Z68 och i72600K. Ska bus-frekvensen höjas ibland eller ligga på en stabil nivå?

Permalänk

Z68 och i72600K. Ska bus-frekvensen höjas ibland eller ligga på en stabil nivå?

Min dator har på senaste blivit instabil och jag har redan en tråd angående detta. Dock vill jag här ställa en mer specifik fråga.

Mitt problem är sporadiska bluescreens och att saker verkar koppla in och ur sig ur datorn konstant. Dock inga av de sakerna jag faktiskt har anslutna vad det verkar som. Windows spelar upp ljud och ger mig meddelanden om att nya enheter anslutits och sedan dragits ur. Det meddelar ofta att en kontakt satts i mikrofoningången på baksidan av moderkortet, för att sedan meddela att denna dragits ur. Kan hända flera gånger under en period på 5 sekunder.

Vad jag märkt är att detta verkar ha ett samband med att min "Bus-frekvens" höjs. Detta har jag sett genom att övervaka denna i programmet OCCT.
Den höjs under korta stunder (mindre än en sekund) upp till ca 250MHz. När detta händer så höjs även CPU-frekvensen till ca 4200MHz.

Datorn är helt oklockad och jag har återställt BIOS genom att köra clear cmos och tagit ut batteriet och sedan kört in nyaste BIOS igen.
Jag har också provat att köra datorn med nätverkskort, ljudkort samt USB3-portar avstängda i BIOS, ingen framgång.

Nu till min fråga, ska Bus-frekvensen höjas på detta sätt på ett sandy-bridge-system? Eller är det något som är knasigt här? Eller ja, knasigt är det, men är det här problemet ligger?

Självklart kanske programmet kan läsa fel också, har inte bekräftat det genom något annat program. Tips mottages gärna.

Mitt system:
Asrock z68 fatal1ty pro gen3
Intel I7 2600K
MSI HD7970 (nytt sedan en månad tillbaka, minns ej om problemen fanns innan detta, men jag tror det)
Fractal design newton 1000W
Intel 330 180GB SSD.
Flertalet mekaniska HDD.
Vattenkylning.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Min dator har på senaste blivit instabil och jag har redan en tråd angående detta. Dock vill jag här ställa en mer specifik fråga.

Mitt problem är sporadiska bluescreens och att saker verkar koppla in och ur sig ur datorn konstant. Dock inga av de sakerna jag faktiskt har anslutna vad det verkar som. Windows spelar upp ljud och ger mig meddelanden om att nya enheter anslutits och sedan dragits ur. Det meddelar ofta att en kontakt satts i mikrofoningången på baksidan av moderkortet, för att sedan meddela att denna dragits ur. Kan hända flera gånger under en period på 5 sekunder.

Vad jag märkt är att detta verkar ha ett samband med att min "Bus-frekvens" höjs. Detta har jag sett genom att övervaka denna i programmet OCCT.
Den höjs under korta stunder (mindre än en sekund) upp till ca 250MHz. När detta händer så höjs även CPU-frekvensen till ca 4200MHz.

Datorn är helt oklockad och jag har återställt BIOS genom att köra clear cmos och tagit ut batteriet och sedan kört in nyaste BIOS igen.
Jag har också provat att köra datorn med nätverkskort, ljudkort samt USB3-portar avstängda i BIOS, ingen framgång.

Nu till min fråga, ska Bus-frekvensen höjas på detta sätt på ett sandy-bridge-system? Eller är det något som är knasigt här? Eller ja, knasigt är det, men är det här problemet ligger?

Självklart kanske programmet kan läsa fel också, har inte bekräftat det genom något annat program. Tips mottages gärna.

Mitt system:
Asrock z68 fatal1ty pro gen3
Intel I7 2600K
MSI HD7970 (nytt sedan en månad tillbaka, minns ej om problemen fanns innan detta, men jag tror det)
Fractal design newton 1000W
Intel 330 180GB SSD.
Flertalet mekaniska HDD.
Vattenkylning.

Skulle definetivt kalla det konstigt, i7 2600k har en turbo boost till 3,8 ghz, den skall inte gå till 4,2ghz har du installerat något OC program som klockar automatiskt åt dig?(Kommer oftast i samband med moderkortet?)

Du kan alltid testa att gå in i BIOS och stänga av turbo, och se om frekvensen slutar hoppa up och ner.

Program du kan se cpu frekvens: Core temp, Cpu-z.

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Skulle definetivt kalla det konstigt, i7 2600k har en turbo boost till 3,8 ghz, den skall inte gå till 4,2ghz har du installerat något OC program som klockar automatiskt åt dig?(Kommer oftast i samband med moderkortet?)

Du kan alltid testa att gå in i BIOS och stänga av turbo, och se om frekvensen slutar hoppa up och ner.

Program du kan se cpu frekvens: Core temp, Cpu-z.

Jo det vet jag. Att den går upp till 3,8 är helst normalt. Men frågan är om Bus-frekvensen ska styra detta? Är det inte multipliern som ska öka?
Eller är det så att programmet beräknar detta fel på något vis?

CPU-frekvensen har jag kikat med cpu-z. Det är Bus-frekvensen som jag tycker är märklig. Den skall väl ligga stabilt, eller är det normalt att den ökar för att CPU-frekvensen ska öka? Jag kanske jagar något som egentligen är helt normalt här, jag vet faktiskt inte hur den ska bete sig.

Inga OC-program. Nyinstallerat Windows 8. Jag tror jag testade att stänga av HT i BIOS utan någon förändring, men minns ej detta säkert. Ska testa slå av turbo-funktionen som du föreslår.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Jo det vet jag. Att den går upp till 3,8 är helst normalt. Men frågan är om Bus-frekvensen ska styra detta? Är det inte multipliern som ska öka?
Eller är det så att programmet beräknar detta fel på något vis?

CPU-frekvensen har jag kikat med cpu-z. Det är Bus-frekvensen som jag tycker är märklig. Den skall väl ligga stabilt, eller är det normalt att den ökar för att CPU-frekvensen ska öka? Jag kanske jagar något som egentligen är helt normalt här, jag vet faktiskt inte hur den ska bete sig.

Inga OC-program. Nyinstallerat Windows 8. Jag tror jag testade att stänga av HT i BIOS utan någon förändring, men minns ej detta säkert. Ska testa slå av turbo-funktionen som du föreslår.

Det är normalt att cpu frekvensen hoppar upp och ner, det kallas intel speedstep och är en strömsparnings funktion som gör att cpu:n tar kraft när den behöver, vilket minimerar elanvändningen där av ochså värme etc.

Och när frekvensen går up, är det ju multiplen som gör det, t.ex. 2600 mhz = x26 multiple, titta på cpu-z så ska du nog se att din multiple hoppar upp när frekvensen går upp.

Permalänk
Medlem

Det är inte normalt att busfrekvensen ändras på 2600k, alla frekvenshöjningar/sänkningar sker via multipeln. Det är dock inte omöjligt att programmet visar fel, testa med flera olika så som CPU-Z, core temp, etc.

Permalänk
Avstängd

Med Bus menar du att BCLK (100) går upp till 250? Sinnesjukt och din CPU lär ju vara rostad.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Det är normalt att cpu frekvensen hoppar upp och ner, det kallas intel speedstep och är en strömsparnings funktion som gör att cpu:n tar kraft när den behöver, vilket minimerar elanvändningen där av ochså värme etc.

Och när frekvensen går up, är det ju multiplen som gör det, t.ex. 2600 mhz = x26 multiple, titta på cpu-z så ska du nog se att din multiple hoppar upp när frekvensen går upp.

Detta vet jag. Det som gör mig orolig är busfrekvensen, att den ändras. Och du har helt rätt i det. När processorn är uppe i sin normala arbetsfrekvens så låg multipliern på x34 om jag inte missminner mig.

Skrivet av DevilsDad:

Det är inte normalt att busfrekvensen ändras på 2600k, alla frekvenshöjningar/sänkningar sker via multipeln. Det är dock inte omöjligt att programmet visar fel, testa med flera olika så som CPU-Z, core temp, etc.

Jag tänker mig det också. Kanske är det inte omöjligt att OCCT räknar som så att när CPU-frekvensen går upp, går busfrekvensen upp också? Fast det bör ju i sådant fall vara en bugg de skulle ordnat för länge sedan?

Finns det något bra program som kan logga busfrekvensen? OCCT kan göra det, men bara under pågående test vad jag har sett. Jag kan se max och min värden, men jag vill gärna kunna se hur alla andra värden såg ut samtidigt vid just den sekunden då det hände.
Just under OCCT-stresstest så verkar saker faktiskt ligga ganska stabilt. Det är när jag bara sitter och surfar som det oftast verkar hända. Jag har OCCT igång ett tag och kikar in och ser att BUS varit uppe vid 250MHz och CPU en bit över 4GHz.

Och som sagt, ofta när detta händer. Så börjar Windows ploppa och meddela att saker och ting ansluts och kopplas ifrån. Oftast mikrofoingången.

EDIT:

Skrivet av Dwightschrute:

Med Bus menar du att BCLK (100) går upp till 250? Sinnesjukt och din CPU lär ju vara rostad.

Det stämmer. Iaf enligt OCCT. Om "bus" i OCCT då är menat att vara BCLK, det vet jag inte heller säkert.
Här är en graf över ett av testen. Som jag sade så verkar det inte bli så extremt under test, utan snarare vid idle eller milt arbete. Under detta test
går den bara upp till ca 125MHz under ett kort ögonblick.

Om min CPU har blivit rostad, är det helkört då, eller kan det vara så att det bara blir instabilt.. som nu?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Avstängd

Kolla CPU-Z så ser vi vad du har för bus speed.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Kolla CPU-Z så ser vi vad du har för bus speed.

I CPU-Z ligger den på 99.91 MHz. Precis där ligger den i OCCT också. Men kikar jag på Min/Max värdena i OCCT så ser jag att den nu varit uppe i 226MHz och nere så lågt som 46MHz.

Här är en skärmdump:

http://i48.tinypic.com/21dig0j.jpg

CPU-Z:

http://i50.tinypic.com/vd0fi1.jpg

Tack så jättemycket för er hjälp! Så besvärligt att bara inte veta vad som måste bytas ut, eller göras. Kan inte ha en så här instabil dator med mitt arbete jag gör på den.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Avstängd

Kolla igenom bios och se så allting stämmer.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Kolla igenom bios och se så allting stämmer.

Allt ska vara default i BIOS. Jag har gjort en Clear cmos samt tagit ur batteriet. Efter det har jag uppdaterat till senaste BIOS-versionen igen.
Det jag gjort därefter är att ändra Sata-kontrollern från IDE till AHCI samt satt ställt in ramprofilen till att gå i 800MHz (XMS-profil-någonting). Något mer än så ska inte vara gjort i BIOS.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Avstängd

riktigt konstigt det där.

Om du startar CPUZ, och stirrar på BUS medans du kör Prime95, rör den sig något?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

riktigt konstigt det där.

Om du startar CPUZ, och stirrar på BUS medans du kör Prime95, rör den sig något?

Jag får testa detta imorgon. Problemet är att det händer sällan och under ett kort ögonblock. Kan dröja en kvart innan den spikar.
Men jag prövar, har inte testat prime mer än någon gång ännu, och då visste jag inte om detta fenomen med busfrekvensen.

Här lyckades jag fånga det på film. Tyvärr är kvaliten dålig så du ser inte jättebra. Men du kan se hur processorn går upp i frekvens uppe i diagrammet, BUS är längst ned men ändringen i diagramet är så liten så det syns inte på filmen, men den finns där. Samtidigt så hör du hur windows ploppar om att något ansluts.
http://www.youtube.com/watch?v=anIScedz3BE&feature=youtu.be

Ibland får jag även grafikfel på skärmen. Svart streck visar sig under ett ögonblick. Kan hända när som helst. Har dock än inte sett det när jag kikat på film. Men händer ganska ofta (varje kvart åtminstone) när jag sitter och surfar.

Men vi är helst säkra på att BUS-frekvensen ej ska ändras under drift? Den ska stå helt fast på 100MHz hela tiden? Det är enbart multipliern som ska ändras?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Måste va nåt som buggar, det är ytterst få sandy som går över 110Mhz BLCK, dom flesta går inte mer än 5-7Mhz över 100 sen blir allt väldigt ostabilt.

BLCK kan variera lite, men då pratar vi nån Mhz +/- och det är mest om spread spectrum är aktiverat.

Har du garanti kvar så skulle jag rekommender dig att skicka in moderkortet, det är sannolikt där det är nåt som är fel. Men har du möjlighet så prova gärna cpu i annat mobo eller annan cpu i ditt mobo.

Permalänk
Avstängd

Bara multi ska ändras ja.
BCLK(Bus) ska vara på 99-100 sålänge du inte ändrat på den själv i BIOS.

Du kan prova spela in skärmen med Fraps. 30 sek dock via gratis trial.
Om du väljer "Monitor Desktop DWM"

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Måste va nåt som buggar, det är ytterst få sandy som går över 110Mhz BLCK, dom flesta går inte mer än 5-7Mhz över 100 sen blir allt väldigt ostabilt.

BLCK kan variera lite, men då pratar vi nån Mhz +/- och det är mest om spread spectrum är aktiverat.

Har du garanti kvar så skulle jag rekommender dig att skicka in moderkortet, det är sannolikt där det är nåt som är fel. Men har du möjlighet så prova gärna cpu i annat mobo eller annan cpu i ditt mobo.

Tyvärr känner jag ingen som har ett SB-system och själv har jag bara kört AMD förut.

Jag misstänker också moderkortet, jag har faktiskt haft lite stabilitetsproblem hit och dit sedan jag köpte datorn begagnad. Moderkortet är egentligen det ända förutom chassit som fortfarande suttit i sedan förra ägaren. Som jag för övrigt inte betvivlar någonting om, medlem på forumet och har varit mycket hjälpsam, Xr0o tror jag bestämt han heter här.

Hur som helst, tror du det är mätfel i programmet eller tror du att det faktiskt kan vara så att BLCK går bersärk här och riskerar att rosta alltihop?

Och jag vill än en gång klargöra att spikarna bara pågår i ett kort ögonblock, inte ens en sekund.

Skrivet av Dwightschrute:

Bara multi ska ändras ja.
BCLK(Bus) ska vara på 99-100 sålänge du inte ändrat på den själv i BIOS.

Du kan prova spela in skärmen med Fraps. 30 sek dock via gratis trial.
Om du väljer "Monitor Desktop DWM"

Har ej ändrat. Ska prova imorgon att spela in med fraps.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Tyvärr känner jag ingen som har ett SB-system och själv har jag bara kört AMD förut.

Jag misstänker också moderkortet, jag har faktiskt haft lite stabilitetsproblem hit och dit sedan jag köpte datorn begagnad. Moderkortet är egentligen det ända förutom chassit som fortfarande suttit i sedan förra ägaren. Som jag för övrigt inte betvivlar någonting om, medlem på forumet och har varit mycket hjälpsam, Xr0o tror jag bestämt han heter här.

Hur som helst, tror du det är mätfel i programmet eller tror du att det faktiskt kan vara så att BLCK går bersärk här och riskerar att rosta alltihop?

Och jag vill än en gång klargöra att spikarna bara pågår i ett kort ögonblock, inte ens en sekund.

Har ej ändrat. Ska prova imorgon att spela in med fraps.

Tack för all hjälp!

Ja om den verkligen går upp på 200-250 så bör det krascha omedelbart, men det kan va nåt knas med moderkortet som gör detta. Stämmer ju även väl överrens med det du beskriver att MB tror att sladdar kopplas i och ur. Är det garanti kvar så lär du få ett nytt mobo

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ja om den verkligen går upp på 200-250 så bör det krascha omedelbart, men det kan va nåt knas med moderkortet som gör detta. Stämmer ju även väl överrens med det du beskriver att MB tror att sladdar kopplas i och ur. Är det garanti kvar så lär du få ett nytt mobo

Uppdatering:

Har fortfarande alla dessa problem. Har inte gjort någon mer egentlig felsökning.

Det jag kommit fram till är:
Vissa USB-portar slutar ibland att fungera, speciellt om flertalet enheter sitter i samtidigt. Då får jag koppla ur alla och testa runt i olika portar till jag hittar en som fungerar just då.

Jag har ett 5.1-system anslutet till moderkortet och här får jag meddelande om att bakhögtalarnas sladd ibland kopplas ur och i trotts att jag inte rör den. Detta verkade hända just vid FSB-spikarna. Men verkar också kunna hända vid övriga tillfällen.

Här om dagen så kraschade datorn och sedan hittade den ej min SSD. Stängde av och kopplade i och ur sladden och då fanns den i BIOS igen. En annan SSD (OCZ vertex2) dog helt plötsligt för några månader sedan.

Datorn har också tagit otroligt lång tid på sig att stänga av sig nu ett tag. ca 5 minuter. Varje gång den sen startar meddelar Windows om att något gick snett vid avstägningen. Nu går det snabbare att stänga av den men jag får fortfarande felmeddelande när Windows startas.

Det känns som att det är fel lite här och där. Svårt att lista ut vad som orsakar det. En omformatering har inte hjälpt tyvärr.
Tror ni att det kan vara moderkortet som felar? Eller kan det vara någon annan komponent? Nätaggregat, kan dessa orsaka problem som dessa?

Har skrivit till asrocks support angående problemet, men nu har det tyvärr gått över en månad utan svar.

Mycket tacksam för hjälp!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Skummade genom alla inlägg lite snabbt och kan som övriga konstatera att något är galet. Du kan ju prova att uppdatera bios till det senaste och också stänga av "spread spectrum". Är den avstängd ska bus speed ligga på 100 konstant.

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=Fatal1ty%20Z68%20...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Verkar som ditt moderkort är trasigt

Z68 bryggan skall alltid ligga på 100MHz +/- 3% Absolut inte över eller under!

Men gå in i bios och ställ BCLK på 100MHz om det är intställt på Auto. kolla om du kan låsa frekvensen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Skummade genom alla inlägg lite snabbt och kan som övriga konstatera att något är galet. Du kan ju prova att uppdatera bios till det senaste och också stänga av "spread spectrum". Är den avstängd ska bus speed ligga på 100 konstant.

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=Fatal1ty%20Z68%20...

Tack, ska testa detta! BIOS är uppdaterat till senaste. Har även testat att köra tillbaka till original men ingen skillnad.

Skrivet av SwedenVirre:

Verkar som ditt moderkort är trasigt

Z68 bryggan skall alltid ligga på 100MHz +/- 3% Absolut inte över eller under!

Men gå in i bios och ställ BCLK på 100MHz om det är intställt på Auto. kolla om du kan låsa frekvensen!

Haha, ja. faktiskt så vore det nästan skönt om någon kunde bekräfta detta så jag bara kan köpa ett nytt och sedan vara glad

Ända som gör det besvärligt är vattenkylningen som måste plockas ned då.

Ska testa inställningen i BIOS.

Något annat märkligt är att mina övervakningsprogram inte alltid fungerar i HWmonitor kan jag ibland bara se temp på CPU och GPU, inga hårddiskar eller annat på moderkoretet. Nytt när jag körde igång OCCT så visades där enbart CPU-frekvensen, inget annat. Startade programmet igen och nu fungerar allt.
BUS har varit nere på 69MHz under tiden jag skrivit detta meddelande.

Om ett nytt moderkort måste till.. har ni något bra tips på ett för en i72600K?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Om ett nytt moderkort måste till.. har ni något bra tips på ett för en i72600K?

En Z77-bräda från Gigabyte, ASUS, MSI eller ASRock borde funka alldeles utmärkt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

En Z77-bräda från Gigabyte, ASUS, MSI eller ASRock borde funka alldeles utmärkt.

Tack för tipset!

Så, vad tror ni? Är ett byte av moderkort på sin plats? Eller finns det andra komponenter som kan orsaka alla dessa problem?

Har stängt av "spread spectrum" i BIOS och BLCK står på 100MHz. OCCT visar nu att BUS har varit uppe på 211MHz och som minst nere på 46MHz. Om detta program nu läser rätt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

OCCT är buggat hade precis samma problem, tror inte på att min cpu gick up i 11 Ghz.

Permalänk
Skrivet av Anon@tor:

OCCT är buggat hade precis samma problem, tror inte på att min cpu gick up i 11 Ghz.

Kunde väl nästan misstänka att något sådant också kunde vara fel.

Problemet för mig är att något faktiskt är snett. Och oftast verkar det ske när BUS-frekvensen ändras i OCCT. CPU-frekvensen ändras samtidigt, men inte till några extrema höjder. Men ändå lite högre än vad den bör gå i sitt turboläge.

Hade du också faktiska problem med datorn när det hände?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Kunde väl nästan misstänka att något sådant också kunde vara fel.

Problemet för mig är att något faktiskt är snett. Och oftast verkar det ske när BUS-frekvensen ändras i OCCT. CPU-frekvensen ändras samtidigt, men inte till några extrema höjder. Men ändå lite högre än vad den bör gå i sitt turboläge.

Hade du också faktiska problem med datorn när det hände?

Hör av dig till den handlare du köpte moderkortet av, inte direkt till Asrock. Du lär få ett nytt moderkort såvida du har garanti kvar, usb portar som knasar mm. Det luktar pajj moderkort lång väg.

Om du inte orkar ta det på garanti så ungefär hur mkt vill du lägga på ett moderkort? 1000kr? 2000kr? Eller absolut budget? Finns faktiskt vettiga Z68 brädor för 7-800kr

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Hör av dig till den handlare du köpte moderkortet av, inte direkt till Asrock. Du lär få ett nytt moderkort såvida du har garanti kvar, usb portar som knasar mm. Det luktar pajj moderkort lång väg.

Om du inte orkar ta det på garanti så ungefär hur mkt vill du lägga på ett moderkort? 1000kr? 2000kr? Eller absolut budget? Finns faktiskt vettiga Z68 brädor för 7-800kr

Tyvärr tror jag bara Asrock har 1 års garanti? Ska kolla upp det nu på en gång! Hur som helst så är nog kortet närmare 2 eller 3 år gammalt.

skönt att du säger så, då är det bara att byta ut det och hoppas på frid och fröjd efter det! Som jag tidigare nämnt, så har det faktiskt under hela denna dators livslängd funnits instabilitetsproblem med bluescreens osv.

Jag har lite tajt i plånboken nu. Men jag vill heller inte vara dumsnål. Jag vill ha ett riktigt bra kort som inte begränsar något. Jag har 6 interna hårddiskar och planerar eventuellt på att skaffa fler. Men runt dryga tusenlappen eller helst under 1500 vore nog att föredra. 7-800 låter självklart riktigt bra, men jag vill inte välja bort några bra finurliga funktioner som kan vara användbara.

Har som min signatur säger en I7 2600K och ett HD7970.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Tvinga 100 i busfrekvens i BIOS. Att busfrekvensen ändras på SB kan resultera i massa konstiga saker, precis som du fått uppleva.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Tvinga 100 i busfrekvens i BIOS. Att busfrekvensen ändras på SB kan resultera i massa konstiga saker, precis som du fått uppleva.

Hur gör jag detta? Den står ställd på 100 och jag har inaktiverat "spread spectrum".

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8