Varm CPU vid överklockning av i5 3570k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010

Varm CPU vid överklockning av i5 3570k

Hej jag har överklockat min cpu nu och den ligger på riktigt höga temps.
Jag använder mig utav R3 som chassi och kyler cpu med Noctua D-14.

Temperaturerna ser ni här:

Dold text

Vcore och Multiplier:

Dold text

När jag hade en i5 2500k så hade jag överklockat till 4,5 Ghz med 1,35V och den låg på 60'C i load.
Nu ligger jag på 4,6Ghz med 1,28vcore och den ligger på ~80'C.

Jag har en Fractal och en Noctua nf-p12 fläkt där fram och en långsam (ca 600 rpm) Noctua bak.
Jag har en FD och en Noctua 140mm fläktar liggandes, borde jag sätta dom i toppen på chassit, eller har jag någt annat val (förutom att klocka ner)?

Jag hatar när det surrar om datorn, men har väl inget annat val. Dessutom använder jag mig av Sibera v2 ("ljuddämpade") som hörlurar.

Har ni några tips?
Mvh Skumomten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Har du skruvat åt kylaren ordentligt? Hur sitter dina fläktar i chassit och på kylaren? Vad har du för rumstemperatur?

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010

Jag har läst att Ivy Bridge genererar mer värme, men vet verkar ytterst otroligt att det skiljer så mycket.

Skrivet av Ozko:

Har du skruvat åt kylaren ordentligt? Hur sitter dina fläktar i chassit och på kylaren? Vad har du för rumstemperatur?

Ja det tror jag.
Rumstemperatur vet jag inte riktigt men, den är väl ungefär detsamma som den var när jag hade den andra processorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Apr 2008

Alltså de tempsen du får är exakt likdana som jag får med min 3570k, ivy är inte så jättevänlig för överklockning över 4.5ghz. Över det strecket så blir inte värt det när man ser förhållandet på temps/vcore till ghz.

Stuff.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Skum-tomte:

Vcore och Multiplier:

När jag hade en i5 2500k så hade jag överklockat till 4,5 Ghz med 1,35V och den låg på 60'C i load.

Jag har en Fractal och en Noctua nf-p12 fläkt där fram och en långsam (ca 600 rpm) Noctua bak.
Jag har en FD och en Noctua 140mm fläktar liggandes, borde jag sätta dom i toppen på chassit, eller har jag någt annat val (förutom att klocka ner)?

Jag hatar när det surrar om datorn, men har väl inget annat val. Dessutom använder jag mig av Sibera v2 ("ljuddämpade") som hörlurar.

Har ni några tips?
Mvh Skumomten

Till att börja med så är alla CPU's olika, en 3570k kanske klockar till 4.5GHz och håller 70 grader, en annan 3570k kanske klockar till 4.5GHz och håller 80 grader. Dock kan jag tycka att 4.6GHz+ är något i överkant för en 3570k om man vill att den skall leva en längre tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Skum-tomte:

Jag har läst att Ivy Bridge genererar mer värme, men vet verkar ytterst otroligt att det skiljer så mycket.

Ja det tror jag.
Rumstemperatur vet jag inte riktigt men, den är väl ungefär detsamma som den var när jag hade den andra processorn

Se här för att läsa om varför din Ivy blir varmare.

Asus Z99A II | i7 6800K | 4x8 GB Corsair Dominator Platinum | EVGA GeForce GTX 980 Ti | Corsair AX760 | Samsung 840 250GB | Fractal Design Define S | Noctua NH U12S | BenQ XL2411Z w/ Firmware issue | Logitech G930 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Shiftypants:

Se här för att läsa om varför din Ivy blir varmare.

Ja men vad kan jag göra åt det, för att kyla ner det? Ska jag sätta dit en till fläkt? Eller finns det något mer alternativ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Skum-tomte:

Ja men vad kan jag göra åt det, för att kyla ner det? Ska jag sätta dit en till fläkt? Eller finns det något mer alternativ?

Fler fläktar eller se över hur luften färdas inuti (dvs om du kan flytta på någon fläkt och därigenom få bätttre kylning, annan kylare eller försök sänka vcore spänningen om det går utan att förlora stabilitet.

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Skum-tomte:

Det finns dom som har öppnat upp själva processorn och bytt ut kylpastan där i till en bättre. Men då ryker garantin ganska stenhårt. Tror det ska finnas något galleri här med någon som gjorde det på sin i7:a.

Asus Z99A II | i7 6800K | 4x8 GB Corsair Dominator Platinum | EVGA GeForce GTX 980 Ti | Corsair AX760 | Samsung 840 250GB | Fractal Design Define S | Noctua NH U12S | BenQ XL2411Z w/ Firmware issue | Logitech G930 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Ivy ger dig högre IPC och högre frekvens vid lägre spänning.

Behöver du mer prestanda? Isf får du nog skaffa bättre kylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010

Ska jag lägga upp en bild på hur det ser ut i chassit?

Skrivet av Shiftypants:

Det finns dom som har öppnat upp själva processorn och bytt ut kylpastan där i till en bättre. Men då ryker garantin ganska stenhårt. Tror det ska finnas något galleri här med någon som gjorde det på sin i7:a.

Somsagt jag hatar ljud, men jag har väl inget annat val än att sätta en 140mm i taket.

Skulle det hjälpa om jag satte en 140mm i botten?
Som suger in/ut luft?

Här är en ful bild jag gjorde som kanske förklarar något iallafall

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Ozko:

Fler fläktar eller se över hur luften färdas inuti (dvs om du kan flytta på någon fläkt och därigenom få bätttre kylning, annan kylare eller försök sänka vcore spänningen om det går utan att förlora stabilitet.

Satte dit en 140mm i taket, och den ligger på 29-30'C i idle och 70 i load.
Den låter dock som ett (svordom) jet plan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Dec 2012

ivy bridge kör mycket varmare än sandy bridge

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

På 1.1v kör jag 4.3ghz så för din del kanske det är mer värt att klocka ner litegran, för väldigt mycket mindre värme?

Asus P8Z77-V Deluxe | i5 3570K @ 1.14V/4.3GHz | Corsair Vengeance 1.6GHz 2x4GB
Asus GTX970 DCUII | Samsung 830 128GB | Samsung F3 1TB | Seagate Desktop 2TB
NZXT H440 White | EVGA G2 750W | Qnix 2710 @96hz | Xbox Wireless Controller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Skum-tomte:

Mvh Skumomten

Den där max tempen, hur fick du den? I prime95 eller använde du bara datorn till det du brukar göra?

6600k @4.6, Asus Z170 Pro Gaming, Vengeance DDR4 White3000 @3.3, 1060 GamingX 6GB @2.2/9.3, 144Hz, W10 Pr0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Falcon:

Den där max tempen, hur fick du den? I prime95 eller använde du bara datorn till det du brukar göra?

OCCT

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Det är ju ingen direkt skadlig temp så du kan ju bara köra vidare om du vill, skulle inte byta mot oljud för att få ner den om du inte ska köra folding eller nåt som riskerar att det blir ännu varmare.

CPU: Intel 4770k 4.5Ghz Moderkort: Asus Maximus VI Gene Grafikkort: ASUS GTX980Ti Poseidon Minne: 2*8GB 2400Mhz Vengeance Pro SSD: Samsung 830 256GB, 840 EVO 500GB Chassi: FD Arc Mini R2 PSU: BQ Dark Pro 10 1200W Kylning: Vatten MCP35X, UT360, UT240, 5*GT AP-15, Nexxos XP3. NAS: 2*Synology 1815+ 2*DX513

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Skum-tomte:

Ok, då tycker jag inte du behöver bekymra dig. Prime95 / OCCT m.fl är oerhört tuffa och du kommer vid normal användning aldrig upp i såna temperaturer.
Och skulle du göra det så är det ändå inom gränsvärdet.

6600k @4.6, Asus Z170 Pro Gaming, Vengeance DDR4 White3000 @3.3, 1060 GamingX 6GB @2.2/9.3, 144Hz, W10 Pr0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

SOm sagt blir Ivy mycket varmare, och tempen bara sticker iväg så in åt h-vete när man är van sandys fina linjära ökning.

Jag skulle tro att du skulle kunna dra ner V-core litel(skiljer förstås från olika cpu's) Min 3770K funkar fint runt 1245-1250mV @4600Mhz. Tror jag kan få ner det lite till också med lite fippel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Skum-tomte:

Bara av intresse, vilket specifikt test i OCCT?
Jag får liknande temperaturer redan vid 4,4 GHz...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Morzach:

Bara av intresse, vilket specifikt test i OCCT?
Jag får liknande temperaturer redan vid 4,4 GHz...

OCCT:Linpack
Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyltebruk
Registrerad
Sep 2007

Nu var det ett tag sen jag pillade med min 3570k men de där är helt normala temps. Inte alls farliga. Kommer förmodligen itne göra någon skillnad med mer fläktar.

Intel i5 3570k @ 4.5 GHz || Asrock Z77 Performance || Dark Rock Pro 2 || PNY+PALIT 670 SLI || Dark Power Pro 10 || Crossover 27" IPS

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Skum-tomte:

Har ni några tips?
Mvh Skumomten

Fullt normala temperaturer för Ivy Bridge.

Skrivet av Skum-tomte:

Nej det är en betydligt längre avstånd mellan die(cpu-kärnor) och IHS. Detta pga en hög limkant.

Skrivet av Skum-tomte:

Som sagt flaskhalsen i IB sitter innanför höljet(rättare sagt i höljet) och en till fläkt gör inte någon större skillnad. Troligen ett par grader på sin höjd.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rymden
Registrerad
Dec 2010

Vattenkylning hjälper det mer?