Är 1280 * 800 pixligt på en 10tums skärm?

Permalänk
Medlem

Är 1280 * 800 pixligt på en 10tums skärm?

Hej

Jag undrar om någon har en surfplatta på ca 10 tum med en upplösning på 1280 * 800 som kan säga om det känns pixligt? Jag funderar på att köpa en surfplatta och många ligger på ca 10 tum och 1280 * 800 upplösning och jag är rädd att det ska se pixligt ut med tanke på vad Nexus 10 och Ipad har för upplösningar att erbjuda.

Permalänk

Helt okej upplösning på en surfplatta IMO. Ser riktigt bra ut på min Nexus 7, dock är den 7tum.

Permalänk

Jag tror Padfone 2 använder den upplösningen, jag har själv en Padfone 2 och är extremt nöjd. Jag ser inga pixlar alls.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Moderator

Ska inte vara några problem. Jämfört med exempelvis en 24" 1080p-skärm så har den en pixeltäthet på ~151 pixlar / tum jämfört med skärmens ~92 pixlar / tum.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ska inte vara några problem. Jämfört med exempelvis en 24" 1080p-skärm så har den en pixeltäthet på ~151 pixlar / tum jämfört med skärmens ~92 pixlar / tum.

IPad mini har en ppi på typ 160 och den brukar ju folk påpeka har en pixlig skärm. Att jämföra med tv eller datorskärm är inte
så intressant eftersom de används annorlunda och på längre avstånd.
Tror min platta ligger runt 170 och det duger enligt mig men pixlar ser jag allt på text. I alla fall sålänge plattan är billig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har en Asus Transformer Pad TF300T som jag köpte vid lanseringen i somras.
De gånger jag inte riktigt varit nöjd med upplösningen har varit när väldigt liten text visas (t.ex. icke inzoomade fullstora webbsidor).
I dagsläget skulle jag absolut valt en Nexus 10 före någon annan platta, både pga upplösningen samt att den har en ren Androidversion.
Just surfplattan jag har skapar mer irritation pga av det sega lagringsminnet än den låga upplösningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | MSI GTX 1060 3GB | Crucial Ballistix 32GB 3600MHz | Dell UltraSharp U2311H

Permalänk

Jag tycker det är för lågt, har en TF201

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
99:e percentilen

iPad har 1024x768 på en 9,7-tumsskärm och det är pixligt. Går t ex inte att läsa SweClockers utan att zooma in.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

iPad har 1024x768 på en 9,7-tumsskärm och det är pixligt. Går t ex inte att läsa SweClockers utan att zooma in.

Nej det är iPad mini som har den upplösningen iPad 4 har 2048x1536 pixlar på en 9,7 tums skärm.

Permalänk
Moderator
Skrivet av jOnÄTÄn:

IPad mini har en ppi på typ 160 och den brukar ju folk påpeka har en pixlig skärm. Att jämföra med tv eller datorskärm är inte
så intressant eftersom de används annorlunda och på längre avstånd.
Tror min platta ligger runt 170 och det duger enligt mig men pixlar ser jag allt på text. I alla fall sålänge plattan är billig.

I fallet TV visst, då är det helt andra förhållanden, men en datorskärm i den storleken går tämligen bra att jämföra med när du räknar in "normala" avstånd.
Detta är dock givetvis endast i teorin, det hänger mycket bland annat på mjukvara, panelen och till viss del övriga hårdvaran som sitter i också.

Skrivet av Oscar-Sand:

Nej det är iPad mini som har den upplösningen iPad 4 har 2048x1536 pixlar på en 9,7 tums skärm.

Han skrev dock inte iPad 4. iPad (& 2) hade 9.7" 1024 x 768.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

iPad har 1024x768 på en 9,7-tumsskärm och det är pixligt. Går t ex inte att läsa SweClockers utan att zooma in.

Men det har ju att göra med hur Safari fungerar under iOS, inget med skärmens upplösning egentligen Eftersom Safari inte visar sidan på 100%, utan skalerar den från 980 pixlar (gäller iPhone, vet inte om det är samma för iPad). Så när du besöker Sweclockers, så fyller sidan hela skärmen oavsätt vilken upplösning skärmen har. Läs mer om detta hos Safari Developer Library.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Men det har ju att göra med hur Safari fungerar under iOS, inget med skärmens upplösning egentligen Eftersom Safari inte visar sidan på 100%, utan skalerar den från 980 pixlar (gäller iPhone, vet inte om det är samma för iPad). Så när du besöker Sweclockers, så fyller sidan hela skärmen oavsätt vilken upplösning skärmen har. Läs mer om detta hos Safari Developer Library.

Men att det inte går att läsa då beror ju på att skärmen är för lågupplöst...

Edit: jag har en 1280x800 platta och har i princip alltid upplevt det som tillräckligt. Dock suktar jag ändå efter en nexus 10

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Nej det är iPad mini som har den upplösningen iPad 4 har 2048x1536 pixlar på en 9,7 tums skärm.

Han sa inte iPad 4, han sa att iPad har 1024x768 alltså måste han syfta på första iPad (även iPad 2 har denna upplösning).
Det är en ppi på cirka 132. Fy vad fult det är, dugligt kanske, men verkligen inte för en platta som kostar 3,3k (iPad 2)

Permalänk
Medlem

De flesta som säger att det är ok vill förmodligen försöka försvara sitt inköp av en dylik lågupplöst platta. Min erfarenhet är att det funkar, men fler pixlar vore avsevärt mycket trevligare.

Särskrivning!
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oscar-Sand:

Nej det är iPad mini som har den upplösningen iPad 4 har 2048x1536 pixlar på en 9,7 tums skärm.

Kanske borde skrivit tydligare. iPad 1 (och 2) har den upplösningen.

Skrivet av beh:

Men det har ju att göra med hur Safari fungerar under iOS, inget med skärmens upplösning egentligen Eftersom Safari inte visar sidan på 100%, utan skalerar den från 980 pixlar (gäller iPhone, vet inte om det är samma för iPad). Så när du besöker Sweclockers, så fyller sidan hela skärmen oavsätt vilken upplösning skärmen har. Läs mer om detta hos Safari Developer Library.

Ehm ... knappast relevant. Så som texten blir när man går in på t ex SweClockers utan att zooma in, då är den för liten för att man ska kunna läsa den, enbart pga att pixeldensiteten är för låg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Men att det inte går att läsa då beror ju på att skärmen är för lågupplöst...

Skrivet av HurMycket:

Ehm ... knappast relevant. Så som texten blir när man går in på t ex SweClockers utan att zooma in, då är den för liten för att man ska kunna läsa den, enbart pga att pixeldensiteten är för låg.

Det är omöjligt att återge läsbar text med för få pixlar. Det är också omöjligt att läsa text som är för liten, oavsätt hur många pixlar den består av.

Det finns två sätt att se det på, antingen tycker man att så liten text som det ger att med adekvat upplösning återge en icke inzoomad sida är för litet och måste zooma oavsätt upplösning eller så har man perfekt syn och läser gärna text som är 1mm hög, bara den är skapad av nog pixlar.

Visst är en "retina" skärm att föredra, men det hade inte behövts om nätläsaren själv förstorade texten (eller såg till att den inte blev mindre än ett visst antal pixlar).

Har inte full koll på hur Chrome fungerar på de senare Android plattorna, men alla nätläsare på PC har en minimumstorlek för text.

Skrivet av Olegh:

De flesta som säger att det är ok vill förmodligen försöka försvara sitt inköp av en dylik låg upplöst platta. Min erfarenhet är att det funkar, men fler pixlar vore avsevärt mycket trevligare.

Har själv en iPad 4, tidigare en iPad 2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag upplever min Tab 7.7 (1280x800) som pixlig när jag laser text utzoomat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus Transformer tf101 som har just den upplösningen och håller ävl med om att den kan upplevas som lite pixlig ibland. Jag stör mig inte på det dock, men lite högre skulle jag inte klagat på. Idag hade jag nog inte köpt en platta som har just den upplösningen, om den inte är begagnad då dvs.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Olegh:

De flesta som säger att det är ok vill förmodligen försöka försvara sitt inköp av en dylik låg upplöst platta. Min erfarenhet är att det funkar, men fler pixlar vore avsevärt mycket trevligare.

Precis, det är 2013, minnst 1440x900 på 10 tum är ett krav enligt mig

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Det är nog bara vi på SweC som är petiga med upplösningar och allt annant tekniskt.

Vi har en Ipad 2 och en Ipad 4 hemma och det är bara jag som ser skillnad på dom, resten av familjen och vänner märker inte av det, dom är nöjda med 1024x768.

Min farsa ser inte ens skillnad på en full hd tv och en gammal antik CRT.

Det är jobbigt att vara kräsna som vi är, det är så jäkla dyrt varje gång nåt uppdateras.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det blev en Nexus 10 32gb!