Vad är skillnaden mellan dessa minnen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Vad är skillnaden mellan dessa minnen?

Hej!

Finns det någon här som kan förklara skillnaden mellan dessa två minnen från Kingston?

HyperX blu black - 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1600MHz CL10 DIMM
KHX16C10B1BK2/16

HyperX blu black - 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1600MHz CL10 Intel XMP DIMM
KHX16C10B1BK2/16X

Båda är vad jag kan se 1600MHz minnen men den ena, den med X på slutet i modellbeteckningen, har en XMP profil.
Men jag tycker att XMP profilen verkar vara exakt lika som "standard" inställningarna för den modellen? Blir inte klok.

Hoppas någon är klokare än jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

Köp minne med lägre cl

CPU: i5 3570k @ 4.8 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elit (8x2) ||MB:MSI s01a ||KYLNING: EK h30 360 ltx ||
HDD: WD caviar Blue 1Tb ||SSD: OCZ Agility 3 120G || Samsung EVO 850 1 TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

XMP är ju bara en utökad SPD.
Det kan vara bra om man har moderkort som stöder XMP men inte manuell justering av timings.

Om priset är lika så finns det ju ingen anledning att inte köpa XMP modellen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av ante9224:

Köp minne med lägre cl

Vad jag kan se så har båda samma CL?

Skrivet av Svensktiger:

XMP är ju bara en utökad SPD.
Det kan vara bra om man har moderkort som stöder XMP men inte manuell justering av timings.

Om priset är lika så finns det ju ingen anledning att inte köpa XMP modellen.

Priset (därifrån jag tänkt köpa iallafall) är faktiskt lägre på den med XMP, vilket också gör mig lite fundersam.
Är den utan XMP ett "fullständigt" 1600MHz minne medan den med XMP är ett marknadsföringstrick som endast är 1600MHz med XMP.
Fast det stämmer inte överens med vad som står på Kingstons sida enligt mig heller?

Det är någon skillnad stabilitetsmässigt mellan att köra på en XMP profil eller en vanlig SPD? Datorn skall stå på 24/7 så stabilliteten är viktig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

SPD är ju väldigt begränsad och innehåller så vitt jag vet aldrig inställningar utöver de rekade hastigheterna (d.v.s max 1600mhz).
XMP ger tillverkare möhligheten att trycka in en mängd olika profiler för de mest varierande hastigheter, men kräver som sagt moderkort/bios stöd.
Kan dock inte tänka mig att XMP skulle kunna vara nån nackdel då det är en "extention" och du fortfarande har vanlig SPD info kvar.