Permalänk

Scythe GT ljudnivå luftflöde osv

Har nyligen införskaffat corsairs h80i och kände att jag var tvungen att testa fläktarna som kommer med. Kylförmågan är helt ok men ljudnivån är förskräcklig, kan endast köra på quiteprofilen (ca 1100 rpm) och även då överröstar fläktarna allt annat i mitt system.

Så funderar nu på nya fläktar och har hört mycket bra om scythes gentle typhoon fläktar. Vad har ni för erfarenhet av ljudnivå/kylförmåga med dessa fläktar? Är det värt att köra på 1450rpm-varianten eller bör man gå upp till 1850?

Förslag på andra fläktmodeller är också välkomna men fläktarna ska då uppfylla dessa krav:
- 120mm
- Relativt tysta
- Bra statiskt luftflöde
- Ej noctua då det inte passar in i färgtemat

/Robin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Låda: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i5 3570K @ 4,4ghz | CPU-Kylare: Corsair Hydro H80i | Grafikkort: Asus Geforce GTX660TI @ 1200mhz | Minnen: 8GB Corsair Dominator Platinum | SSD: Intel 330 Series 180GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av moetmannen:

Har nyligen införskaffat corsairs h80i och kände att jag var tvungen att testa fläktarna som kommer med. Kylförmågan är helt ok men ljudnivån är förskräcklig, kan endast köra på quiteprofilen (ca 1100 rpm) och även då överröstar fläktarna allt annat i mitt system.

Så funderar nu på nya fläktar och har hört mycket bra om scythes gentle typhoon fläktar. Vad har ni för erfarenhet av ljudnivå/kylförmåga med dessa fläktar? Är det värt att köra på 1450rpm-varianten eller bör man gå upp till 1850?

Förslag på andra fläktmodeller är också välkomna men fläktarna ska då uppfylla dessa krav:
- 120mm
- Relativt tysta
- Bra statiskt luftflöde
- Ej noctua då det inte passar in i färgtemat

/Robin

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ett par GT i 1850rpm och dom låter självklart en del i full fart men dom flyttar även mycket luft. Jag har en fläktkontroller så jag drar bara ner dom när jag vill ha lite tystare.
För din del skulle det vara bättre att ha en 1450 eller kanske yttligare ett steg lägre. Det beror på hur kinkig du är med ljudet.

Permalänk
Cooling Stuff

precis, utan kontroller satsa på läger hastighet 1450-1150 och prestanda blir inte lidande jämför med stock men ljudnivå mycket lägre
alternativen är att använda Y-kabel och koppla fläktar till moderkort och styra de i bios eller annan program

alternativ är Scythe är många, satsa alltid på bättre märke som NosieBlocker, Enermax eller Cougar, Noctua är också bra men bara med P modeller, allt annat är bara tysta chassi fläktar som klarar inte så bra radiator eller kylare

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

precis, utan kontroller satsa på läger hastighet 1450-1150 och prestanda blir inte lidande jämför med stock men ljudnivå mycket lägre
alternativen är att använda Y-kabel och koppla fläktar till moderkort och styra de i bios eller annan program

alternativ är Scythe är många, satsa alltid på bättre märke som NosieBlocker, Enermax eller Cougar, Noctua är också bra men bara med P modeller, allt annat är bara tysta chassi fläktar som klarar inte så bra radiator eller kylare

öhh? Deras F12 är väl den mest sålda Noctua fläkten? anpassad 100% för radiatorer/kylflänsar :annoyed:

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Själv är jag väldigt nöjd med min Enermax Magma.
Kör dessa i en 360 rad och kyler allt till en väldigt behaglig temperatur.

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av Zyzz:

öhh? Deras F12 är väl den mest sålda Noctua fläkten? anpassad 100% för radiatorer/kylflänsar :annoyed:

Ja, det stämmer men de är inte anpassade för lägre ljudnivå som P12 och här handlar det om lägre ljudnivå än GT, givetvis kan man satsa på Delta eller GT 5400 fläktar om man är ute efter bara prestanda men P12 är de ända Noctua fläktar värda de pengar, för bättre prestanda kan du satsa på andra fläktar än F12 för mindre pengar

men det är självklart en smaksak, alla de fläktar presterar riktig bra
en liten exempel på skillnad mellan noctua fläktar
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem

Jag tyckte 1450rpm på en H70 lät för mycket både i idle och fullt blås.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM