Överklockning av Fx 8350 vill sig inte.

Permalänk
Medlem

Överklockning av Fx 8350 vill sig inte.

Hej

Jag har nu två kvällar i rad försökt klocka min processor lite.
Men hur jag än gör så verkar jag inte få den stabil i huvudtaget.

Det som jag har är:
Processor: AMD FX 8350
Moderkort: Gigabyte GA-970a-ds3 (Inte det bästa moderkortet direkt men bör fungera tycker jag)(senaste bios)
Kylning: Thermalright 120 ultra extreme (En Noctua 140mm fläkt)
Minne: Corsair Vengeance 1600 cl9 Low profile
Chassi: Design R4

Provat mig fram med lite olika inställningar och när jag kör igång Prime95 så antingen startar den om/låser sig eller så får jag fel på en kärna i prime.
Detta händer efter allt ifrån 30sek till 10 min.
Jag provade CPU overdrive i Catalyst Control center och där kom jag då upp i 4,4Ghz. Men vill inte köra den vägen.

Jag har stängt av alla Energispar funktioner, Cool&Quite och kan ställe LLC på antingen Auto, Regular eller Extreme. Ingenting verkar hjälpa.

Jag har som sagt försökt klocka den lite grann och enbart gått upp något steg 20,5x200 = 4100Mhz och jag får ändå problem i prime.
Volten på cpu har jag laborerat lite med och höjt från 1,35v standard upp till 1,45v. Minnena ligger på 1,5-1,51.

Temp och vcore(Idle):
CPU 30C
Cores ca20C
vcore: 1,35 - 1,42

Temp(Load):
CPU 60C (Det är absolut max men ligger runt 48-55C)
Cores 40-45C
vcore 1,4-1,5

Igår satte jag in extra 140mm fläkt i sidan på chassit för att blåsa extra på CPU/Minne/chipset. Tempen på CPU gick ner någon grad möjligtvis.

Någon som har några idéer på vad jag kan prova mera? Kan det vara för gammal version av Prime?

Öppen för alla förslag.

Permalänk

Har samma problem som du med datorn i sign, men min blir dessutom 60 grader varm i idle med 1,325V...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Detta har jag ställt in

DIGI

CPU LLC - Adjust CPU LLC. Recommended - Ultra High (75%)
CPU/NB LLC - Adjust CPU/NB LLC. Recommended - High (50%)
CPU Current Capability - Sets the Maximum Current Support. Recommended 130% for 143A
CPU/NB Current Capability - Sets the Maximum Current Support. Recommended 130%
Note: Raising the Maximum Current Support does not make the CPU draw more Current. It just allows it to scale properly with voltage, to prevent Overvolting. Watts = Volts x Amps
CPU Power Phase Control - Sets the Phase Control. Extreme helps stability, but increases thermals
CPU Voltage Frequency - More testing required
VRM Spread Spectrum - Enabled runs in reduced EMI Mode.
CPU Power Duty Control - Extreme gives better stability, but higher thermals. T-Probe tested to 4.7Ghz
CPU Power Response Control - Recommended Auto
CPU/NB Power Response Control -Recommended Auto
CPU Power Thermal Control - 130 Tested to 4.7Ghz (not sure what this effects)
DRAM Current Capability - Set higher Capability for higher frequencies
DRAM Voltage Frequency - more testing required
DRAM Power Phase Control - Extreme gives better stability but higher thermals. Recommend - Optimal

Advanced Tab

Cool'n'Quiet - Always Enabled will lower frequency of Cores under load.
Recommend - Disabled by CPU
C1E - Enhanced Halt State. Lowers Power Consumption - Recommend - Enabled
SVM - Virtual Machine - Recommend - Disabled unless running Virtual Machines
Core C6 State - Effects Overclock. Recommend - Disabled
HPC Mode - Causes Freezing During Overclock - Recommend - Disabled
Amp Master Mode - Does not effect Overclock. Recommend - Auto

CPU

Ai Overclock Tuner - Auto, Manual, DOCP
CPU Ratio - Adjusts the CPU Clock Multiplier (CPU Multi x FSB = CPU Speed)
AMD Turbo CORE Technology - Disable in order to manually Overclock the CPU
CPU Bus Frequency - A.K.A. FSB. This adjusts the base clock for, HTT, NB, CPU, DRAM.
PCIe Bus Frequency - Defaults to 100, not recommended to change, as it may damage GPU/HDD.
Memory Frequency - Adjust the Memory Divider. (DRAM Divider x FSB = DRAM Speed)
CPU/NB Frequency - Adjust the CPU/NB Divider - Defaults to 2000-2200Mhz
HT Link Speed - Adjust the HT Link Divider - Defaults to 2600Mhz
CPU Spread Spectrum - Disable - to increase overclock stability
PCIe Spread Spectrum - Disable - to increase overclock stability
EPU Power Saving Mode - Disabled
CPU & NB Voltage - Offset and Manual Mode - Change to Manual Mode for Overclocking
CPU Manual Voltage - ** Available under Manual Mode - Adjust the CPU voltage
CPU/NB Manual Voltage - ** Available under Manual Mode - Adjust the CPU/NB voltage (IMC)
CPU VDDA Voltage - Default 2.5v. Higher setting 2.695v will stabilize voltages under load but increases temps. Lower setting 2.2v will lower temps.
DRAM Voltage - Adjust the voltage for DRAM. Default 1.5v
NB Voltage - Adjusts the voltage for the North Bridge Chipset on the motherboard - Default 1.1v
NB HT Voltage - Adjusts the voltage for the Hyper Transport - Default 1.2v
NB 1.8V Voltage - Adjust the voltage for the Chipset/CPU Multiplier. Higher multi requires more voltage
SB Voltage - Adjusts the voltage for the South Bridge Default 1.1v

Men jag har ett ASus med 990FX men det bör ligga runt dessa värden i menyerna

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Detta har jag ställt in

Men jag har ett ASus med 990FX men det bör ligga runt dessa värden i menyerna

Jag såg att du hade lagt upp dem där inställningarna i en annan tråd. Jag provade några av inställningarna men inte allt tror jag.
Vad har din maskin för temperaturer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Visslaren:

Jag såg att du hade lagt upp dem där inställningarna i en annan tråd. Jag provade några av inställningarna men inte allt tror jag.
Vad har din maskin för temperaturer?

Cores ligger på 55 som högst och CPU hölje ca 67 grader med fel flackt är på kylningen men jag kan köra min på 4.4 med original volt allt på auto med turbo avstängd då skall volten ligga på 1.375 original för tur bolaget

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Cores ligger på 55 som högst och CPU hölje ca 67 grader med fel flackt är på kylningen men jag kan köra min på 4.4 med original volt allt på auto med turbo avstängd då skall volten ligga på 1.375 original för tur bolaget

Ok, ja dem siffrorna är jag inte i närheten av. Ändå så verkar det inte som att systemet klarar av att clockas nått.
Har provat ikväll igen. Jag har clockat lite grann och kör OCCT(bytte till det idag) så går det allt ifrån 10 sek till 2 min och då får jag fel i OCCT.
Ett par gånger har jag sett att vcore sänks direkt innan jag får felet.

Ställde tillbaka till default i bios och körde en runda igen i 10 minuter utan fel.
Temp Cores: Max 40C
Temp CPU: Max 50C

Min tanke är att det kanske är mitt nätagg som kan ställa till det.
Har ett Fractal Design 550W nätagg. Kanske är på gränsen med det?

Permalänk
Medlem

Vilken stepping har du?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

vattenkylning lär ju fixa hjälpa

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Vilken stepping har du?

Enligt CPU-Z verkar det vara: 0
Revision: OR-C0

Edit: kollade lite fel.

Permalänk

hmm, körde 5.1GHz på i 1.525v om jag inte missminner. funkade utmärkt i 15min OCCT

Helt stabil! Körde det på ett 990FX UD5 och 4x2GB corsair dominator!

Edit: på luft då.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Nu har jag även kört igenom ett memtest som tog nästan två timmar utan några problem.

Permalänk
Medlem

Det jag menade att skriva var vilken batch du hade.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Det jag menade att skriva var vilken batch du hade.

Hur ser jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visslaren:

Hur ser jag det?

Läser du på själva processorn innan man monterar den.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Läser du på själva processorn innan man monterar den.

Ajdå, du skulle frågat igår när jag rev ut kylarn. Har ingen större lust att riva ut den igen nu.

Permalänk

Gör en reset to default values och börja om..
Sen kan du testa att lämna vcore på auto, höja LCC till extreme (eller motsvarigheten) och sätta multipeln så att du får 4.3-4.4GHz och göra stabilitetstest å se om det funkar då istället!

stäng även av Turbo core men lämna allt annat som default

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

ett misstag som är ganska vanligt är att man bara matar v-core ...ostabilt mer vcore ...mer mer mer och kör mycket högre volt än vad som behövs för den behöver inte vcore utan vill ha lite mer cpu/nb volt för att bli stabil
det brukar inte behövas nån jätte boost men en ökning gör då min mycket goare och gladare att klocka

annars tycker jag dom flesta problemen är mer att hålla nere värmen om man ska köra ur den riktigt hårt
61 är väll max man ska hålla sig under på 8120 antar det är samma på dom nyare med och tycker man hämnar däromkring ganska snabbt ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ser att ditt moderkort bara har 4+1 strömfaser. Skulle kunna orsaka problem.
http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Gör en reset to default values och börja om..
Sen kan du testa att lämna vcore på auto, höja LCC till extreme (eller motsvarigheten) och sätta multipeln så att du får 4.3-4.4GHz och göra stabilitetstest å se om det funkar då istället!

stäng även av Turbo core men lämna allt annat som default

Provat. Fungerade inte.

Skrivet av lord_vasagos:

ett misstag som är ganska vanligt är att man bara matar v-core ...ostabilt mer vcore ...mer mer mer och kör mycket högre volt än vad som behövs för den behöver inte vcore utan vill ha lite mer cpu/nb volt för att bli stabil
det brukar inte behövas nån jätte boost men en ökning gör då min mycket goare och gladare att klocka

annars tycker jag dom flesta problemen är mer att hålla nere värmen om man ska köra ur den riktigt hårt
61 är väll max man ska hålla sig under på 8120 antar det är samma på dom nyare med och tycker man hämnar däromkring ganska snabbt ändå

Provade även detta med lite olika inställningar. Hjälpte inte det heller.

Permalänk

Fungerar originalklock med prime test utan att några kärnor failar då? Om inte så testa höj bara till 4.1GHz med settings jag gav!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Fungerar originalklock med prime test utan att några kärnor failar då? Om inte så testa höj bara till 4.1GHz med settings jag gav!

Provade precis. Default inställning i bios, Turbo är avstängt och LLC är på Extreme.
Hann köra prime i kanske 2-3minuter och då blev skärmen svart! Var tvungen att stänga av den på strömbrytaren bak på nätagget. Hmm..

Känns ju sådär det här. Någon som har några idéer?

Permalänk
Medlem

Kanske skulle prova köra igenom Memtest86 igen under natten eller nått. Kanske är där det är i alla fall?

Har som jag skrev ovanför:
Corsair Vengeance 1600 cl9 Low profile (4x4gb)

Edit2: Provade nu att plocka ut 3 av 4 minne så kör just nu bara med en 4gb's modul och klockat processorn till 4,2Ghz.
6 min nu utan problem i OCCT?

Borde kanske köra Prime95 istället?

Edit: 10 min i OCCT utan problem. Drog upp den lite till 4,4 men 3 min i OCCT och sen stannar den.
Temp: CPU 58C max, Cores 40C Max. Vcore 1,488Max.

Permalänk
Medlem

Uppdatering igen då.
Klockade till 4,3ghz.
Vcore ställd på 1,4 i Bios
Nb volt ett hack upp. (1,2)
LLC på Extreme
Körde igenom OCCT i 15min utan problem.

Drog upp processorn till 4,4 igen. Men fick fel efter 3 minuter.
Nu börjar jag i alla fall komma någonstans.

Permalänk
Skrivet av Visslaren:

Uppdatering igen då.
Klockade till 4,3ghz.
Vcore ställd på 1,4 i Bios
Nb volt ett hack upp. (1,2)
LLC på Extreme
Körde igenom OCCT i 15min utan problem.

Drog upp processorn till 4,4 igen. Men fick fel efter 3 minuter.
Nu börjar jag i alla fall komma någonstans.

http://valid.canardpc.com/2684437

så kör jag för tillfället med en H80i.
kör också runt 1.2V på NB och HT.

edit: jag använder inte mig av prime95 då många klagar på den inte är optimerad för nya piledriver.
jag testar mig av folding@home och BF3 för se stabilitet skiljer nästan 8-10grader mellan spel och folding så, klarar den folding klarar den allt enligt mig.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

http://valid.canardpc.com/2684437

så kör jag för tillfället med en H80i.
kör också runt 1.2V på NB och HT.

edit: jag använder inte mig av prime95 då många klagar på den inte är optimerad för nya piledriver.
jag testar mig av folding@home och BF3 för se stabilitet skiljer nästan 8-10grader mellan spel och folding så, klarar den folding klarar den allt enligt mig.

Folding är riktigt bra test faktiskt då jag kan klara mycket men sen krashar folding ändå:)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

som nån tidigare i tråden sa att moderkortet bara har 4+1 strömfaser, har mitt moderkort också och jag kan knappt klocka min cpu nånting innan det inte vill längre hur mycket volt man änn matar den ^^

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Hmm, intressant. Fungerar med två minnesmoduler alltså

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Hmm, intressant. Fungerar med två minnesmoduler alltså

Nja, det fungerade bättre men nu är alla minnena tillbaka och och körde igenom OCCT i 30 minuter med 4,2Ghz utan problem
Temp Max:
CPU 57C
Cores 45C
Vcore 1,5v(ställt på 1,4v i bios)

Vet inte om jag orkar hålla på så mycket mer. Verkar ju vara en gräns på 4,2 och som andra redan skrivit så kan moderkortet vara problemet.
http://www.overclock.net/t/1337488/overclocking-fx-4100-on-a-...

Funderar på om jag ska byta upp mig till något värre eller nöja mig med det här. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visslaren:

Nja, det fungerade bättre men nu är alla minnena tillbaka och och körde igenom OCCT i 30 minuter med 4,2Ghz utan problem
Temp Max:
CPU 57C
Cores 45C
Vcore 1,5v(ställt på 1,4v i bios)

Vet inte om jag orkar hålla på så mycket mer. Verkar ju vara en gräns på 4,2 och som andra redan skrivit så kan moderkortet vara problemet.
http://www.overclock.net/t/1337488/overclocking-fx-4100-on-a-...

Funderar på om jag ska byta upp mig till något värre eller nöja mig med det här. :/

hur går det???? blev det ett värsting mobo

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Men hur viktigt är det att den är stabil i prime då? Jag har kört min 5ghz 24/7 sen den släpptes. Inte stabil i prime utan får oftast fel efter någon minut men jag har inte haft några problem för det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |