Inspel till en setup med Asus E35M1-I Deluxe, ESXi 5 och ZFS

Permalänk

Inspel till en setup med Asus E35M1-I Deluxe, ESXi 5 och ZFS

Hallå gänget,

Jag har en liten hemma-server där jag kör Ubuntu på Asus E35M1-I Deluxe med ZFS på 2x2 TB diskar och Windows XP i en VM för att ha iTunes till min Apple TV. Det fungerar ok men servern är väldigt känslig för belastning och filhastigheten för SMB varierar mellan 30 och 70 Mb/s beroende på belastningen på datorn. Windows XP är också väldigt långsamt.

ZFS i Ubuntu fungerar också men jag skulle hellre vilja köra ett Solaris-basert OS för det känns mer säkert.

Det jag funderar på är att köra ESXi istället med ett Solaris baserat OS (FreeNAS, NexentaStor, Opensolaris) med raw-access till mina lagringsdiskar som filserver, Windows XP som en VM för iTunes och Ubuntu som web-server.

Jag kan inte köra Opensolaris direkt då NIC på moderkortet inte stöds senaste gången jag prövade.

Det hade också varit kul att testa ESXi!

Är det någon som tycker att detta är en dålig idé och isf varför?

Tack skall ni ha!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Tjena!

ESXi kan vara lite petigt med hårdvaran men det kommer troligen att fungera och är väl värt att testa. Sannolikt blir det ganska trögt att driva ett ZFS OS via ESXi på den hårdvaran, men det kostar ju inget att prova! Bara installera det på en USB-sticka och se om det funkar. Kör med så mycket RAM du får in (8GB verkar max på det moderkortet).

Är det bara nätverkskortet som hindrar dig från att köra ett skarpt OS så skulle jag trycka in ett riktigt nätverkskort i expansionsslotten och kört på det (ifall den är ledig).

Vill du köra ESXi så är det mer eller mindre ett måste med två nätverkskort ifall du inte vill ha admin-interfacet på samma kort som de virtuella maskinerna, naturligtvis under förutsättning att ESXi accepterar det interna nätverkskortet.

Kör så det ryker!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Kör så det ryker!

Tack för att du tog dig tid! Ja får väl bara testa och se om jag tycker det är bättre än det jag har nu. Jag skulle kunna köra ESXi-interface på det inbyggda trådlösa och låta VM dela på det trådade kortet.

Blir en USB-installation nu då, lagom litet söndagsprojekt :).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10