Sport: hålla telefonförsäljare på tråden så länge som möjligt

Permalänk
Medlem

Sport: hålla telefonförsäljare på tråden så länge som möjligt

Har hittills varit tämligen förskonad från telefonförsäljare på mobilen, men idag blev jag drabbad. Istället för att bli förbannad tyckte jag att jag kunde ha det lite roligt på försäljarens bekostnad, och besvarade hans initiala försäljningssvada med "det låter intressant, men jag sitter lite illa till, kan du vänta en stund?", för att sedan lägga ner luren på bordet och vänta på att han lade på.

4 min och 16 sekunder tog det totalt, inkluderat inledande ordväxling, innan han gjorde slag i sak och lade på, helt utan någon vidare konversation.

Kom fram till att detta går att utveckla. Jag gissar på att nästan alla telefoner idag klockar samtalens längd utan att man behöver ställa in något. Målet är enkelt; att med vilka metoder som helst få telefonförsäljaren att stanna kvar på tråden så länge som möjligt. Det är helt okej att plocka upp luren igen och ursäkta sig över att det tar så lång tid, för att sedan lägga ner den igen. Allt är tillåtet, utom att låta försäljaren kränga på en sitt skräp.

Givetvis gäller gentlemen's agreement! Posta era tider!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

vidarekoppla till min svärfar, han kan prata en timme med en telefonförsäljare.

Lika säkert är att han inte köper något..

Har sett det med egna ögon och det saknar motstycke, har aldrig gillat telesäljare men tyckte nästan synd om personen den gången..

Det är inte så att han är elak eller dryg, han är bara eftertänksam och otroligt metodisk innan han bestämmer sig för något.

Kanke fixar de ett eget nixregister

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Hah, klockrent!

Jag har haft tur och inte fått så många telefonförsäljare, så jag har inte precis någon egen intressant historia. Däremot har jag en kusin som blev uppringd en gång. Samtalet avslutades artigt efter några minuter när det visade sig att telefonförsäljaren inte var intresserad av att köpa kusinens gamla utemöbler.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju låtsas vara någon annan/eller intresserad för att hålla liv i konversationen.

När jag fortfarande bodde hemma så ringde föräldrarnas bank och ville erbjuda tjänster "exklusivt" till mina föräldrar.
Kvinnan som ringde upp antog att jag var min far, eftersom hon aldrig frågade efter namnet, och började pladdra på.

"Detta kan bli riktigt roligt" tänkte jag, och låtsades vara intresserad, och ställde många dumma (men dock väldigt relaterade) frågor. Efter ca 20 minuter så säger hon:
"Ja, då [min pappas namn], ska du slå till?"
"Jaså du vill prata med pappa?" säger jag glatt.
"Ja, men är det inte [min pappas namn] jag pratar med?" svarar hon.
"Nej, det är min far!" säger jag.
En suckning hörs i andra änden och hon säger "är din pappa hemma så jag kan prata med honom?"
"jadå!" säger jag, och ger luren till min pappa som har hört delar av samtalet.
"Inte intresserad!" säger han och lägger på innan hon ens hunnit säga något.

Vi skrattade ganska gott åt det där länge.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Har försökt, men går fan inte.
Pallar max 5 sekunder innan jag säger "inte intresserad" och lägger på luren.

Permalänk
Medlem

Jag brukar dra till med brutal invandrarbrytning och snacka. Fick en från BBB att gråta av skratt när jag låtsades ha internetabb men ingen dator etc.
Han var dock jävligt hederlig, bad mig ringa deras kundtjänst för att säga upp abb på nternet eftersom jag inte hade en dator...
Tror jag höll på i 3min...

Permalänk
Medlem

Jag är spontant lite kluven. Å ena sidan så gör man ju gott, eftersom man besparar andra stackars satar att bli uppringda samtidigt som man roar sig. Å andra sidan så förlorar ju den stackars saten i andra änden på luren, som förmodligen hatar sitt jobb varenda minut, tid som denne kunde använt till att lura andra medmänniskor. Allt för att få ihop till hyran.

Möjligtvis om det är en manipulativ sadist som trivs med att lura folk, då skulle det kännas mer rättfärdigat. I övriga fall måste jag nog se telefonförsäljare som offer för olyckliga omständigheter. Ingen förtjänar ett sådant förnedrande jobb.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Jag är spontant lite kluven. Å ena sidan så gör man ju gott, eftersom man besparar andra stackars satar att bli uppringda samtidigt som man roar sig. Å andra sidan så förlorar ju den stackars saten i andra änden på luren, som förmodligen hatar sitt jobb varenda minut, tid som denne kunde använt till att lura andra medmänniskor. Allt för att få ihop till hyran.

Möjligtvis om det är en manipulativ sadist som trivs med att lura folk, då skulle det kännas mer rättfärdigat. I övriga fall måste jag nog se telefonförsäljare som offer för olyckliga omständigheter. Ingen förtjänar ett sådant förnedrande jobb.

Precis min tanke, varvid jag inte driver med folk som ringer även om jag hatar företagen.

Däremot tycker jag mer komiska skämt är roliga, alltså driva med folk på allas villkor och då inte ödsla bort andras dyrbara tid. En telefonförsäljare har oftast krav att sälja för x antal kronor, hur mycket tid vederbörande arbetar per månad är irrelevant. Så om telefonförsäljaren inte får sålt får den antagligen jobba mer (obetald övertid som det heter) eller få sparken.

Nå jag lider inte av någon moralpanik så driv på ni, då jag är lite tveksam till just telefonförsäljare.

Annars något klassisk är att driva med försäljare på stan och när man ska köpa varan. T.ex när man köper en ny dator så säger man att man enbart ska ha datorn till spel, sedan väljer ihop komponenter som inte alls passar för spel och köper dessa emot säljarens råd. Då får säljarna något att prata om på deras rast. T.ex. köpa ett cadgrafikkort för +5tusen spänn och sedan säga att ens polare hade ett sådant och maxade BF3 så himla bra så man ska ha ett likadant.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vilken snick snack, vad säger att min tid är mindre dyrbar än telefonförsäljarens?

De har ringt mig när jag jobbat kväll på akuten, anledningen till att jag svarar är för att sjukhuset ringer sina anställda via privat nummer, likaså många telefonförsäljare...

Permalänk
Skrivet av CSM101:

Vilken snick snack, vad säger att min tid är mindre dyrbar än telefonförsäljarens?

De har ringt mig när jag jobbat kväll på akuten, anledningen till att jag svarar är för att sjukhuset ringer sina anställda via privat nummer, likaså många telefonförsäljare...

Nja, telefonförsäljare räddar minst lika många liv som ni läkare.
Liksom tänk hur många ensamma personer det finns i sverige som inte har någon att prata med och vore det inte för telefonförsäljarna som ringer och visar sin ömhet/medkänsla stup i kvarten, så skulle kanske inte alla skulle orka med..

Skämt åsido, det borde vara förbudet och ringa folk såsom telefonförsäljare gör.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vilken snick snack, vad säger att min tid är mindre dyrbar än telefonförsäljarens?

De har ringt mig när jag jobbat kväll på akuten, anledningen till att jag svarar är för att sjukhuset ringer sina anställda via privat nummer, likaså många telefonförsäljare...

Det är ju bara att slänga på luren då, så slösar du minimalt av bådas tid. Personen som ringde upp dig hade helst sluppit ringa alls, det kan jag nästan lova.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSM101:

De har ringt mig när jag jobbat kväll på akuten, anledningen till att jag svarar är för att sjukhuset ringer sina anställda via privat nummer, likaså många telefonförsäljare...

Rätta mig om jag har fel, men företag får väl inte använda dolt nummer?

Permalänk

Jag tror bestämt att telefonförsäljarna har börjat med samma tävling som ni har här.

För någon vecka sedan vart jag uppringd av en telefonförsäljare från min mobiloperatör, de ville pracka på mig internet och min första respons var att jag redan hade ett abonnemang som jag var nöjd med. Följdfrågan vart då vilken hastighet och operatör jag jag hade, när jag svarat på dessa frågor så svarade försäljaren med "då betalar du X mycket i månaden, om du byter till oss så kan du får ett bättre erbjudande".
Eftersom jag betalade betydligt mindre än vad försäljaren försökte tala om för mig att jag betalade så informerade jag denne om detta. Då vart det tyst någon sekund och jag vart ombedd att stanna kvar i luren. Sedan satte försäljaren mig på hold. Då brann det i skallen på mig och jag fick hålla mig för att inte sula telefonen igenom fönstret.
Inte nog att försäljaren ringde och störde mig och försökte kränga något jag inte var intresserad av, han hade mage nog att sätta mig i hold! XD

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SörenKarlsson:

Inte nog att försäljaren ringde och störde mig och försökte kränga något jag inte var intresserad av, han hade mage nog att sätta mig i hold! XD

Mycket kan man bli sur för, men i det läget är det billigare att lägga på en förstöra telefonen. Och lättare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Challenge accepted!

<- telefonförsäljare

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men det ringde något pensionsföretag till morsan för någon vecka sedan. Jag satt i bilen med henne då vid tillfället och morsan som jobbar med bland annat sådant läxade upp telefonförsäljaren rätt rejält för han hade ingen aning om vad han pratade om och morsan ställde en massa jobbiga frågor till honom som han inte kunde svara på osv. Ganska kul tyckte jag

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast

Kanske detta man ska göra istället för att bara slänga på luren i örat på alla försäljare som ringer. Att prata med dem är inget alternativ så länge det finns oseriösa aktörer som i efterhand redigerar samtalet för att passa deras version, det vill säga att man beställt en livstids prenumeration av tandborstar till det facila priset av 299 kr i månaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24