NAS, HTPC eller annat? Behöver rådgivning

Permalänk
Medlem

NAS, HTPC eller annat? Behöver rådgivning

Hej SweC:are!

Sitter här och funderar på att uppgradera min tillvaro med någon form av underhållningsenhet. Jag har länge tittat på en NAS från bl a Synology men jag vet inte riktigt säkert än.

Vad ska jag ha denna maskin till?

- Lagra filmer och musik på som kan streamas till TV, android- och ipad platta.
- Det ska gå att sätta upp så att filmer/tv-serier läggs automatiskt i olika folders + subfolders, och gärna att den lägger till omslag + subtitles
- Musiken får gärna kunnas streamas till mobilen även utanför lokala nätverket
- Det ska gå att koppla in en extern hårddisk för backup

Jag har en budget på ca 3000:- utan hårddisk (det har jag redan en som räcker nu). Men det som hindrar mig från att köpa en färdig NAS är att jag vet inte om den även fungerar som en Mediaspelare.

Det kanske finns några där ute som suttit i samma sits som jag tidigare och har lite råd att ge.

Tack till alla som läser och ger synpunkter i förhand.

Lotus0ne

Permalänk
Avstängd

Det finns NAS som fungerar som mediaspelare, men det brukar bara vara de dyrare modellerna. 3000 räcker dock ganska långt om du bygger en HTPC. Du skulle exempelvis kunna köpa detta paket med moderkort, minne och CPU för 1200 sen behöver du i princip bara ett chassi och strömaggregat (kanske en BR-spelare om du tänkt använda en sådan). Har du någon gammal Windows-licens kan du använda den annars kanske Linux (för du vill ju inte pirata Windows va?).

En HTPC är ju sjukt mycket mer användbar än en NAS. Förutom just som mediaspelare kan du också använda den som nätverkslagring, nedladdningsserver, Owncloud (typ egen Dropbox), alla play-/streamingtjänster, spel (dock inte de tyngsta), emulatorer, Subsonic (typ egen spotify, streama din musik hemifrån till vart du vill) osv. Sen är det förstås mycket smidigare att exempelvis surfa eller göra andra "datorgrejer" på en dator jämfört med de flesta andra typer av enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns NAS som fungerar som mediaspelare, men det brukar bara vara de dyrare modellerna. 3000 räcker dock ganska långt om du bygger en HTPC. Du skulle exempelvis kunna köpa detta paket med moderkort, minne och CPU för 1200 sen behöver du i princip bara ett chassi och strömaggregat (kanske en BR-spelare om du tänkt använda en sådan). Har du någon gammal Windows-licens kan du använda den annars kanske Linux (för du vill ju inte pirata Windows va?).

En HTPC är ju sjukt mycket mer användbar än en NAS. Förutom just som mediaspelare kan du också använda den som nätverkslagring, nedladdningsserver, Owncloud (typ egen Dropbox), alla play-/streamingtjänster, spel (dock inte de tyngsta), emulatorer, Subsonic (typ egen spotify, streama din musik hemifrån till vart du vill) osv. Sen är det förstås mycket smidigare att exempelvis surfa eller göra andra "datorgrejer" på en dator jämfört med de flesta andra typer av enheter.

Du framhäver bra fördelar med att bygga en egen htpc, jag har bara några frågor:

- Det verkar som om att jag har skrivit fel, menar att jag ska använda burken som en mediaserver och inte enbart som spelare. Det då tänkt att den ska kunna streama ex 720p serier till typ två enheter samtidigt. Är min budget för låg för liknande eller vad?
- Pirat grejjer har man ju (faktiskt) lagt av med i vuxen ålder. Så vilket OS rekommenderas? FreeBSD eller annan linux dist...eller ska man bita i det sura äpplet och köpa något mer nischat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lotus0ne:

Du framhäver bra fördelar med att bygga en egen htpc, jag har bara några frågor:

- Det verkar som om att jag har skrivit fel, menar att jag ska använda burken som en mediaserver och inte enbart som spelare. Det då tänkt att den ska kunna streama ex 720p serier till typ två enheter samtidigt. Är min budget för låg för liknande eller vad?
- Pirat grejjer har man ju (faktiskt) lagt av med i vuxen ålder. Så vilket OS rekommenderas? FreeBSD eller annan linux dist...eller ska man bita i det sura äpplet och köpa något mer nischat?

-Att streama två 720p streamar ska inte vara något problem så länge nätverket klarar av det, vilket det borde om du inte kör 802,11G eller liknande.
-Jag är ingen expert på Linux direkt (eller BSD) men det finns en version av Ubuntu med XBMC redan installerat, XBMCbuntu. Kanske kan passa?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter på kraven som du behöver en NAS samt en mediaspelare som du kan köra XBMC på. Alternativt att du bygger ihop en strömsnål PC som får agera NAS+HTPC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scepticer:

Jag tycker det låter på kraven som du behöver en NAS samt en mediaspelare som du kan köra XBMC på. Alternativt att du bygger ihop en strömsnål PC som får agera NAS+HTPC.

Ja precis. Men en modern HTPC kan vara väldigt strömsnål och alltså inte dra mer än en NAS exempelvis och behöver heller inte kosta mer. Dessutom är det en mycket mer mångsidig lösning på alla sätt och vis. Det är modernt med NAS men det är inte alltid den smartaste lösningen. Mediaspelare kan vara ganska kompetenta nu men aldrig på den nivån som en riktig PC, speciellt inte om man har lite konstiga format, undertexter eller streamingtjänster man vill utnyttja.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med snajk
Beror väl lite på budget och hur du bor. Hårddiskarna låter ju lite när de går och har du bra med pengar och ett stort hus så kan du ju gömma undan en NAS på vinden eller i någon garderob och samtidigt ha en knäpptyst och fläktlös HTPC i vardagsrummet.
Menee.. annars ser jag inte mycket vinst i att dela upp HTPC och NAS i två olika enheter. Nackdelarna som jag ser det: Dubbel uppsättning hårdvara som såklart kostar mer och mer kablar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är bra rådgivning här, sånt gillas

Problemet med htpc känner jag att den ska stå igång och måste vara kopplad till TV:n genom en hdmi för att få bästa effekt, då gäller det att ha bra passiv kylning + lågt ljud på hårddiskarna eftersom det är tänkt att den ska vara på så gott som 24/7. Fördelen med att ha en typ av NAS/"mediaserver" blir ju då att jag kan ställa den lite vart jag vill och koppla in den i nätverket.

Jag gillar ändå själva grejjen att bygga den själv och, som ni påpekar, ha så mycket mer möjligheter. Själva surfandet på TV är inte riktigt min grej, telefon och platta fungerar utmärkt till det.

Om man utgår från dina fördelar Snajk, fast riktar in sig mot en mer server approach, skulle fortfarande samma delar vara bra som bas. Eller börjar vi prata annan cpu, moderkort och minnen i det läget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lotus0ne:

Det är bra rådgivning här, sånt gillas

Problemet med htpc känner jag att den ska stå igång och måste vara kopplad till TV:n genom en hdmi för att få bästa effekt, då gäller det att ha bra passiv kylning + lågt ljud på hårddiskarna eftersom det är tänkt att den ska vara på så gott som 24/7. Fördelen med att ha en typ av NAS/"mediaserver" blir ju då att jag kan ställa den lite vart jag vill och koppla in den i nätverket.

Jag gillar ändå själva grejjen att bygga den själv och, som ni påpekar, ha så mycket mer möjligheter. Själva surfandet på TV är inte riktigt min grej, telefon och platta fungerar utmärkt till det.

Om man utgår från dina fördelar Snajk, fast riktar in sig mot en mer server approach, skulle fortfarande samma delar vara bra som bas. Eller börjar vi prata annan cpu, moderkort och minnen i det läget?

Hade du inte tänkt spela upp media utan bara tillhandahålla det via nätverket så räcker det med något mycket klenare, du hade säkert klarat dig med en Raspberry PI, Atom eller en typ tio år gammal dator utan problem. Vill du också låta den sköta en del andra uppgifter också så kan det nog vara bra med något lite snabbare. Det paket jag länkade är inte direkt idealt för en server då det har ett visst fokus på grafiken, vilket är bra för mediauppspelning (och spel) men inte har så stor betydelse för andra saker. Skulle du köpa exempelvis detta moderkort med en Atom-CPU integrerad så skulle det nog passa bättre. Skillnaden i pris är inte så stor och de flesta Atom-moderkort verkar bara ha stöd för två SATA-enheter, jämfört med sex för AMD-paketet, och övriga expansionsmöjligheter är också begränsade. Å andra sidan så lär Atomen dra mindre el och därmed låta mindre och inte bli lika varm.