Permalänk
Medlem

Går detta överklocka?

Hej, skulle det finnas en annan tråd för detta får moderator ta bort men kunde inte hitta nån tråd med i5 3550

specs:

i5 3550 3,4 ghz
Amd radeon 7850
16 gb ddr ram

är osäker på kylningen, det är riggat i en fractal design arc med standardfläktar och standard för cpu, är det lönt att försöka??

Permalänk

Ja, 3550 går att överklocka. Men knappt någonting, pga att multipliern inte är upplåst. Om du vill överklocka är "K" modellerna att föredra!
Mvh

Visa signatur

NZXT Source 210 Elite | Asus P8Z77-M | Intel Core 3570K | Asus 6970 DC II | Corsair TX750w | Intel 330 120gb | 8 GB Crucial 1600MHz | 1 TB Seagate | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Att klocka med medföljande kylare skulle jag inte säga är lönt. Köp något i stil med Cooler Master Hyper 212 EVO om du ska klocka.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Att klocka med medföljande kylare skulle jag inte säga är lönt. Köp något i stil med Cooler Master Hyper 212 EVO om du ska klocka.

Okej, om man skulle köpa kylaren du tipsa om, hur mycket går det få upp den i då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miinu:

Okej, om man skulle köpa kylaren du tipsa om, hur mycket går det få upp den i då?

Så hög multipel som turbon har, vilket borde vara runt 3.9GHz.

Det du kan få ut mycket på är dock grafikkortet, som borde gå att klocka en hel del.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så hög multipel som turbon har, vilket borde vara runt 3.9GHz.

Det du kan få ut mycket på är dock grafikkortet, som borde gå att klocka en hel del.

Okej nu lyser min okunskap igenom! vad är skillnaden på att överklocka grafikkortet och cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miinu:

Okej nu lyser min okunskap igenom! vad är skillnaden på att överklocka grafikkortet och cpu?

Ptja, GPU (grafikkortet) och CPU räknar ju på olika saker.
Grafikkortet ritar upp bilden, så desto högre klockfrekvens det har desto snabbare kan det rita upp en bild. Vilket ju ger fler FPS.
Att överklocka CPU ger generellt sett ingen prestandaökning i spel, om det inte är så att grafikkortet får vänta på någon uträkning som CPUn ska göra.

För att öka spelprestandan är det alltså kort sagt grafikkortet du ska fokusera på att överklocka.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Miinu:

Okej, om man skulle köpa kylaren du tipsa om, hur mycket går det få upp den i då?

Du kan väl höja multiplyer så den ligger i turbo frekvensen (3.7GHz) hela tiden. Det har dock absolut ingen som helst påverkan på prestanda. Turbon kickar in oavsätt i grundutförande och höjer upp den till 3.7GHz.

Det enda alternativet är att öka bushastigheten på processorn och det skall undvikas på ivy bridge. Du ökar nämligen hastigheten på alla andra grejer i datorn (Ram, PCIe, Sata och diverse andra kontrollers på moderkortet). Det leder oftast till systeminstabililtet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar! Bestämde mig för att låta bli CPU och överklockade istället grafikkortet med bra resultat. 1050/1350 är det klockat till nu.