i7 2600k, Endast öka maxfrekvensen (turbo) till 4.2... ok?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

i7 2600k, Endast öka maxfrekvensen (turbo) till 4.2... ok?

Hallå,

Vill bara kolla så att jag inte pajjar något i onödan. Amatör-tinker som man är. Hoppas ngn kunnig har möjlighet att kommentera. Ber på förhand om ursäkt för oprecist språk.

Jag ökadei bios på "1-Core Ratio Limit" (och 2-...3-...4-Core...) från 38, 37, 36, 35 till 42, 41, 39, 38. Förutom detta har jag inte ändrat något alls i bios. Detta har gjort att processorn i turboläge går upp till 4.2 ghz istället för 3.8 som det var tidigare.

Allt funkar hur fint som helst (tempen ligger på 45-50c vid intensivt spelande av tex BF3 eller FC3) men jag vill bara försäkra mig om att det inte är något fundamentalt jag missar. Jag gissar att om allt funkar bra så är det bara att vara glad och köra på(?) Eller har jag missat det där andra värdet som man bara måste ändra för att inte processorn långsamt ska smälta och skvätta ut genom chassifläkten.

Om det skulle visa sig att jag kan trycka upp ovan nämnda "Core Ratio Limit"-värden till 4.5 och det fortfarande flyter på fint vid belastning (med hyffsade temps såklart)...finns det då någon anledning för mig att ändra massa volt och det ena med det tredje? (Kollade en youtubevid där någon drog upp turbon till 4.5 genom att ändra ett gäng olika parametrar och det såg mkt mer komplicerat ut)

Vågar jag ens prova dra upp endast dessa värden tills något säger stopp (dvs utan att ändra ngt annat värde)? Det vore ju väldigt smidigt.

Processor: i7 2600k
Moderkort: MSI Z68a-gd55(g3)

vh,
W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Finns ingen anledning att pillra på spänningar om det inte behövs.
Men spänningen höjs ändå när du ökar frekvensen, så det är bäst att hålla lite koll och se var den hamnar.
Om du måste justera så gör det hellst med offset voltage.