Ger upp med H80i, vilket Luftkylning ska jag ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Ger upp med H80i, vilket Luftkylning ska jag ha?

Hej.

Köpte en H80i för ett tag sedan, den kyler bra och fungerar bra när den väl fungerar. Mycket strul med den egna programvaran Corsair Link, vet inte om det har att göra med någon usb-konflikt eller liknande men trött börjar jag bli i alla fall. Ibland går fläktarna inte att styra, ibland ser man inga RPM värden etc. Dessutom har den vid ett tillfälle lagt av helt under en tid, vilket gjorde att processorn blev jäkla varm.

Tänker därför lämna tillbaka den och byta mot luftkkylning utan massor programvaror, men vilken skulle ni rekommendera? Något som kyler i klass med h80i vore att föredra

Tack på förhand.

Chassi: Fractal Design Arc || Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 || Processor: Intel Core i7-2600K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8 Gb || Grafikkort: XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5 || PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W || SSD: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 ||Skärm: Dell UltraSharp U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003

Har testat en del vattenkulningskit inkl. h100i. Ingen har spöat min Noctua D-14 än.

[b]Intel 3770K @ 4,8ghz | Noctua NH-D15 | Asus Sabertooth Z77 | 16GB HyperX Savage @ 2400mhz | GTX 980 Ti Hybrid | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Corsair Carbide Air 540

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Noctua NH-D14, Silver Arrow SB-E och Phanteks PH-TC14PE är generellt sett på som dom bästa luft kylarna så välj vilken du vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Kan lovorda Silver Arrow SB-E, kyler bra och tyst som en mus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ronneby
Registrerad
Okt 2011

Hyper evo 212, 2 fläktar, annan kylpasta självklart. håller min i2500k 4,9ghz med 1.4v på ca 70c i load fast visst, har du pengar så köp någon av de som nämnts över

SLI 780 - i2500k @ 4,7ghz.
Acer 27" LED Predator G-Sync XB270HU 2560x1440 IPS, 144hz,

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011

Lägg till Be quiet Dark rock pro 2 i högen med bra lufthylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Oj, tack för alla förslag, ska börja kolla upp dom allihopa!

Tror ni att det finns någon utav kylarna som kan vara så pass stor att den går emot den första pci-platsen på mitt moderkort (ASUS P8Z68-V PRO/GEN3)? Dom såg riktigt stora ut och det vill man ju inte drabbas för!

Chassi: Fractal Design Arc || Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 || Processor: Intel Core i7-2600K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8 Gb || Grafikkort: XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5 || PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W || SSD: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 ||Skärm: Dell UltraSharp U2412M

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Oj, tack för alla förslag, ska börja kolla upp dom allihopa!

Tror ni att det finns någon utav kylarna som kan vara så pass stor att den går emot den första pci-platsen på mitt moderkort (ASUS P8Z68-V PRO/GEN3)? Dom såg riktigt stora ut och det vill man ju inte drabbas för!

Nej det är lugnt. Jag kan visserligen inte säga det med 100% säkerhet men processorsocketen ser ut att sitta rätt långt från PCI porten. Dessutom känns det som något dom tänker på när dom konstruerar kylaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

jag fick min H80i utbytt då den inte kunde styra fläktarna, den nya hade rasslande fläktar så jag fick 2st "silent" fläktar av komplett.
men jag fick inte häva köpet på H80i av komplett med distansköplagen (ville ha H100i på rean) så därav mitt RMA'ande hit och dit, samt
en torn kylare var inte att tänka på då _jag_ haft otur tidigare med tornkylare som tagit i ram minnen och diverse kylflänsar på moderkort.
och med tanke på jag kör datorn i bilen då och då till vänner för LAN vill jag inte ha en stor 1kg+ pjäs monterad.

Intel 3930K temps

hade tagit phanteks kylaren vid torn kylare annars försökt få en ny H80i på RMA.

Intel 3770K temps

Gigabyte Z170 Gaming 7 | Skylake i5K 4.5ghz |16GB G.Skill 3866mhz
Zotac 980ti AMP Extreme --- Soon In Zen Mode
iPhone 7 Guld- 32GB
Örongodis: M-Audio Studiophile Q40,Blue Yeti, Razer Tiamat 2.2