2 domäner - 2 separata servrar under samma externa IP : Hur?

Permalänk
Medlem

2 domäner - 2 separata servrar under samma externa IP : Hur?

Hej!

Har en ESXi-host som idag bl.a hostar en webserver med tillhörande domän via en debian-VM.
Skulle vilja att min nya domän pekades mot en separat debian-VM, dvs två olika installationer för två separata domäner (vill av säkerhetsskäl inte att dom ska ha någon som helst "fysisk" kontakt och det blir betydligt lättare att hantera epostserver etc separat).

Går det här att lösa eller måste det ske med en installation och användandet av virtualhosts?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Hej!

Har en ESXi-host som idag bl.a hostar en webserver med tillhörande domän via en debian-VM.
Skulle vilja att min nya domän pekades mot en separat debian-VM, dvs två olika installationer för två separata domäner (vill av säkerhetsskäl inte att dom ska ha någon som helst "fysisk" kontakt och det blir betydligt lättare att hantera epostserver etc separat).

Går det här att lösa eller måste det ske med en installation och användandet av virtualhosts?

Om du vill göra detta med ett enda IP och baserat på namn (inte ip:port) så behöver du någon form av proxy som kan skicka vidare till de olika maskinerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du vill göra detta med ett enda IP och baserat på namn (inte ip:port) så behöver du någon form av proxy som kan skicka vidare till de olika maskinerna.

Så en host med virtualhosts är en bättre lösning? Hur funkar det om jag startar två mailservrar, kan de också bindas till respektive hostname? blir rörigt

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Alltså, en mailserver kan ju köra flera olika domäner med olika mailboxar o.s.v.

Tror att t.ex. ISPconfig kan vara något för dig. Med det kan du enkelt managera mailboxar, hemsidor, ftp-access, databaser o.s.v. (webhotell)
Gratis är det också. Vill man ha hjälp så kan dom lägga upp det åt dig för en peng.

Tänker du köra egen SMTP, eller kommer du använda dig utav din ISP:s smtp för att skicka mail? tänk på att port 25 i regel är blokerad ifall man inte har ett företagsabbonnemang från sin internetleverantör.

Mvh

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk