CPU-kylare: Noctua NH-L9i något att ha?

Permalänk
Medlem

CPU-kylare: Noctua NH-L9i något att ha?

hejsan
tänkte höra fall någon har en CPU-kylare: Noctua NH-L9i ?
undra om det är något att köpa eller om det är någon stor skillnad på orginalkylaren på intel

Permalänk
Skrivet av bar0x:

hejsan
tänkte höra fall någon har en CPU-kylare: Noctua NH-L9i ?
undra om det är något att köpa eller om det är någon stor skillnad på orginalkylaren på intel

Har den och kyler en Phenomen II 965 BE på 3,9 Ghz. Ligger i idle på 40C och under load ca.52-53C

Sen beror det väl på högt du ska klocka?
utan att veta allt för mkt om kylarna till Intel så skulle jag tro att Noctua är klart bättre....

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av Noctuas kylare men vad jag har läst i olika forum så har jag aldrig sett att någon hyllar stock-kylaren (Intels original). Originalkylarna verkar vara dels högljudda och dåligt presterande. Det är klart att vissa tycker att 400kr eller mer är mycket för andrapartslösningar men jag tycker det låter som en vettig investering.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Allt annat än stockkylare är bra!!

Själv kör jag en corsair H60 kylare.
Ska du ha en tyst kylare, kolla på H100 serien eller liknande. Och kör fläktarna på low.
Oavsett om du skall klocka eller inte, det finns inga genvägar till den perfekta kylningen..

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk

Jag valde en till mitt senaste bygge : http://www.sweclockers.com/galleri/10898-operation-mini-itx-a...

Men kan inte kolla temperaturen förrän imorgon. Antar att du funderar på en mindre låda, annars är det bättre att kolla på andra större lösnigar då denna är mest lämpad för mini-ITX(lådor). Den är överaskande tyst än så länge )

Och som mattanmattan nämnde ovan, de flesta är bättre än originalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielOcean:

Har den och kyler en Phenomen II 965 BE på 3,9 Ghz. Ligger i idle på 40C och under load ca.52-53C

Sen beror det väl på högt du ska klocka?
utan att veta allt för mkt om kylarna till Intel så skulle jag tro att Noctua är klart bättre....

aha okej jag har 2600k intel, var bara det orkar lite ha för storkylare har H100 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattanmattan:

Allt annat än stockkylare är bra!!

Själv kör jag en corsair H60 kylare.
Ska du ha en tyst kylare, kolla på H100 serien eller liknande. Och kör fläktarna på low.
Oavsett om du skall klocka eller inte, det finns inga genvägar till den perfekta kylningen..

Har själv haft h70 h80 och ny har jag H100, fast orkar inte ha förstor kylare mer, kör på inte 2600K kör den orginal just nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Jag valde en till mitt senaste bygge : http://www.sweclockers.com/galleri/10898-operation-mini-itx-a...

Men kan inte kolla temperaturen förrän imorgon. Antar att du funderar på en mindre låda, annars är det bättre att kolla på andra större lösnigar då denna är mest lämpad för mini-ITX(lådor). Den är överaskande tyst än så länge )

Och som mattanmattan nämnde ovan, de flesta är bättre än originalet.

ja jag har kollat ditt bygge för några dag sen blev ju bra
gillar när det ta lite plats