Tryckluft på burk tappar effekt vid nedkylning ??

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk tappar effekt vid nedkylning ??

Testade idag första gången denna produkt. https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=D-400B

Tyckte produkten var kanon från början med bra tryck och fick sätta på mig handske för att hela
aluminium flaskan isade på ytan och då tappade man även lufttrycket markant.

Då tyckte jag även att den gick fortare slut.

Hur länge ska man behöva vänta vid detta stadium för att få tillbaka trycket ??

Rengjorde hela burken första gången på ett halv år och så gott som hela flaskan gick åt och
de som går att använda nu i botten är inte mycket tryck i luften men blåser självklart.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Har använt min burk från Kjell&Company och rengjort datorn utförligt 4 gånger, det finns fortfarande tryck i den. Något måste ju vara fel?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Har använt min burk från Kjell&Company och rengjort datorn utförligt 4 gånger, det finns fortfarande tryck i den. Något måste ju vara fel?

Tack för dina funderingar. Jag måste erkänna att från början kändes produkten bra men sedan var jag
inte helt nöjd i slutändan och därför jag frågar om detta och hur produkten ska fungera om den
kyls ner så mycket så man måste vänta 15 minuter för att den ska få mer kraft i tryckluften.

Edit: Ser att du använder samma produkt som mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Tack för dina funderingar. Jag måste erkänna att från början kändes produkten bra men sedan var jag
inte helt nöjd i slutändan och därför jag frågar om detta och hur produkten ska fungera om den
kyls ner så mycket så man måste vänta 15 minuter för att den ska få mer kraft i tryckluften.

Edit: Ser att du använder samma produkt som mig.

Kan iofs hålla med om att den blir kall fort, men trycket verkar inte ta slut så fort i min åsikt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Dutta med luft. Håller du in den så blir det lätt så.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Spola varmvatten på den?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

när burken blir kall så blir det mindre tryck och sen när den blir varm igen så bör tryckte öka. enkel fysik

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Spola varmvatten på den?

Tack så mycket för tipset att när detta sker så spolar man varmvattan på behållaren för att snabbare
få upp värmen.

Tycker också om tipset att man duttar med luft för att kylan ska ej komma lika snabbt men när det
i detta fall var mycket damm så är endå bästa tipset varmvatten vid nästa rengöring.

Har jag felanvändt produkten när jag lyckats nästan tömma hela flaskan och är det vanligt att den
tappar i tryck om man använder luften nästan konstant så att den isar på utan och tappar tryck.

Hade säkert 2/3 delar kvar när den tappade trycket och väntade säkert 5 minuter men fanns fortfande is och
vatten som jag torkade av med handduk men med tanke på att den ej var lika varm som från början så hade den
ej samma tryck efter detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Halvt off topic.. Hur fungerar de där små mini-kompressorerna som man läser lite om ibland? Aldrig hört något resultat men kanske är av intresse.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

när burken blir kall så blir det mindre tryck och sen när den blir varm igen så bör tryckte öka. enkel fysik

är inte det lite Kemi också? hehe alltså att atomerna rör sej mer när det är varmt.

Och TS jag ger dej ett exempel vilket rör sej mest vatten eller is? det är samma ämne men som du vet så rör sej vatten och inte is. så fungerar ämnen i allmänhet. I ditt fall antar jag att gasen har blivit kall och har blivit mer av ett flytande/fast ämne.
vet inte om detta var vad du undrade men det är 7an:s Fysik/Kemi.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

är inte det lite Kemi också? hehe alltså att atomerna rör sej mer när det är varmt.

Och TS jag ger dej ett exempel vilket rör sej mest vatten eller is? det är samma ämne men som du vet så rör sej vatten och inte is. så fungerar ämnen i allmänhet. I ditt fall antar jag att gasen har blivit kall och har blivit mer av ett flytande/fast ämne.
vet inte om detta var vad du undrade men det är 7an:s Fysik/Kemi.

Well, is rör sig men mycket långsammare än vatten

OnT, Att "dutta" med luft är för att inte trycket ska försvinna så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Well, is rör sig men mycket långsammare än vatten
.

Ja det vet jag men vill förklara simpelt det behöver vara vid den absoluta nollpunkten för att inte röra sej...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det här med tryckluft på burk är det ett skämt eller? fick hem Intet's burk idag höll in i ca 20-30sek sen vart det slut i flåset/trycket, burken blev iskall. Började bli kondens o det blev isbitar på burken. Det bara småpyser lite men utan lufttryck när man trycker, kunde ju like gärna sparat 99kr och tagit ett par djupa andedag och blåst med munnen istället...