Router med media stream funtion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Dec 2011

Router med media stream funtion.

Tjao jag är ganska ovetandes om vad det finns för lösningar
Vad det gäller detta. Så jag ställer då frågan, Finns det en router med
Hdd som kan lagra film och sedan streama det ut (Via internet)
Till min ipad exempelvis. Så jag slipper ha min dator igång när jag vill
Kolla på film när jag är långt hemifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Den vanligaste och kanske lättaste lösningen är väl att antingen föra över filmerna till iPaden, eller att skaffa ViaPlay, Netflix eller en liknande tjänst och streama deras filmer istället. Annars kanske du kan molnlagra dina fil(m)er. Tror också som du säger att det finns routrar med USB-ingång som tillåter att du kopplar in en extern HDD för lagring på nätverket, men jag är inte insatt i vilka modeller du bör kika på, och vet inte heller om dem låter dig komma åt filerna på annat sätt än via just det lokala nätverket. Du skulle också kunna skaffa en NAS som du har igång hela tiden, och öppnar upp för trafik till/från den ut på nätet i routern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Okt 2004

det går nog att få ihop en sån lösning, finns NAS:ar som stödjer detta, men även routers som gör att du kan ha både FTP och NFS lösningar. vilket gör att du kommer åt filerna internt som externt. Vilka exakta modeller av de nyare routersen vet jag inte som har detta stöd. men de flesta med USB har det stödet.

Det enklaste vore dock att skaffa en router med open-source firmware stöd. dvs 3e part firmware, och en extern hårddisk.

Finns mycket om detta på internet, så försök googla runt lite så hittar du nog det du söker.

du kommer nog behöva en VPN lösning för att kunna komma åt filerna externt dock. men vad vet jag, kanske går att lösa på annat sätt.
//Tobias

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.5 ::..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

En NAS med plex-stöd är en smidig lösning.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Precis som Json_81 skriver så är det en väldigt bra lösning.
Du kan se i följande dokument vad för några som funkar bra:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1V...

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 16GB Crucial DDR4 2133 | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Ja sger..

VLC for the win dude... Plex fungerar men imo spmmar förmyket junk mapr...

Intel® Core™2 Quad Processor Q9450 (12M Cache, 2.66 GHz, 333 MHz FSB), Corsair Dominator DDR2 8GB (4x2GB), Gigabyte ga-ep35-ds4, Gigabyte 7850 efter (CF xfx 6870 (2x1GB) eftersom xfx inte klara CF bra jobbat), Western Digital Raptor 10k RPM SATA (dags bygga nytt åk o sätta den här på platsen det va tänkt för server/cloud slav) http://www.sweclockers.com/profil/rin (http://www.thermaltake.outervision.com/Power)