PCI Express kontrollerkort SATA överföring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

PCI Express kontrollerkort SATA överföring

Jag har en fråga ang SATA kontrollerkort.

Jag tänkte sätta in ett kontrollerkort för att kunna koppla in extra SATA hårddiskar men blir lite fundersam.
De flesta kontrollerkort för SATA är PCI Express x1. Dvs med 250 Mbps port överföring. På dessa sitter det typ 2 st SATA III uttag med 6 Gbps.

Hur fungerar det??? I mina ögon så ser det ut som kortet är en jätte flaskhals och man inte får ut mer i hastighet än 250 Mbps totalt från de båda SATA hårddiskarna !!!???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Du jämför lite äpplen med päron här bits vs bytes. PCI Express 2.0 har en teoretisk hastighet på 5GT/s (500MB/s med 8/10 kodning), vilket är bättre än SATA2 (300MB/s) men sämre än SATA3 (600MB/s). PCI Express 3.0 har en teoretisk hastighet på 8GT/s, men jag har inte sett några kontrollerkort som stödjer den standarden.

En hårddisk funkar ju bra att driva med ett sådant kontrollerkort. En SSD med viss strypning om SSD'n är snabb. Flera diskar delar på prestandan om de arbetar samtidigt.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!