Hjälp med övergång från Win7 Filserver (NTFS) till FreeNAS (ZFS)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2001

Hjälp med övergång från Win7 Filserver (NTFS) till FreeNAS (ZFS)

Hej!

ESXi med Filserver VM Windows 7 :

Har idag 3st 1,5TB formaterade som tre separata partitioner NTFS under Windows 7, inga konstigheter.
Diskarna sitter på ett m1015-kontrollerkort som via passthrough når Windows-VMen.

Har nu tänkt gå över till FreeNAS och ZFS och i samma veva köpt ytterligare 3st 2TB diskar och tänkte nyttja samtliga 6 diskar som en pool med två raidZ arrays med totalt 7TB utrymme.

Är det här en bra lösning?

Laptop: Macbook Pro Retina 15".
Desktop: iMac 27" i5 late 2011.
Server: i5-2400 32gb 16TB - ESXi Win7/Debwww/PFSense/FreeNAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Okt 2004

En flexiblare lösning, istället för FreeNAS, kanske skulle vara en Linux-baserad server.

Körde FreeNAS tidigare, gick över till Ubuntu server med Webmin, Plex Media Server mm. då det känns som att med Linux i botten så kan användningsområdet för servern utökas lättare om jag vill.

RAID array etc ska jag inte ge mig in på, det får någon med bättre koll ge dig kommentarer och råd om

PC#1: MSI Z77A-GD55|i5(3570K)@3,4GHz|8GB Corsair Vengance 1600 MHz|HD7970 3GB GDDR5|Define R4|SP-650M
PC#2: MSI P55-CD53|i5(750)@2,7GHz|4GB DDR3 1333 MHz|HD6870 1GB GDDR5|Centurion 5|Corsair VX450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av malek:

Hej!

ESXi med Filserver VM Windows 7 :

Har idag 3st 1,5TB formaterade som tre separata partitioner NTFS under Windows 7, inga konstigheter.
Diskarna sitter på ett m1015-kontrollerkort som via passthrough når Windows-VMen.

Har nu tänkt gå över till FreeNAS och ZFS och i samma veva köpt ytterligare 3st 2TB diskar och tänkte nyttja samtliga 6 diskar som en pool med två raidZ arrays med totalt 7TB utrymme.

Är det här en bra lösning?

Din fråga är lite konstig med tanke på vad som står i din signatur.

Jag ser ner på folk som särskriver!