers är involverad och totalt 1800 spelare på grid

Men till sel som WoW eller liknande ser jag ingen anledning att ha mer än 8 gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

RAM-drives räknar jag inte till "normal spelanvändning".

Du har egentligen svarat på din egna fråga. För enbart spel är det onödigt. Skyrim med moddar kan gå upp till 4Gb vad jag har hört.
Sen om man sysslar med spelrelaterade saker, exempelvis produktion av sådana, då kan det vara direkt nödvändigt. ZBrush kan med decimation master använda till synes allt ram i din dator, så där är det en enorm fördel med mer än 8Gb.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

jag fick dock mina 4x4gb stickor för 500:- så jag såg ingen mening att köpa 2x4gb när det skiljde 50:-

dock så håller jag på med en del CAD och renderingsprogramm.....

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Nej, som sagt ... för generell gamer räcker 8 GB mer än väl, åtminstone om man kan tänka sig att stänga ner något program medan man spelar. Själv sitter jag på 16 då mina 8 inte räckte till på den tiden när jag satt och multiboxade EQ2 (klarade mig nätt och jämt på 8, men då kunde jag inte ha något annat igång, såsom parser etc.). Idag, å andra sidan, när jag på sin höjd lirar lite CS och Q3 på något lan med polarna, ja då räcker det gott med de 2 GB jag har på den bärbara.
Dock är det skönt att aldrig behöva fundera på om man har minne så det räcker. Jag har, sedan jag byggde ihop min första egna burk för snart 13 år sedan, alltid tagit till i överkant när det kommer till RAM-minne. Det har gjort att varje större uppgradering kunnats skjutas på något längre än annars, och hade det som sagt inte varit för mitt multiboxande så hade jag kunnat klara mig utmärkt på min förra burk ett tag till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200213:

Hej!

Vill bara börja med att säga att jag vet exakt hur RAM fungerar, så jag behöver inga förklaringar eller utläggningar kring det.

Jag ser ofta spelriggar med 16, 24, 32 och till och med ibland 64GB RAM. Visst jag har själv 16GB RAM i min spelrigg, men egentligen bara för att det kostade samma som 8GB. Nu till diskussionen. Vad är egentligen meningen med mer än 8GB RAM i en speldator? Nu pratar jag inte om extremfall som multiboxare med massa virtuella maskiner igång och 5 olika spelservrar med mera, utan om en vanlig speldator där man spelar BF3, FarCry3, Diablo3, World Of Warcraft, Max Payne, Deus Ex osv osv, helt vanliga spel med andra ord. Jag har aldrig någonsin sett något spel använda sig mer än några, ett par till 3 eller 4 GB RAM. Så förutom att det är häftigt att skriva 32GB RAM i sin datorspecifikation i sin signatur på sweclockers, finns det egentligen någon vettig mening med mer än 8GB RAM?

Andra har troligtvis lika mycket ram som dig - av samma anledning som dig - eftersom andra förklaringar som multiboxing (vilket är spelande?), bild- och filmredigering och dylikt...inte är något en DATOR även kan användas till.

Faktum är, en dator är inte bara en dator - rent spelande har du konsoler till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Man bör väl ha en pagefile hur mycket RAM man än har, i alla fall så har jag alltid kört och innan något övertygande svar om vad man tjänar på att inte ha det så fortsätter jag så. Benchmark resultat eller så med och utan vilket jag tvivlar på att du kan skaffa fram.
Förespråkarna för att köra utan pagefile tycks oftast vara de som har brist på hdd utrymme är min känsla.

Sparar på SSD'ns liv och prestanda. Ger marginell prestandaboost. Man bör ha minst 16GB för att ens testa utan pagefile. Ju mer ledigt utrymme du har på din OS-disk, desto bättre prestanda får du av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, för det finns inte de som använder det fullt ut?
32GB är nästan i underkant för min del. Går snabbt åt när man pysslar med stora filer.

Tack, jag vet det, pysslar själv en del med stora filer men jag menar att många kryddar på i ren okunskap.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Frågan borde ju vara, vem använder datorn till enbart att spela på, för dom borde ju en konsoll vara det enda alternativet, för alla andra så är det fritt fram att köpa så mycket minne som plånboken tillåter.

Man kan aldrig få för mycket minne, däremot är det ingen höjdare med för lite

Offtopic:
Du kan inte jämföra en konsol med en PC, en konsol är ju hur trött som helst i jämförelse, inte ens PS4 eller Xbox 720 kommer i närheten av min PC.

Ontopic:
Morgonsdagens 64-bits spel kommer vilja ha mer minne, som jag ser det finns inga nackdelar med mycket RAM, om vi inte snackar över 64GB för då bör man välja ECC istället eftersom vanligt RAM kan ställa till det ordentligt när det blir för många fel. Om några år kanske alla minnen har ECC, eller någon variant av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av retro123:

Man bör väl ha en pagefile hur mycket RAM man än har, i alla fall så har jag alltid kört och innan något övertygande svar om vad man tjänar på att inte ha det så fortsätter jag så. Benchmark resultat eller så med och utan vilket jag tvivlar på att du kan skaffa fram.
Förespråkarna för att köra utan pagefile tycks oftast vara de som har brist på hdd utrymme är min känsla.

Om du har swapfilen på en enhet som är lika snabb som ditt ram-minne så förlorar du inget på det.

På SSD's är det en mindre bra idé att köra swapfilen, så om man har en mekanisk disk och dåligt med minne kanske det är bra. I wouldn't know though