Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005

Hittar bara 6 av 12 GB RAM

Hej,

Har uppgraderat min dator precis. Tidigare hade jag 2x2 GB RAM. Jag stoppade i 2x4 GB till idag, så totalt 12 GB.

Nya minnen:
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...

Men i BIOS och i Windows så står det "Usable 6 GB" eller liknande. Fast som ni ser så hittar ju datorn alla 12 GB fast den klarar inte av att använda allt av någon anledning.

ASUS P7P55D Deluxe, i5 750, se mer i signatur.

Se bild:

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Prova flytta runt dem

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Jekean:

Prova flytta runt dem

Hur skulle det hjälpa?
Jag vet ju att datorn hittar alla stickorna och ser att det är 12 GB RAM.
Om det varit så att jag endast såg 8 GB RAM så hade man börjat fundera men nu hittas ju alla 4 stickor...

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008

Montera om processorn...jag lovar att problemet försvinner då!
Been there done that...

Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 24GB DDR3 Crucial Ballistix 1600MHz - Asus R9 290X DCII/ Asus R9 290X Matrix Platinum Crossfire - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win10 Home 64bit - Samsung DVD writer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Hart levt i flera år med att datorn bara hittar 4GB stället för 6GB varje kallstart men så fort jag startar om den så får jag mina 6GB. Har startat datorn 2 gånger varje dag sen jag köpte moderkortet för ca 3 år sen.

Antar att du inte får ditt fulla ram om du startar om.

Core I7 Q6700K@ 4,6 Ghz | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Asus GTX 1080 Ti STRIX |Corsair Vengeance 3000 Mhz 32GB|Noctua NH-D15 | Corsair AX860i | Windows 10 PRO 64 bit | Creative Soundblaster X-FI Titanium F4tality | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Roccat Tyon | Corsair k75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Fidel Castro:

Montera om processorn...jag lovar att problemet försvinner då!
Been there done that...

Men processorn fungerar ju felfritt!! Varför svävar folk iväg?? Den har fungerat felfritt i ca 3 år eller något. Jag har inte rört den.

Skrivet av 93Clocker:

Hart levt i flera år med att datorn bara hittar 4GB stället för 6GB varje kallstart men så fort jag startar om den så får jag mina 6GB. Har startat datorn 2 gånger varje dag sen jag köpte moderkortet för ca 3 år sen.

Antar att du inte får ditt fulla ram om du startar om.

Jag får testa och se vad som händer. Det ser ut som att datorn fortfarande bara kan använda 6 GB men ser alla 12 GB.
Jag har startat om en gång men det hjälpte inte..

HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Nån polare som inte är jätte datorkunnig sa till mig när jag köpte nya ram att de måste vara exakt likadana annars blire något knas men tror inte riktigt på de samma märke borde funka Skumt att den liksom hittar en av varje typ?

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Widholm:

Nån polare som inte är jätte datorkunnig sa till mig när jag köpte nya ram att de måste vara exakt likadana annars blire något knas men tror inte riktigt på de samma märke borde funka Skumt att den liksom hittar en av varje typ?

De måste inte vara exakt lika som de gamla man har i datorn. Däremot så ska de nya man köper vara i "par".

Memory remap är Enable i BIOS...

Jag har testat: http://en.kioskea.net/forum/affich-197079-total-installed-ram...

"hi there,

open run>

type msconfig>

go to boot tab>advance options>

select maximum memory

apply and restart

Thanks"

HTPC

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av arowe17:

Men processorn fungerar ju felfritt!! Varför svävar folk iväg?? Den har fungerat felfritt i ca 3 år eller något. Jag har inte rört den.

Jag får testa och se vad som händer. Det ser ut som att datorn fortfarande bara kan använda 6 GB men ser alla 12 GB.
Jag har startat om en gång men det hjälpte inte..

Varför svara då du inte ens tar till dig råden du har fått?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Jalle64:

Varför svara då du inte ens tar till dig råden du har fått?!

Ja, det är tråkigt med arrogans.

Personligen lutar jag åt att minnena satts fel i förhållande till kanalerna och därför blir det fel. Dvs båda 4GB-modulerna på ena kanalen och båda 2GB på den andra. Det är väl inte fastställt att trådskaparen verkligen körde dual-channel tidigare?

Om inte så kanske en BIOS eller minnes-reset (om finns på mobot) behövs.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011

Som sagt ovan, testa att flytta runt stickorna, kör med bara ett av de gamla minnena i, flytta runt det i alla slots, testa sedan med ett av de nya minnena, återupprepa processen. Bara för att du hittar alla 12gb så behöver det inte betyda att alla 12gb fungerar.

Riggen: NZXT Phantom Svart, Asrock Extreme 4, Intel i5 3570k, Gainward GTX680 Phantom 4gb-edition, 16gb (4x4gb) Corsair Vengeance (1666MHz) LP Ram, Corsair AX Gold 750w, A-Data Premier Pro SP900 256gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Feb 2005

Testa uppgradera BIOS.

][- perfect -][

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Yes, ingen kan hjälpa någon som inte vill bli hjälpt

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008

Jag hade exact samma fel på grabbens Sabertooth...tänkte reklamera moderkortet...läste då på nätet att några löst problemet med att montera om processorn...trodde inte först på den lösningen utan höll på med Bios och minnena...till sist testade jag ommontering av processorn. Vad tror ni hände? Bios hittade allt minne...och ja jag hade samma problem att windows hittade allt minne men kunde bara använda hälften. Även bios kände av alla stickor men det stod bara hälften i info-bilden.

Sen om du vill ignorera den lösningen...det är ditt val:)

Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 24GB DDR3 Crucial Ballistix 1600MHz - Asus R9 290X DCII/ Asus R9 290X Matrix Platinum Crossfire - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win10 Home 64bit - Samsung DVD writer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av MultiMan:

Ja, det är tråkigt med arrogans.

Personligen lutar jag åt att minnena satts fel i förhållande till kanalerna och därför blir det fel. Dvs båda 4GB-modulerna på ena kanalen och båda 2GB på den andra. Det är väl inte fastställt att trådskaparen verkligen körde dual-channel tidigare?

Om inte så kanske en BIOS eller minnes-reset (om finns på mobot) behövs.

håller med helt och hållet!

minnena ska sitta 2gb 4gb 2gb 4gb eller 4gb 2gb 4gb 2gb

(helt enkelt likadana i blåa slots och likadana i svarta slots)

har du satt dom 4 4 2 2 så låter det väldigt rimligt att datorn kör 2x single channel och får på så sätt bara 4+2gb även om datorn vet att det sitter 12 där ifall datorn skulle kört dual channel men som den inte gör pga olika minnen i samma "channel"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av arowe17:

..

För att du kan ha monterat cpu-kylaren på ett sätt som gör att minnen inte alltid hittas. Det har hänt mig. Jag hade spänt åt ena sidan mycket lösare och min dator hittade inte alla minnen. Balanserade min åtskurvning och bam. Alla minnen hittades.

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Jag röstar också på att flytta om stickorna.

Skrivet av astrob0y:

För att du kan ha monterat cpu-kylaren på ett sätt som gör att minnen inte alltid hittas. Det har hänt mig. Jag hade spänt åt ena sidan mycket lösare och min dator hittade inte alla minnen. Balanserade min åtskurvning och bam. Alla minnen hittades.

Låter konstigt...

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Loxus:

Jag röstar också på att flytta om stickorna.

Låter konstigt...

när jag hade samma problem så gjorde jag såsom man ska göra. jag testade varje sticka var för en för att se om någon var trasig. alla fungerade klockrent enligt memtest. jag testade även att byta plats på alla. problemet kvarstod. det som löste mitt problem var att skruva åt kylaren så att trycket från skruvarna var lika. Problemet löste sig och jag kunde använda allt mitt (då) dyra ram.

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

1. Se till att minnena sitter rätt i förhållande till kanalerna på moderkortet.
2. Startmeny -> Kör -> msconfig -> "Systemstart" -> "Avancerade alternativ" ->"Högsta mängd minne", kolla att det inte står nått fel där
3. Spana så att inget onboard/oncpu grafikkort tar minne. Låter iofs lite skumt att det skulle käka såpass mycket.
4. Om inget funkar så ta ur modulerna och testa lite olika konfigurationer. T ex om 2x4gb ger dig 8 gig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av BasseBaba:

1. Se till att minnena sitter rätt i förhållande till kanalerna på moderkortet.
2. Startmeny -> Kör -> msconfig -> "Systemstart" -> "Avancerade alternativ" ->"Högsta mängd minne", kolla att det inte står nått fel där.

Tänkte just skriva detta.

| Enthoo EVOLV ITX | Z170-GAMING | I5 6500 3,2GHz | 8gb DDR4 | Intel 600p Series 256GB | MSI GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA 750 G2 | Acer Predator GN246HLBbid | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götaland
Registrerad
Aug 2006

Jag hade samma problem när vi byggde brorsans dator och det försvann med en BIOS-update

Kim
I | i7 4790k | G1.Sniper Z97 | MSI GTX780 | Kingston 8GB Predator 1866 mhz | 120GB SSD 840 EVO | XFX XXX 750W |
II| MBPr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kågeröd
Registrerad
Nov 2008

Nå har du löst problemet och i så fall hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jun 2014

i början av sommras byggde jag min egna dator. allt gick bra men märkte efter ca 3 veckor att bara 4gb av mitt 8gb som jag hade innan. sökte runt överallt och hittade inga svar, jag tog ut prossesorn och kollade den. jag gjorde allt förutom att kolla om båda stickorna fungerade som dem skulle. det visade sig att en av dem 3 stickorna jag hade inte fungerade. jag tänkte aldrig på att en kunde vara trasig då windows upptäckte båda två. så om du inte kollat alla stickor var för sig, gör det.